dinsdag 28 maart 2017

Alternatieve bloemen van Design Papier

Dit is weer volop voorjaar. De bomen en bloemen staat in de bloei. Zo wat is dan mooier dan kaarten met bloemen.



Bloemen kan worden gestempeld of gestansd. Maar ik wil je andere mogelijkheden laten zien hoe je met designpapier leuke speelse bloemen kunt maken voor op je kaarten. Ik kwam op dit idee toen ik op Pinterest een plaatje zag van een speelse bloem met strookjes papier. Ik ga van iedere idee een uitleg geven met erbij een voorbeeld kaart.

De producten wat ik gebruiken zijn:
  • Papier
    • Craft Sensations Linnen Cardstock Metallic
    • Craft Sensations Design Block 
      • Watercolor Florals 15 x 15 cm
      • Tropical Vibes 15 x 15 cm
      • Craft Sensations Papercraft Designs Mix & Match
    • kartonnen cirkeltjes 
  • Stanzen
    • Craft Sensations Clear Stamps & Cutting dies
      • 2016 Hartjes
  • Stempels
    • Pinkfresh Studio 
      • Kindness Matters
    • Kaizers Craft
      • Background text 
  • Inkt
    • StazOn Jet Black inkt
    • Memento dye inkt 
      • Sweet Plum
      • Lilac Posies
  • Versieringen
    • Craft Sensations 
      • Diamond Borders
      • Wood Discs
      • Felt figures
      • Gemstones
  • Overig
    • Hobbymes
    • Schaar
    • Joy! Crafts Double Sided Adhesive tape
    • Foam tape
    • Scoretape
    • Ailene's Tacky Glue
Ik begin gelijk met de uitleg en close-up foto's. Opgelet: bijna alle producten zijn van Craft Sensations, tenzij anders aangegeven.

Speelse strookjesbloemen kaart

Basiskaart is van linnen cardstock metallic. Vervolgens bevestig ik twee oplegkaarten van designpapier.

Speelse papierbloemen met diamond border binnekant

Begin door papier te kiezen voor je bloem. Mijn bloemen zijn van drie tinten designpapier,  in strookjes gesneden. Heldere kleuren past het best bij deze bloemen omdat dit toedraagt tot de speelsheid ervan.

De maten van de strookjes zijn 0,5 cm breed. De lengte kan je zelf bepalen. Ik koos voor wat langere lengtes.  Dit draag bij tot de speelsheid van de kaart en geeft ook meer hoogte in de ontwerp.

Voor het binnenkant van de bloem heb ik drie cirkels aan beiden kanten geplakt met Joy! Crafts double sided adhesive tape. Een zijde is voor de bevestiging van de strookjes en de andere voor bevestiging van de diamond borders. De diamond borders komt in een brede rol. Deze kan je los knippen in strookjes. Vervolgens bevestig je dit in het rond op het cirkel. Hiervoor heb je enige geduld nodig. Plaats niet al te veel spanning op diamantjes anders kan die loskomen.

Als laatst bevestig ik dit op de basiskaart met foam tape. Voor nog meer speelsheid in de ontwerp kan je drie verschillende hoogte foam tape gebruiken. Ik heb bv één, twee en drielaags foam tape gebruikt.

De tekst is gestempeld met StazOn Jet Black inkt en geëmbost met clear embossingpoeder van Paper Mania.

Voor deze basiskaart is de opmaak ietwat anders. Ik vouw de cardstock in het helft. Als opleg kaart heb ik gekozen voor aquarelpapier, bewerkt met een babywipe en Creall Silky 3-in-1 krijten.

Speelse papierbloemen met Felt figures.
Om de achtergrond meer textuur te geven heb ik dit gestempeld met een achtergrond tekst stempel van Kaizers Craft  en Memento Dye inkt Sweet Plum. De "you are loved" tekst, van Pinkfresh Studio, stempelde ik met StazOn Jet Black inkt, VersaMark inkt en vervolgens geëmbost met clear embossingpoeder van PaperMania. Een kader om het oplegkaart heen, rond dit ook goed af.

Voor de bloemen kan je ervoor kiezen om gevarieerde blaadjes te snijden, maar de makkelijkste en snelste manier is met een papiersnijder. Voor deze kaart heb ik de blaadjes gesneden op 0,5 cm voor de kleine bloem en 1 cm voor de grotere bloem. Deze blaadjes is niet dubbelgevouwen.

Ik gebruik de wood discs en bevestig aan beiden kanten Joy! Crafts double sided Adhesive tape. Bovenzijde is voor de blaadjes, en de onderzijde om dit te bevestig op de kaart.

Ik bevestig twee lagen blaadjes op de wooden discs. Vervolgens bevestig ik de Felt Figures en Gemstones met Ailene's Tacky glue.


Hartjesbloemen kaart

Waar de vorige bloemen met gewoon strookjes papier zijn gemaakt, kan je ook stansjes gebruiken om bloembladen te maken. Voor beiden van de bloemen gebruik ik een hartjes snijmal van Craft Sensations (2016). Deze heeft een kartelvorm.

Opmaak van deze basiskaarten zijn ongeveer dezelfde als bij de vorige twee kaarten.

Voor deze kaart stanste ik veelvuldig van de hartjes uit. Beiden de grote en kleine hartje.


Door de hartjes in het helft te knippen krijgt je een bloemblad met een kartel randje. De kleine bladen doe ik in het midden op de cirkel, en de grotere doe ik in twee lagen. Ook hier gebruik ik diamond borders voor de middel van de bloem.

Met een bone folder krul ik de bladen.

Ook hier bevestig ik de bloem met foam tape.

Bij de volgende kaart heb ik de hartjes gewoon in het helft gevouwen.


Hier bevestig ik de bladen op wood discs en bevestig dit vervolgens op de basiskaart.

Heb je ook een idee hoe om bloemen te maken op een alternatieve manier, lees ik dit graag terug in de reacties.

"Alternatieve gebruiken van hobbyproducten is een uitdaging aan jezelf. Kijk naar de vormen en wat dit mogelijk kunnen worden."


2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Sandie,
    wat leuk deze letebloemen op de kaarten!
    mooi gemaakt!!!
    Liefs van martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Martha. Was wel inspiratie van Pinterest... maar erg leuk te maken.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===