zaterdag 22 april 2017

Vlinder en een zwevend hart

Hoi hoi.

Dit keer een vlinder/hart kaart gemaakt voor iemand die heel speciaal is voor mij.


Ik heb gekozen voor een witte/parelmoer basis kaart met bijpassende enveloppe, persoonlijk vind ik dit zó mooi, die zachte glans die over het papier ligt.😊


Ik zag afgelopen week bij de Wibra leuke stempels liggen die ik wilde uit proberen  in combinatie met snijmallen van Joy! Crafts en Marianne Design.



Lijst van producten die ik gebruik heb.



  • Stempels
    • Wibra eigen merk
      • uit bovenstaande stempelsets heb ik de hartjes regen en het losse hartje uit de linkerset gebruikt , en de 2 rechtse hartjes er staat  Hug en Kiss op en het kleinste hartje uit de rechter set.
  • Papier
    • een 13 x 13 witte parelmoer basiskaart met envelope en 1 extra basiskaart voor de vlinder en de witte hartjes 
  • Inkt
    • Versa Magic chalk inkt 
      • pixi dust 
  • Snijmallen
    • Marianne design 
      • Craftable vlinder (CR1205) 
    • Joy! Crafts
      • Hartjes (#6002/0082) 
        • van de 3 hartjes heb ik het middelste gebruikt met het kartelrandje 
      • Hart met reliëf (#6002/0445) 
  • Versieringen
    • 1 vel plak parelmoer hartjes 
    • 1 wit lintje 3 mm breed  en lang genoeg om een strikje van te maken
  • Overig
    • Acetaat/Mica
      • klein stukje foam 2/3 mm dik voor onder het lijfje van de vlinder
      • gesneden op 3 mm breed en 1cm langer aan elke kant, van het midden van het hart gemeten. Knip de uiteinde in een puntje.

Opbouw van de kaart gaat als volgt.

Neem je witte/parelmoer basiskaart van 13 x 13 en leg je paarse hart snijmal rechts boven op rechter voorzijde van de enkel kaart en stans deze uit. Neem je basiskaart en laat hem dicht gevouwen. Stempel de lange hartjes stempel op de kaart. Goed laten drogen want parelmoer papier heeft een langer droogtijd.

Je houd een kleiner hart over als je het hart uitstanst uit de basiskaart. Stans dit en het reliëf hart nogmaals uit de 2de wit parelmoer basiskaart. Je hebt namelijk 2 hartjes nodig om de acetaat/mica er tussen te plakken. Zo creëer je de illusie dat het hart zweeft in het uitgestanste hart aan de voorzijde van je kaart.

Als de acetaat/mica tussen de hartjes geplakt is, dan even de reepjes acetaat/mica bij knippen tot een punt. Je ziet er dan minder van op je kaart.

Dan het reliëf hart op het witte hart plakken. Het dubbele hart met de puntjes van de acetaat/mica vast plakken op de voorzijde van de basiskaart. Goed uitlijnen zodat het er mooi in zit. De zichtbare acetaat/mica die je nog ziet, daar plak je een parel op. Maak een mooi strikje voor boven het hart.

Aan de binnenzijde nog wat hartjes stempelen met hug and kiss erop. Wederom goed laten drogen.
Op de vleugels van de uitgestanste vlinder heb ik plak pareltjes geplakt, ik heb een smal stukje plakfoam onder het lijfje van de vlinder geplakt, zodat de vleugels los staan van de kaart.

Ik had helaas geen foto`s genomen van hoe ik het gestempeld had, nog van hoe ik de acetaat/mica er tussen had geplakt 😏hmm niet zo`n slimme zet. Ik heb even met zwarte inkt opnieuw een voorbeeld gemaakt en bij het linkse hart de acetaat/mica rood gekleurd om jullie een indruk te geven waar hij tussen geplakt is.

TIP: je ziet naast de vlinder de stukjes liggen die uit de vlinderstans komen. Die zijn over.  Je kunt er bij ander vlinders, die geen voelsprieten hebben, voelsprieten mee geven. De grootste kunt je ook gebruiken als de staf van Sinterklaas.



Tips, ideeën altijd welkom! laat gerust een berichtje achter.


2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Anita,
    wat een bijzonder mooi kaartje heb je gemaakt
    en bedankt voor de leuke tips!
    liefs van martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Martha, met veel plezier dit speciale kaartje ontworpen en gemaakt. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===