zondag 7 juni 2015

Opbergen: Papieren Rek

We kennen allemaal het probleem. Heel veel papier maar geen opberg mogelijkheden. Komt het papier overal opgestapeld of ergens in een bak.



Kasten en rekken zijn ook zo prijzig. Daarom heb ik al mijn afval spullen bekeken en een oplossing bedacht. Ik heb mijn eigen rek gemaakt.

Op het plaatje zie je hoe dit rek eruitziet.








Wat heb ik gebruik?

  • MDF rond 10-12mm dik
  • Luxaflex van hout
  • Hardboard 
  • Boor
  • Schroeven
  • Schroevendraaier
  • Laminaatschaar
  • Nietpistool
  • Rolband
  • Potlood
  • Houtlijm (Eigen keus, ik heb dit niet gebruik)

Kosten


Zoals ik al zei, het MDF en de Luxaflex had ik al in mijn schuur liggen. (Ik spaar ook alles op... en dan komt het misschien ooit wel van pas....Alleen vind mijn man dit niet zo leuk ;) ). het hardboard heb ik van mijn man gekregen. Die had hij al liggen op zijn werk.

Maar ja als je die niet hebt moet je wel het een en ander kopen. Ik herinner me dat we voor een grote MDF plaat rond de €15 a €20 hebben betaald. Daar heb ik 3 projecten uit gemaakt.

Luxaflex van hout kan je ook overal kopen (Leen Bakker, Ikea, Kwantum). In alle eerlijkheid is het niet echt de bedoeling dat je nu luxaflex moet kopen voor deze project. Ik had dit al in mijn schuur liggen. Dus kan je ook latjes van rond 3 - 5 mm dik kopen bij Gamma of zo. Is net zo goed. De breedte ervan is waarover het gaat.

Hardboard kan je ook bij een bouwmarkt kopen.

Heb je een Gamma Kaart, kan je al de latten, platen en hardboard gratis op maat laten zagen.

Hoe heb ik dit gedaan


Mijn totale maat: 700x700x200 (ik doe het op metaal maten want anders raak ik in de war. Dus ik werk gewoon op mm ipv cm). MDF is 12mm dik.

MDF van 12 mm heb ik als volgt laten opsnijden:

  • 700x200mm twee keer voor de boven en onder kanten
  • 676x200mm vier keer. Twee voor de zijkanten en twee voor de boven en onder partijen
  • 652x200mm drie keer voor de tussen partijen

Hardboard 5mm heb ik als volgt laten opsnijden:
  • 150x200mm 44 keer als je het hele rek vol papier wilt. (ik heb er 28 gebruikt)
Luxaflex 3mm dik en 35mm in breedte heb ik als volgt met de laminaatschaar op maat geknipt
  • Stroken van 200mm 88 keer.

Werkbeschrijving


Verzinkte gaten
Afmeten van binnenkant
Ombouw
  • Boor gaten in de ombouw en verzink de gaten. Let erop dat de twee panelen van 676x200mm tussen de 700x200mm moet zijn. Schroef de vier panelen aan elkaar. 
  • Meet de binnenkant af. Boor gaten en schroef die panelen aan elkaar
  • Plaats de binnenkant binnen in de Ombouw. Boor gaten en schroef de deze aan elkaar.
  • De luxaflex strookjes niet je nu vast aan de zijkanten. 1 aan allebei de kanten van de verticale panelen. Leg vervolgens een hardboard blokje erop. Herhaal deze stap tot dat je ze allemaal hebt vast geniet.
  • Om te voorkomen dat mijn papier er niet achter uit valt, heb ik luxaflex stroken diagonaal vastgeniet. Dat hoeft niet perse zoals die van mij maar het kan ook verticaal of horizontaal. Tevens kan je ook de achterkant helemaal dicht maken met een stuk hardboard van 700x700mm.

Vind je dit rek van mij niks voor jezelf, kan je de volgende video's bekijken voor meer inspiratie.

Deze video is een van 3. Bekijk gerust de rest ook.

















"Onderschat nooit dat je portemonnee je baas is" 

Editor: Sytze van der Graaf

4 opmerkingen:

  1. Hoi, maak je een dergelijk papierrek (hoe noem je zoiets?) ook op bestelling? Ik zou wel belangstelling hebben.
    Mvg, Roy (royvdg@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    In de oude reacties zie ik dat u deze rekken op bestelling maakt(e). Is dat nog mogelijk? Ik ben nl op zoek naar een oplossing op maat.
    Met vriendelijke groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique,
      Ja deze kan ik nog op maat maken. Stuur me een email met de nodige informatie. info@hobbyalternatief.nl

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===