donderdag 11 juni 2015

Review: Decoratie Roller van Xenos

Xenos Decoratieroller
Degenen die mij kennen weten nu al dat ik altijd iets gebruik waar het niet voor bestemt is.

In dit geval heb ik een fondant decoratie roller van eigen merk bij Xenos gekocht. Deze roller zag ik en dacht... ahhhh ik kan deze op een gelliplate gebruiken maar ook als embossing stempel.

Dacht je dat dit over bakken ging? Dan ben je helemaal aan het verkeerde adres. Haha! Deze review gaat om kaarten of mono prints maken.


Op het plaatje hiernaast zie je hoe dit er uitziet. Je krijgt ze ook in Roze als je dat bij voorkeur wilt.

De prijs valt mee met €7,99 voor 3 motieven en kan je gemakkelijk online kopen bij de Xenos webwinkel. Maar neem wel in acht dat dit product erg gewild is en op dit moment niet beschikbaar is. Volg de product beschikbaarheid Hier. 




Wat is mijn mening?

Ik verbaasde me erover hoe zwaar die is. Niet verlammend zwaar, maar met een verpakkingsgewicht van  414 gram begrijp je toch wel dat dit prettig in de hand ligt en makkelijk te sturen is. 

Verder vond ik dat de rollers zelf (kunststof) wel een soort van hard rubber is. Als je met je nagel erop drukt geeft die wel mee. Geen plastiek dus. 

De rollers zijn makkelijk te vervangen. Eerst wist ik niet hoe dat moest,  maar je heb twee kanten, een platte kant en een langwerpige ronde kant. De ronde kant moet je induwen en dan schuiven dan komt die er zo uit. Inleg van de andere roller doe je eerst de platte kant in en dan de ronde kant induwen en inschuiven en klaar.

Ik heb de decoratieroller getest met "Heat Embossing" en ook op verpakking als structuur met "Acryl Mono Printing".


"Heat Embossing"


Ik vond dat de decoratierol heel gemakkelijk over de VersaMark inktkussen rolde. De afdruk op het papier was ook goed gedaan. Na het smelten van de poeder heb ik de test afgewerkt met Adico Acryl Verf Metallic.


Uitslag Xenos Decoratieroller met "Heat Embossing"
Let er wel op dat je de roller in 1 slag over het karton heen moet rollen. Je krijgt maar 1 kans om dit goed te doen.

Ik vond dit gedeelte van de test geslaagd en zal de roller meer gebruiken.

Helaas heb ik de decoratieroller niet met pigment inkt geprobeerd, dus daarover kan ik niet veel zeggen, maar kan in de toekomst wel toegevoegd worden als een bijlage tot dit review.






"Verpakking Mono Print"


Ik heb (nog) geen "Gelliplate" maar dit word een DIY project met een kosten uitleg, recept en review. Meer hier over op een latere tijd.

Ik had al eerder een uitleg gegeven over de verpakking Mono Printing in dit blog bericht:  Gelliplate? Nee, Verpakking

Ik heb de verf alleen met een paletmes over de verpakking heen gesmeerd. De decoratieroller een paar keer er doorheen gehaald en mijn print gedaan. Het motief vond ik zelf heel mooi.

Uitslag Xenos Decoratieroller met "Verpakking Mono Printing"
Mono Printing is een techniek die er niet echt netjies moet uitzien. Hoe meer rommelrig hoe mooier de uitkomst.

Deze test is ook zeer geslaagd. Ook dit zal ik weer doen. Deze keer met de andere ontwerpen.









Schoonmaken



Je zou denken dat de rollers moeilijk zijn schoon te maken. Helemaal niet. VersaMark is geen probleem en de roller kan gewoon met een nat doekje af geveegd worden. Acrylverf is waterbasis medium en na gebruik kan je de roller gewoon in koud water en een beetje zeep leggen en dan afspoelen. Zoals ik heb gezegd heb ik de roller niet met pigmentinkt gebruikt, dus weet nog niet hoe makkelijk dit daarmee gaat. 

Deze review is voor mij dus zeer positief.

Variaties op de internet



Voorbeeld van Linova Reliëf Rollers
Heb je wat geld over om meer te betalen is er grote variatie van echte verfrollers te vinden bij Linova Verf en Bladgoud. Deze gaat echter voor €12,66 en voor maar EEN motief. Dus best prijzig maar wel de moeite waard.

Daar zijn ook andere structuur rollers beschikbaar in alle vormen en maten. Kijk gerust op hun website voor meer informatie.






Goedkopere ideeën zijn natuurlijk de DIY projecten. Gewoon verfrollers met elastiek, of deegrollers met antislip erom heen.

Wat ook je keuzes zijn, met zo iets kan je niet verkeerd. Gewoon doen en bedenkt de mooiste creaties.

"Zie alles in meerwaarde en je bent rijk voor altijd." 

Editor: Sytze van der Graaf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===