maandag 29 juni 2015

Review: Etos reisflesjes en -potjes

Gekocht bij Etos voor €3,99 per set.
Etos reisflesjes en -potjes

Best prijzig, denk je ook niet. Klopt ook, als je het alleen gebruikt als je op reis gaat.

Denk je wat verder, dan heb je veel spulletjes voor je hobby's die afzonderlijk duurder zouden zijn.

Ik heb twee setjes gekocht en dit geeft me heel veel mogelijkheden.









Wat zit er allemaal in zo'n setje? 

1 fles met spuitdopje
2 flessen met gewone shampoodopjes
3 potjes van 12 ml inhoud
1 spatel
1 pipet
1 trechter

Wat kun je ermee?

Het spuitdopje... 
... past op alle drie de flesjes. Dus kun je drie keer een eigen spray maken.
... kun je ook voor alleen water gebruiken bij je aquarelverf.

Potjes...
... bister / colister erin doen met een gaatje in het deksel
... embossingpoeder erin opbergen
... diy embossing paste of ander mediums
... kralen of ander kleine dingetjes erin opbergen

Trechter...
... makkelijk flesjes vullen

Pipet...
... druppels op pagina's
... schrijven

Spatel...
... mediums en embossing paste uit flesjes halen en erin terugdoen.


Natuurlijk zou deze review niet compleet zijn zonder dat ik dit test. Dus...

Mijn bevindingen

Test 1. Spuitdopje 

Past het spuitdopje op alle flesjes? Ja.
Spuit het goed? Ja. Er zijn geen blinde spots waar het niet spuit.

Acrylverf gemengd in water - spuitflesjes
Ik heb glitteracryl en een metallic acryl afzonderlijk in een flesje met water gemengd om een spray te maken. Eerst dacht ik dat dit mis zou gaan, omdat de verf heel goed met het water gemengd moet worden en dit duurt een tijdje. Goed schudden en mengen, anders komt de verf in de spuit terecht en kan die verstopt raken.

Ik raad je wel aan om de acrylverfspray met alcohol te maken. Met water duurt het heel erg lang voordat het droog wordt.

Glitterspray is wel erg vervelend. Dan komen de glitters er wel door en dan weer niet.

Voorbeelden van test 1

druppels met de spuitdop op wit papier



Druppels maken met de spuitdop gaat heel goed op licht papier. Ik ben zeer onder de indruk van dit resultaat.






druppels met spuitdop op zwart papier



Op zwart papier komen de druppels niet zo goed over. Misschien wel als je een andere kleur gebruikt.






Sleutel als masker


Met dit resultaat ben ik niet zo blij. Het blijkt dat de spray met water net iets te "zwaar" is als je een meer gedetailleerd masker neemt. Ik denk dat het sneller zou opdrogen als de spray met alcohol was gemaakt. Dan zou er wel een duidelijke print achterblijven.








Massief hart als masker

Hier doet hij het wel goed. Is geslaagd.









Test 2. Potjes

De deksels gaan heel goed dicht en blijven stevig vastzitten. Dus ideaal voor poeders.

Maar ook voor embossing mediums. Heb je wat medium met kleur gemengd maar niet alles gebruikt, dan doe je het gewoon in zo'n potje.


Geschreven met de pipet
Test 3. Pipet

Je moet er wel aan wennen, maar het werkt goed. Je moet wel je duim constant op de bovenkant houden, anders komt de vloeistof heel snel naar buiten. Wanneer je door hebt hoe je hem moet gebruiken, kun je er ook gewoon mee schrijven. Wel wachten tot alles droog is alvorens je het papier optilt. Je kunt het natuurlijk met een heat tool laten drogen, maar dan heb je wel de kans dat het water gaat "lopen". Weer denk ik dat alcoholspray het beste werkt voor deze techniek.


Test 4. Trechter

Werkt goed. Je moet hem wel schuin houden, anders raakt hij verstopt. Persoonlijk zou ik hem niet voor vloeistof gebruiken, maar alleen voor poeder. Ik denk alleen aan schoonmaken: het is heel erg moeilijk om in die kleine punt te komen.


Test 5. Spatel

Ja, het werkt zoals elke andere spatel, alleen wat langzamer omdat hij zo klein is. Maar om alleen medium uit een potje te halen of erin terug te doen is hij wel te gebruiken.


Vergelijkingen 

Helaas heb ik niets anders om deze reisflesjes en -potjes mee te vergelijken. Maar er is wel een soortgelijke set bij Hema in het aanbod voor €1,00 goedkoper dan die bij Etos. Daar krijg je alleen geen spatel, pipet of trechter bij.

Een tijdje terug heb ik gehoord dat er bij de reisafdeling van Etos ook losse flesjes te koop zijn, deze kosten dan wel €0,99 per flesje. Let wel op: er zijn verschillende flesjes met verschillende dopjes. Het zijn niet allemaal spuitflesjes.


Inspiratie op het internet

Voor uitleg en video's over hoe je sprayflesjes het beste kunt gebruiken, verwijs ik je naar YouTube. Heel veel techniek hierover kun je opdoen bij Catherine Pooler en Jennifer McGuire.

"Laat je leiden door je eigen ervaring!"


Editor: Elske Kerkhof-Visser

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===