woensdag 1 juli 2015

DIY inktkussens


Disclaimer: Deze inktkussens zullen waarschijnlijk niet goed zijn voor je dure Clear of rubberstempels. Gebruik je goedkopere rubberstempels of maak wat stempels van craft foam. Mijn idee is nog in het teststadium en ik kan helaas geen garantie geven dat de inktkussens niet schadelijk zijn voor je stempels.  



Ik had 4 goedkope inktkussens en de kleuren waren wat opgedroogd. Ik wilde ze niet wegdoen en daarom had ik weer een heel lang gesprek met Google, Pinterest en YouTube, maar kon niet vinden wat ik in gedachten had.


Ik had veel ideeën, maar daarvoor was het nodig dat ik geld zou uitgeven, en dat wilde ik ook niet... Wat een doe-het-zelver ben ik toch... haha.


Maar ja, ik heb het geprobeerd en tot nu toe werkt het nog en ik heb tot zover geen schade opgelopen.


  




Wat heb ik gebruikt?


  • Acrylverf
  • Oude inktkussens
  • Spatel
  • Water


Hoe heb ik het gedaan?

  1. Acrylverf heeft een waterbasis, dus heb ik de kussens heel goed natgespoten met water. 
  2. Daarna heb ik beetje bij beetje verf toegevoegd en deze met een spatel (van een Hema reispakketje) goed ingewerkt in het kussen.
  3. Ik heb daarna een afdruk van het inktkussen op een papier gemaakt om de kleur te zien, of te testen of er genoeg water in zat en of ik meer verf nodig had.
Je kunt hier eigenlijk niets verkeerd doen hoor. Is supermakkelijk. Ik heb wel in de disclaimer gezegd dat dit wellicht schadelijk kan zijn voor je duurdere stempels, maar de verf kan gewoon met schoon water verwijderd worden. Ik weet alleen niet of dit je Clear stempels zal verkleuren met de tijd.


Test

Ik heb wat oude goedkope rubber stempels van de Hema en ook een paar diy stempels gebruikt voor het testen van de inktkussens.

Oude Hema rubber stempel met diy acryl inktkussens

Aan de linkerkant zie je de afdrukken die ik met een meer solide rubber stempel kreeg.
Ik vind het resultaat niet slecht.

DIY stempel van een oude oorbel met diy acryl inktkussen


Ook hier ben ik tevreden. De stempel geeft een Artsy look. Nu ja, ik zal deze waarschijnlijk niet op een kaart maar eerder in een art journal gebruiken, tenzij ik ga voor een Artsy kaart.

DIY Craft foam stempel met diy acryl inktkussen



Hier heb ik dezelfde gedachten als bij het plaatje hierboven.


Oude rubber stempel van Hema met diy acryl inktkussen



Ik denk dat hoe natter je inktkussen is, hoe duidelijker je fijnere stempels zullen afdrukken.
Ik ben niet zo onder de indruk van deze stempel, maar hij doet het wel goed met twee van de kussens.



Schoonmaken van stempels

Schoonmaken 


Stempels zijn makkelijk schoon te maken. Gewoon met water bespuiten en afvegen of, als je het niet erg vindt om het onder een lopende kraan te doen, kan dat ook. Vervolgens met een doekje er overheen en de stempel is schoon.

Tip: Gooi je lapje niet weg, dat kun je later gebruikt in een mixed media project.






Opbergen van inktkussens

Opbergen

Omdat je hier te maken hebt met acrylverf, zou ik de inktkussens ondersteboven opbergen.

Er zit water in de inktkussens en dat kan dan naar de bovenlaag bewegen om de verf nat te houden.

Tip: Als een stempel überhaupt opdroogt, kun je er gewoon wat water opspuiten en met een spatel weer even bewerken.







De test is voor mij zeer geslaagd en ik zal de inktkussens gebruiken in mixed media projecten of op Artsy kaarten.

Let er wel op dat de "inkt" niet waterbestendig is. Dus water of stoom kan van invloed zijn op je eindproduct.

Ik vraag me af of je dit ook met aquarelverf kunt doen. Een project voor de toekomst.....

"Zelfs een vlekje is kunst!"

Editor: Elske Kerkhof


4 opmerkingen:

  1. Ik vind die lippenstempel leukkkkkk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met een beetje Glycerine (plantaardig) zou je stempelkussen er weer een poos tegen kunnen. Ik gebruik ook altijd een druppeltje op mijn gelliplate. De verf blijft op deze manier langer nat. 't Is maar een tipje hoor. Glycerine kan je in kleine flesjes kopen voor € 3.99 bij de drogist. Er schijnen nog veel meer toepassingen te zijn. Kijk maar eens bij deze, wel zeer drukke, tante. https://www.youtube.com/watch?v=0Ajp_DvjbW4

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat kan, maar met de bijvoeging van glycerine gaat je meer de pigment inkt krijgen wat langer nemen om te drogen. Wel leuk voor embossen dan. Bedankt voor het tip.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===