zaterdag 25 juli 2015

Interview: Lindsay Weirich - The Frugal Crafter (Nederlandse versie)


Lindsay Weirich. Voor degenen die haar niet kennen... Zij is... tada... The Frugal Crafter. Met meer dan 147.678 abonnees op haar YouTube-kanaal en 4.191.288 weergaven op haar blog, is zij iemand om rekening mee te houden. Ze heeft eigenlijk alles gedaan. Ik had de gelegenheid om Lindsay te interviewen en ik ben erg onder de indruk, nog meer dan ik al was 

We kennen allemaal de eigenzinnige en grappige Frugal Crafter die grapjes maakt ten koste van zichzelf. We vinden het leuk om haar te zien hobbyen en haar enthousiasme is aanstekelijk. Tegelijkertijd is ze altijd bereid om te helpen en ze is blij en opgetogen als iemand anders uitblinkt in de hobbywereld.

Vaak benader je mensen en dan aarzelen ze om mee te doen als ze je niet kennen. Niet moeilijk te begrijpen in deze tijd. Ik vind haar eerlijkheid en bereidheid om mee te werken aan dit interview erg inspirerend.




Een gedeelte van het interview:


The Rainbow Pants
Een kinderboek geïllustreerd door Lindsay Weirich



HA: Je hebt een erg indrukwekkend CV. Tentoonstellingen, illustraties, hobbystudio, columnist, ontwerper en nog veel meer. Hoe blijf je zo nederig?

LW: Hm, daar heb ik nooit over nagedacht, je moet succes met een korreltje zout nemen. Ik denk eigenlijk niet aan prestaties uit het verleden omdat ik altijd bezig ben met wat er nog komt.







HA: Vanwaar die passie om ideeën te delen?

LW: Het is leuker om deze ideeën te delen dan om iets te creëren in het luchtledige. Creativiteit kan zo goed zijn voor iedereen, het kan mensen helpen hun zorgen te vergeten en het kan kinderen helpen om zelfvertrouwen te krijgen. Ik krijg e-mails van fans die zeggen dat ze door een moeilijke tijd of een verlies heen zijn geholpen door samen met mij iets te creëren door middel van mijn video'sDat zorgt dat ik gedreven blijf en motiveert me om meer ideeën te delen.


HA: Had je ooit verwacht dat jouw merk zo enorm en internationaal zou worden?

LW: Dat is grappig, ik denk niet aan mezelf als een merk, maar zodra je je werk op internet zet ben je internationaal, denk ik. Ik denk dat de liefde voor hobbyen wereldwijd is. Ik ben zo blij dat ik mensen van zo ver weg kan bereiken, maar ik had het niet verwacht, LOL!


HA: Je hebt een Associates Degree in communicatie, hoe combineer je je intellectuele leven met je kunstleven?

LW: Het gaat allemaal samen. Mijn graad in communicatie (ik was radio-omroepster) was een goede training voor het Youtube- en blogdeel van mijn onderneming, dus het werkt perfect samen. Ik kan daardoor naadloos schakelen tussen beide kanten van het werk.


HA: Mis je je werk als omroepster op de radio?

LW: Ja, ik vond het echt heel leuk, maar mijn man werkt nog in de radiowereld, dus ik kom er nog mee in aanraking.



Lindsay Weirich in actie
HA: Je was nog vrij jong toen je begon met het verkopen van je kunstwerken. Als ik het goed heb, was dat op de middelbare school? Wat trok je aan in kunst op zo'n jonge leeftijd?

LW: Nou, ik was altijd dingen aan het maken en je komt op een punt dat je denkt "wow, ik moet wat spullen wegdoen!" (lacht) Mijn ouders hadden een eigen zaak, dus ik heb wat ondernemerschap in me. Het was vanzelfsprekend dat ik mijn kunst wilde verkopen om wat geld te hebben als tiener. Ik nam het ook nooit persoonlijk op als iets niet werd verkocht. Een goede eigenschap om te hebben, vind ik.






HA: Op je blog geef je ons een overzicht van al je Exposities. Die zijn voornamelijk in Maine (VS). Heb je er ooit over gedacht of ben je ooit gevraagd om dit buiten Maine te doen?

LW: Ik heb workshops gegeven buiten Maine, maar nooit geëxposeerd. Ik ben beter in lesgeven dan in schilderijen verkopen.


HA: Zou je de VS ooit verlaten, en zo ja, wat is dan je droombestemming?

LW: O, misschien om te reizen maar niet om te wonen.


HA: Hoe ga je om met negatieve kritiek?

LW: Ik overweeg of het een redelijke opmerking is, ik leer ervan, en dan laat ik het los.


HA: Toen je begon met lesgeven bij de kunststudio van Bangor, heb je er toen ooit over gedacht om een beroemde spaarzame hobbyist te worden? Of kwam dat pas veel later, toen je begon met scrapbooken?  

LW: Dat kwam later nadat ik kinderen had gekregen. Ik was altijd van plan om thuis te blijven en mijn kinderen op te voeden, maar ik wilde ook bezig blijven met kunst. Het was geweldig, want ik kon een probleem oplossen dat we allemaal hebben gehad, blut zijn en hobbybenodigdheden willen kopen, haha :)


HA: Terug naar deze tijd. Gefeliciteerd met je samenwerking met Steve Ramsey van Home & Garden for Mere Mortals. Hoe is dat zo gekomen?
HGMM
Home and Garden for Mere Mortals

LW: Dat was grappig, hij mailde me of ik me wilde aansluiten bij het HGMM-team en mijn man is een groot fan van zijn houtbewerkingskanaal, dus ik kon geen nee zeggen. Hij had iemand nodig die meer doe-het-zelf-projecten deed op het gebied van huis- en tuininrichting, om het kanaal uit te breiden.



HA: Je hebt het vaak over lesgeven, kun je ons daar meer over vertellen?

LW: Vroeger verdiende ik mijn hele inkomen op deze manier, nu geef ik een paar lessen per maand bij de plaatselijke bibliotheek, workshops op stempelbijeenkomsten en schilderfeestjes.


HA: Je bent niet bang om te zeggen wat je denkt (bijv. tijdens het Martha Stewart-drama)Heb je weleens te kampen met nadelige gevolgen doordat je zegt wat je denkt?

LW: Niet echt... Ik verneder mensen nooit en ik ben niet gemeen. Ik maak meestal grapjes ten koste van mezelf, maar als ik zie dat een bedrijf misbruik maakt van klanten of als ze slecht of oneerlijk zaken doen, zeg ik er iets van, want ze luisteren naar me. Ik probeer mijn invloedrijke positie in de hobbygemeenschap te gebruiken om het goede te benadrukken en mensen bewust te maken van het slechte in de hobbywereld (ik zal het trouwens niet over politiek hebben!)


HA: Waarom is spaarzaam zijn zo belangrijk voor je? Krijg je weleens klachten van bedrijven over je zelfgemaakte producten?

LW: Spaarzaam zijn is belangrijk, want ik geloof in schuldenvrij leven. Ook vind ik het maken van producten al de helft van het plezier, en er is eigenlijk niets nieuws bij, alleen nieuwe manieren om oude producten te gebruiken. Ik geloof in investeren in echt goede spullen en de rest zelf maken. Ik heb er persoonlijk geen nadelige gevolgen van ondervonden, maar ik heb eens een mede-Youtuber genoemd op mijn Facebookpagina (ze had een klein kanaal en had zelf een stempelhulp gemaakt die op de MISTI leek) en de makers van het product dwongen haar toen om het filmpje te verwijderen, dat hebben ze bij anderen ook gedaan. Toen ik het verder ging onderzoeken vond ik andere bedrijven die een soortgelijk product hadden gemaakt VOORDAT de MISTI zelfs maar uitgevonden was. Zie je wel, er zijn geen nieuwe ideeën, alleen nieuwe manieren om ze op de markt te brengen. Sommige zijn beter, andere niet. Op ideeën rust geen copyright, anders zou er geen vernieuwing zijn. Persoonlijk heb ik niet te maken gehad met nadelige gevolgen. Het gebeurt vaak als ik een zelfgemaakte versie van iets maak, dat het bedrijf me hun product gratis aanbiedt om te vergelijken. Ik heb jaren geleden zelf een rilplaat gemaakt en de eigenaar van Scor-Pal zei dat ze mijn idee geweldig vond en me graag een van haar borden zou willen geven om uit te proberen. Ik moet zeggen dat mijn bord werkte bij gebrek aan beter, maar de Scor-Pal was veel beter en ik gebruik hem nog elke dag. Ik heb van de nieuwe borden die uitkwamen er geen enkele aangeschaft omdat ik dat van haar goed vond, en ik vond het fijn dat ze vriendelijk was voor me in plaats van mijn zelfgemaakte bord als een bedreiging te zien.


HA: Heb je veel vrienden gemaakt in deze branche? Of vooral concurrenten?

LW: O ja, heel veel vrienden! Ik zie andere kunstenaars en Youtubers niet als concurrenten, we zijn allemaal verschillend. We hebben allemaal iets unieks te bieden, er is genoeg werk voor iedereen.



HA: Ben je betrokken bij een goed doel, en zo ja, waarom steun je dat doel?

LW: Ik heb gedoneerd aan plaatselijke dierenasielen en vrouwenopvanghuizen. Ik geef de voorkeur aan het doneren van mijn werk en tijd aan plaatselijke organisaties waar je de resultaten kunt zien, in plaats van aan grote non-profit-organisaties waar jouw donatie kan gaan naar een promotie of opslag voor de bestuursvoorzitter. Ik ben nogal sceptisch over veel goede doelen, behalve als ik kan zien wat ze echt doen om de wereld te verbeteren. Ik houd het plaatselijk. Ik denk dat we plaatselijk een veel groter verschil kunnen maken dan wereldwijd, omdat het voor een kleinere organisatie eenvoudiger is om rekenschap af te leggen van wat ze doen. 


HA: Wat is je grootste prestatie tot nu toe?

LW: Ik moet zeggen: mijn 3 prachtige kinderen.



HA: Dit is waarschijnlijk een vraag die je vaak krijgt, maar kun je ons iets positiefs en iets negatiefs over jezelf vertellen?

LW: Positief: ik ben eerlijk. Negatief: ik ben ongeduldig en ik ben een beroerde kok.



HA: Hoe zorg je voor evenwicht tussen al je bezigheden en je gezinsleven?

LW: Ik ben full time met mijn kunst bezig, maar ik zou het ook voor mijn plezier doen (het is niet alleen maar plezier, maar het is beter dan sloten graven!) dus ik voel me tevreden. Ik heb niet het gevoel dat ik tijd voor mezelf nodig heb, omdat ik energie krijg van mijn werk. Er zijn dagen dat het niet lukt om mijn werk in te plannen en dan raak ik gefrustreerd omdat ik mijn taken niet afkrijg, en het huis is een puinhoop en de kinderen maken ruzie (aangespoord door mijn stress), maar gewoonlijk kan ik werken terwijl de kinderen op school zijn en dan kunnen we tegen etenstijd allemaal samen relaxen. Het is moeilijk om een balans te vinden in alles wat vecht om onze aandacht. Ik probeer het meeste werk af te hebben tegen de tijd dat de kinderen thuiskomen en dan check ik snel mijn e-mail na het avondeten zodat ik 's avonds beschikbaar ben voor mijn gezin. Mijn probleem is dat ik nieuwe dingen blijf bedenken die ik wil doen en maken, LOL! Je kunt ergere problemen hebben denk ik.



"Creativiteit kan zo goed zijn voor iedereen, het kan mensen helpen hun zorgen te vergeten en het kan kinderen helpen om zelfvertrouwen te krijgen." - Lindsay Weirich


Disclaimer: Ik ben niet geaffilieerd met Lindsay Weirich. Ik heb haar niet betaald voor dit interview en ik krijg er niets voor terug. Voor het geval dat Lindsay dit blogbericht op haar eigen CV wil gebruiken, is het interview zowel in het Nederlands als in het Engels op dit blog te lezen.

Vertaler: Elske Kerkhof

4 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk mens is het!!! Ik wil naar haar TOEEEE oke met mijn tolk hahhhaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha... Ik zal dit zo aan haar doorgeven... weet niet of je bij al haar fans voorbij komen... ;)

      Verwijderen
  2. Wat een gezellig interview, ik kende haar niet en ben gelijk een paar filmpjes van haar gaan bekijken,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en dat is ze ook. Op haar Youtube kanaal heeft ze heel veel tips en trucs voor doe het zelf producten, maar ze doe ook nog op een ander Youtube kanaal doe het zelf projecten... de kanaal is Home and Garden for Mere Mortals

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===