woensdag 8 juli 2015

Kaart met een DIY stencil

Kaart met embossing  met diy stencil
Zoals beloofd is hier een kaart van het zelfgemaakte bloemenstencil.

Ik heb deze kaart meteen gemaakt met heat embossing, juist om als tweede test te dienen voor het zelfgemaakte stencil.

Let op het paarse strookje met embossing. Verder in dit blogbericht geef ik een oplossing voor dit probleem.

In mijn vorige bericht beloofde ik om meer variatie in ideeën te geven, en dat ga ik ook in dit bericht doen.






Wat heb ik gebruikt


Gebruikte producten

  • Basiskaart van Zeeman
  • Strookje paars karton
  • VersaMark inkt
  • Embossing poeder in goud
  • V7 kwast (optioneel)
  • Zelfgemaakt bloemenstencil
  • Zelfgemaakt kaderstencil
  • Stempel: Zomaar een kaartje van mij
  • Heat tool

Hoe heb ik het gedaan


kaderstencil van karton

Ik begon met het zelfgemaakte kaderstencil.


Eerst heb ik een afdruk van het stencil gemaakt en vervolgens met potlood rondom de afdruk parallelle lijnen gedaan.

Ik heb bepaald waar ik mijn bruggetjes wilde hebben, zodat het uitkomt zoals ik dit wil.

Met mijn hobbymes en liniaal heb ik tussen de bruggetjes uitgesneden.





Ik heb het kaderstencil op mijn basiskaart gelegd en met VersaMark inkt door de openingen gedrukt. Deze heb ik eerst ge-embost met goud embossingpoeder en heat tool.

bloemenstencil van transparant




Vervolgens heb ik het zelfgemaakte bloemenstencil gebruikt. Hier kun je met de kwast en pigmentinkt het kader maken en dan embossen. Ik heb ervoor gekozen om deze op dezelfde manier te doen als met het kaderstencil. Ik heb gewoon VersaMark inkt door de openingen van het stencil gedaan, embossingpoeder erover gedaan en gesmolten met de heat tool.











Op het paarse strookje karton heb ik mijn 'sentiment' gedaan. Ook in goud embossingpoeder. De punt heb ik gesneden in een vorm van een vlaggetje en met dubbelzijdig plakband op de kaart gedaan.
Tip: Als je het 'sentiment' wilt embossen, gebruik dan een grotere stempel, omdat je op mijn kaart kunt zien dat de bewoording te klein is voor embossing. Je kunt het niet lezen. In dit geval had ik beter een inkt kunnen gebruiken.

Als laatste afronding van de kaart heb ik plakdiamantjes in het midden van de bloemen gedaan.

Variaties voor de stencils




Als je droog op droog verft, kun je zelfs met acrylverf daardoor stippen.

Glitterlijm: doe de lijm gewoon uit het flesje door de openingen in de stempel.

Regenboogeffect: kun je met elke inkt doen. Maar je zult met distress-inkt waarschijnlijk het mooiste effect krijgen.

Embossing paste: met verschillende types embossing paste kun je heel mooie effecten krijgen.

Faux Emboss effect: Door eerst met een lichtere kleur te stencilen, het stencil een klein beetje te verschuiven en dan een donkerdere kleur door het stencil te doen, krijg je een schaduweffect dat heel veel lijkt op embossing.


Voor meer mogelijkheden kun je gewoon zoeken op het internet. 


"Never settle for less than what you want!"

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===