woensdag 15 juli 2015

Monoprint: Aquarel lost & found techniek op glasplaat

Zo, ik had weer tijd om de afgelopen dagen iets voor mezelf te kunnen doen.


Degenen die me kennen, weten dat ik het erg leuk vind om iets anders te zien dan wat voor me ligt. Bij monoprints ben ik altijd enorm blij met het eindresultaat.

Eerste monoprint op A3-aquarelpapier
Ik zie een zonsondergang met akkerlanden en weilanden.

Nu is het weer raak geweest. Ik heb drie afdrukken kunnen maken. Naar alle waarschijnlijkheid zou ik meer afdrukken kunnen maken, maar dan worden die wel heel erg flauw van kleur.

De afdruk is nog niet af, omdat ik wanneer die droog is, alsnog veranderingen / details aanbreng met een zwarte pen etc.

Wat heb ik gebruikt?

  • A4-glasplaat van een oude fotolijst
  • Aquarelverf
  • Aquarelpapier A3
  • Normaal karton A4

Hoe heb ik het gedaan?

Op de glasplaat heb ik kleuren aquarelverf aangebracht. Het maakte niet uit hoe en waar, maar mijn idee was om alleen het "idee" te geven van een landschap.

Aquarelverf op glasplaat
Het beste is om de tubes te gebruiken, maar daar zit je niet aan vast. Ik ben ervan overtuigd dat pigmentpoeders ook kunnen werken, alleen zullen die niet zo beheersbaar zijn.

Ik heb de glasplaat natgespoten met water om de verf makkelijker te laten uitvloeien bij het afdrukken.

Verdere afdrukken in deze sessie


Tweede afdruk
Ik zie de vork van een boom
Derde afdruk
Ik zie de zee, met een klein stukje gebergte en een strand




















"Watercolor is a medium that can be as demanding and temperamental as those who choose to paint with it. But it is a colorful and exciting medium all the same – well suited to describing the many moods of the subject, as well as those of the artist wielding the brush."
Jean Burman


Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===