vrijdag 24 juli 2015

Project: De Huyskamer kinderdagverblijf Deel 1 - Tips

Mijn nicht werkt bij een kinderdagverblijf en vroeg me of ik haar even wilde helpen met een klus voor buiten. Natuurlijk had ik meteen interesse.

Tanken
Benzinepomp van Pinterest
Outdoor chalk boards on fences for kids
Krijtbordbloemen van Pinterest


Ze gaf me twee foto's van Pinterest.

Een van een benzinepomp en een andere van kleurrijke bloemen met in het midden een krijtbord.

Voorbeelden zie je op de foto's hiernaast. Deze zijn niet van ons maar van Pinterest.



Zeg je HOUT, dan ben ik altijd blij. Het komt niet zo vaak voor dat ik met hout kan werken, omdat ik in een portiekflat woon.



Even nog dit zeggen voordat ik met de uitleg begin. Dit project lijkt op zich makkelijk, maar je kunt jezelf wel in de weg lopen. Omdat we meerdere projecten hadden die uit één paneel gemaakt werden, moesten we heel goed plannen. Denk aan ruimte, droogtijd van verf, hoeveel lagen en/of kleuren heb je die geverfd moeten worden. Dit is niet per se een eendagsklus. Juist daarom heb ik besloten dit blogbericht in drie berichten op te delen. Dit bericht gaat alleen over tips bij houtwerk. Waar je op moet letten, ongeplande verrassingen enzovoorts. 


TIPS: 

  • Maak altijd vooraf je berekeningen om zodoende de juiste maten houtpanelen te kunnen kopen.
  • Heb je meerdere houtklussen, bereken dan hoe je alles kunt inpassen op een groter houtpaneel. Vaak is het veel duurder om een aantal kleinere panelen te kopen.
  • Kijk ook naar panelen die reeds vooraf met een grondlaag bedekt zijn. Dat scheelt ook in de prijs, je hoeft dan niet alsnog een blik grondverf te kopen. Let er wel op welk type grondlaag er is gebruikt: is dat alleen voor binnen, of is dat ideaal voor binnen EN buiten.
  • Heb je een voordeelkaart van de bouwmarkt, dan is het soms mogelijk om het hout kosteloos of voor een heel klein bedrag op maat te laten zagen. 
  • Houd rekening met bijkomende kosten, bijv. verf (grondverf / kleurverf / vernis voor buitenprojecten), verfrollers of kwasten, zaagjes, haakjes of andere ijzerwaren etc. 
  • Kijk altijd naar het huismerk van de bouwmarkt, want dat is vaak goedkoper dan een merknaam. 
  • Als je met verf gaat werken: let op dat je goed afplakt als je binnenshuis gaat verven. Denk aan je vloer, de tafel waarop je werkt etc.
  • Schoolbordverf moet kunnen ademen. Dus geen lak erover, alleen goed hout gebruiken, grondverf erover, en dan drie lagen schoolbordverf. Deze moet goed in het hout en de onderlaag intrekken alvorens je erop kunt schrijven, anders gaat de verf schilferen. 
  • Eet voldoende voordat je strakke lijnen, cijfers en letters gaat verven. Trillen helpt natuurlijk niet mee en het scheelt je heel veel werk als je dat voorkomt.
  • Als je niet zoveel verfbakjes hebt, doe dan vershoudfolie of aluminiumfolie in je bakjes. Wanneer je klaar bent met een kleur haal je gewoon de folie eruit, plaatst nieuwe folie en je kunt meteen aan de slag met een nieuwe kleur. 
  • Heb je behang over, dan kun je dit gebruiken om je mallen te maken. 
  • Wanneer je afplaktape of verwijderbare lijmspray gaat gebruiken, moet je zeker weten dat je verf gedroogd is. Anders heb je kans dat je de verf ermee verwijdert.
  • Probeer, voor zover mogelijk, verf met dezelfde basis te gebruiken.
  • LET op je veiligheid en die van anderen rondom je.


Niet zulke leuke verrassingen


Ik dacht zo bij mezelf... je hebt nooit tegen de medewerker bij Gamma gezegd dat de schoolbordverf voor buiten was. Even op het blik gekeken. Ja hoor... is voor binnen. Geeft niet... even mijn vriend Google erbij gesleept. Zoeken en nogmaals zoeken... JAAAA ik heb een oplossing gevonden. Niet echt een oplossing, maar een goede uitleg hoe je schoolbordverf kunt gebruiken voor buiten, waar je op moet letten en hoe je ermee moet verven.

Verder heb ik ook eens met mijn nicht overlegd, wellicht komt er een afdakje boven de krijtbordbloemen en het krijtbord of ze komen onder een boom terecht. Dan zijn ze gedeeltelijk beschermd. En als dat echt niet lukt, dan gewoon maar binnen. We zien dat wel over een tijdje. Ik zal wel een update geven als we dat anders gaan doen.

Nu, persoonlijk voel ik dat deze klus wat ongeorganiseerd gaat. Ik kom iedere keer voor verrassingen te staan, en dat komt omdat ik mijn planning niet goed heb gemaakt. Wel een les geleerd en ik zal voortaan veel beter plannen.

"Doe soms ook iets voor een goed doel. Dat geeft je meteen een gevoel van voldoening."

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===