vrijdag 31 juli 2015

Project: De Huyskamer kinderdagverblijf Deel 3 - Krijtbord Bloemen

Dit project bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat over tips en verrassingen die ik tegenkwam. Deel 2 gaat over de benzinepompjes en het krijtbord.

Krijtbord Bloemen


Uitleg


Wat heb je nodig

  • Hardhout (voor buiten)
  • Grondverf (sneldrogend voor binnen en buiten)
  • Schoolbordverf
  • Kleuren verf (sprayverf of blikjes)
  • Decoupeerzaag
  • Zaagjes voor hout
  • Schroefjes
  • Shroevendraaier
  • Schuurpapier

Ik wilde dus met de bloemen beginnen, maar ik kwam erachter dat ik niet de juiste zaagjes had. Ik dacht dat het zou werken, helaas niet. Dus ik moest even terug naar Gamma om de juiste zaagjes op te halen, maar toen was het te laat om nog te beginnen met zagen. Ik heb wel de bloemen afgetekend, en de volgende dag kon ik weer aan de slag.



Werkwijze
Cirkel aftekenen met zijkant van kledingroede


Normaal gesproken kun je met een spijker en een touw een perfecte cirkel aftekenen. Maar omdat ik dacht dat dat een extra gat zou zijn om op te vullen, heb ik dat niet gedaan. Ik heb gewoon de zijkant van een kledingroede genomen en de schroef er in laten staan. Een touw heb ik aan de schroef en aan het potlood vastgebonden. Hiermee ben ik in het rond gegaan om een cirkel af te tekenen.







Uitgezaagde bloembladen in grondverf




Vervolgens heb ik de cirkels uitgezaagd met een decoupeerzaag en de randen goed geschuurd.

Met een sneldrogende grondverf heb ik de borden geverfd en toen weer 3 lagen schoolbordverf aangebracht.









Nu de bloembladen nog. Ik ben overal gaan kijken voor mogelijke ideeën. Noem ze maar op: Opnieuw & Co, Zeeman, Marskramer, Hema, Xenos, Wibra.... Heb wel bij Xenos placemats gevonden in de vorm van croissants, en als je deze met de punten achter het bord zou doen, lijken die precies op een bloem. Even overlegd met mijn nicht. Ze wilde wel heldere kleuren. Toen was het idee om vogels en slakjes bij Xenos te kopen die je zelf nog moet verven. Op een gegeven moment was ik het zat met al dat winkelen, en ik ben gewoon naar huis gegaan.

Hardboard gezaagd en bezig met schuren



Even op verhaal gekomen en ik zag opeens mijn hardboard, dat er nog lag van mijn papierrek dat ik een tijd terug maakte. Dus even opgemeten, ja Ja JA JAJAJA tra la la li da da... 8 van deze per bloem. Alleen aan de ene zijde even afronden.

Met een decoupeerzaag heb ik ze rond gemaakt.


Bloembladen met grondverf bewerkt





Nu nog even met ondergrond en verf in kleurtjes en vastschroeven aan de ronde krijtborden, dan zijn de bloemen ook af.







Bloembladen met 1e laag verf
Ik heb gekozen voor 4 kleuren die niet alleen voor jongens of alleen voor meisjes zijn. Dus heb ik blauw, oranje, rood en geel genomen. Hier moet ik ook twee lagen van aanbrengen, en tussendoor een poosje wachten tot de verf droog is.

Wanneer beide lagen gedroogd zijn, ben ik bijna klaar met dit project.






Montering van bladen




Mijn idee om de bladen met nietjes te doen lukte niet echt, daarom hebben we schroefjes gekocht bij Gamma en het daarmee vast gezet.
Het enige wat nu nog overblijft is de vernis aanbrengen maar die moet in de zon drogen, dus dit doen wij op locatie.















Ik moet zeggen dat dit een heel lang proces was, maar ik heb er enorm van genoten en geleerd. Wil je weten welke projecten ik in de toekomst ga doen, kun je lid worden van mijn blog dan zie je dit vanzelf.

"Soms willen we te moeilijk doen. Een ongebruikt stukje hardboard wordt dan je grootste geluk"

Editor: Elske Kerkhof & Sytze van der Graaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===