maandag 24 augustus 2015

Ik wil geen ander meer...

Geïnspireerd door Volumia - Afscheid 
Jaren terug toen ik mijn man ontmoette speelde hij een liedje van Volumia voor me en dit lied blijft me altijd bij.

5 jaar lang hadden we een lange-afstandsrelatie, en dat was best moeilijk.

In tijden van verdriet en pijn kan een normaal stelletje elkaar snel een knuffel geven, maar in ons geval was dat niet zo makkelijk. Mijn hondje van 5 jaar is overleden aan hondenziekten en mijn moeder werd gediagnosticeerd met borstkanker.

We zag elkaar elke 6 maanden en dan moesten we weer iedere keer afscheid nemen.

Juist omdat alles zo moeilijk werd qua emoties en verlangen enz. was dit lied heel erg speciaal voor mij.





Dit lied speelde toen ik besloot een kaart te maken. Daarom deel ik dit lied ook hier...



Heb jij ook soms dat een lied je inspireert om creatief te zijn, dan hoor ik dat graag van je....


Wat heb ik gebruikt?


  • Oranje basiskaart (12 x 12 cm)
  • Perzikkleurig karton (11 x 12 cm)
  • Zwart karton (11 x 12 cm)
  • Dove puff
  • DIY acrylspray (waterbasis)
  • Rode aquarelverf
  • Water
  • VersaMark inkt
  • VersaMarker pen
  • Goudkleurige embossingpoeder 
  • Goudkleurige gelpen
  • 3D tape
  • Schaar
  • Bakpapier
  • Heat tool


Hoe heb ik het gedaan?

Aquarelverf, acrylverfspray en Dove puff

Ik sprayde met mijn DIY acrylspray op het bakpapier. Ik depte de Dove puff in de spray en begon op het perzikkleurige karton de achtergrond te bewerken. Ik herhaalde deze stap met de rode aquarelverf.

Met mijn heat tool heb ik het karton helemaal gedroogd. Dit moet, anders gaat de achtergrond uitsmeren. Dat wilde ik dus niet.








Klam karton tot bal gekreukeld

Toen het karton helemaal droog was, sprayde ik het lichtjes aan de voor- en achterzijde met wat water. Ik kreukelde het klamme karton tot een bal. Ik zag dat het de eerste keer niet genoeg kreukels had gemaakt. Dus kreukelde ik het opnieuw tot een bal. Ik vouwde de bal open en droogde het karton weer met mijn heat tool.

Met mijn VersaMark inktkussen drukte ik lichtjes op het karton, zodat het eigenlijk alleen het bovenste deel van de kreukels raakte. Ik strooide goudkleurige embossingpoeder over het karton en smolt dit met mijn heat tool. Met deze techniek worden de kreukels vastgehouden. Wat ik hiermee bedoel is dat de kreukels als het ware hard worden. En dat wilde ik ook.

Ik scheurde een gedeelte van het karton weg zodat ik dat op het zwarte karton kon plakken. Dit deed ik met 3D tape. Voor de "distress look" aan de rand maakte ik gewoon met mijn nagels wat scheurtjes en vouwde die om tot ik tevreden was.

Met mijn VersaMarker pen schreef ik de woorden van het lied: "Ik wil geen ander meer...", strooide er goudkleurig embossingpoeder over en smolt dit met mijn heat tool. Omdat de VersaMarker pen sneller droogt dan het inktkussen, waren er plekjes waar de embossingpoeder niet zo goed kleefde. Die plekjes heb ik met mijn goudkleurige gelpen even overal opgevuld. Je kunt er natuurlijk weer met je Versamarker pen overheen gaan en nogmaals embossingpoeder erover strooien, maar ik nam genoegen met de gelpen.

Ik plakte het zwarte karton vervolgens op de oranje basiskaart en liet aan beide kanten ongeveer 0,5 cm vrij.


Variatie op deze techniek


Zonder VersaMark inkt en embossingpoeder is deze techniek ook makkelijk na te maken door, met je vinger of een sponsje, metallic acrylverf over de kreukels te wrijven. Op de foto hieronder zie je het verschil tussen de geëmboste en de acrylverftechniek.


Links: Goud Acrylverf (Vooraf bewerkt met Memento inkt)
Rechts: Goud Embossingpoeder (Vooraf bewerkt met acrylspray en aquarelverf)


"Als het even kon, dan bleef ik nog een nacht bij jou..." 
- Afscheid - Volumia

Editor: Elske Kerkhof


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===