vrijdag 28 augustus 2015

Productvergelijking: Aquarel en alternatieve mediums

Ik kreeg onlangs een vraag over aquarel en alternatieve aquarelmediums. Vraag je je soms af welk aquarelmedium je het beste resultaat geeft?

Voor dit bericht heb ik wat tests gedaan met de onderstaande producten:

Boven: links: Caran d'Ache, midden: Royal Talens, rechts: Hema aquarelverf

Onder: links: Stabilo pennen, midden: Van Eyck pastels, rechts: Memento dye inkt























Vergelijking


Ik heb drie van de meest gebruikte technieken voor kaarten getest, namelijk: stempel nat op droog, kwast nat op droog en kwast nat op nat.

Verf en inkt is aangebracht met een Viva waterpenseel.

Vergelijking aquarel en alternatieve aquarelmediums














Stempel nat op droog

Hier heb ik alle kleur met het waterpenseel op de stempel aangebracht, met uitzondering van de Stabilo-pen. Daarmee heb ik de stempel ingekleurd.

Nadat de kleur was aangebracht, sprayde ik water op de stempel en deed de afdruk.


Helderheid 

  • Hier wint de Stabilo-pen, met op de tweede plaats Royal Talens aquarelverf. Deze twee hebben me hier het meest verrast. 
  • Wil je echter een licht pasteleffect, dan zijn de Van Eyk pastels het beste.

Duidelijke afdruk

Nou, duidelijk is niet precies wat je zou verwacht van aquarelmediums, maar ik ben hier zeer verrast...
  • Nogmaals staat de Stabilo-pen voor mij bovenaan, met daaropvolgend Royal Talens aquarelverf. 
  • Van Eyk pastel is wel erg licht, maar de afbeelding is goed te zien met alle lijntjes enz.

Kwast nat op droog

Met het waterpenseel heb ik gewoon medium op het droge papier aangebracht en getest op helderheid en vervaging.

Helderheid 
  • Hier springt Royal Talens er het meest uit. Daarop volgen Caran d'Ache, Stabilo-pen en Memento dye inkt. 
  • De aquarelverf van Hema liet veel te wensen over, evenals de Van Eyk pastels.

Vervaging
  • Royal Talens aquarelverf houdt de kleur langer vast. Dit kan positief en negatief zijn. Positief is dat je er heel lang mee doet voordat je weer verf op hoeft te nemen. Negatief is dat je veel meer moeite hebt om een zachtere vervaging te krijgen.
  • Caran d'Ache houdt ook zijn kleur langer, maar je kunt hier de vervaging makkelijker een zachter effect geven.
  • Stabilo-pen en Memento inkt volgen dicht op de hielen van bovengenoemde twee. Je krijgt wel snel de vervaging en zult daarom vaker inkt moet opnemen.
  • De Hema aquarelverf en de Van Eyk pastels lieten me in de steek. 

Kwast nat op nat

Met deze techniek moet je eerst het papier nat maken met je kwast en dan verf opnemen en het natte papier aanraken. De verf gaat zich dan zelf vertakken in het water en dit is nu juist wat ik testte: of de verf vertakt en ook de helderheid.

Helderheid en vertakking
  • Hier vond ik dat Caran d'Ache het met krabbelen heel goed doet, maar dat het echt niet te doen is om met een penseel een goede vertakking te creĆ«ren. Wellicht zal het een beter effect hebben als je eerst met de pen op een palet of acrylblok krabbelt en dan met water mengt. 
  • Royal Talens aquarel gaf me het beste resultaat, met daaropvolgend Memento en dan Hema aquarelverf.

Mijn bevindingen


Ik ben zeer verrast door Royal Talens aquarelverf. Dit is ook nog de goedkoopste van allemaal.

Als ik moest kiezen, zou ik:

  • voor stempelafdrukken Stabilo-pen of Royal Talens aquarelverf gebruiken;
  • voor nat op droog Royal Talens, Caran d'Ache, Stabilo-pen en Memento gebruiken. Hangt ervan af of je een groot of klein project wilt;
  • voor nat op nat gaan voor Caran d'Ache als ik detail wil aanbrengen, maar voor goede vertakking of achtergrond zou ik kiezen voor Royal Talens aquarelverf, Memento dye inkt of Hema aquarelverf.
Heb jij zelf een andere ervaring van het bovengenoemde, dan hoor ik dat graag.


"Ervaring komt door doen."
Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===