woensdag 26 augustus 2015

Review: Caran D'Ache Swisscolor aquarelpotloden





Al een tijdje wilde ik aquarelpotloden kopen, maar wat zijn die soms prijzig! Nu heb ik bij Boekhandel Sanders te Ridderkerk een set van 18 Caran D'Ache potloden gekocht voor maar liefst € 15,95. Dat vond ik beter dan over de € 30,00. Je kunt ze wel nog goedkoper krijgen, maar op dat moment had ik echt zin om deze te kopen.

Caran D'Ache is een Zwitsers bedrijf en bestaat al 100 jaar. Aangezien je meestal afgaat op wat anderen je vertellen over producten, had ik meer interesse in Faber-Castell aquarelpotloden, maar op zo'n grote en dure aankoop zit ik niet te wachten.





Uitleg: Verschil tussen kleur- en aquarelpotlood


Voor de beginner is een uitleg over de verschillen in potloden misschien handig. Ik kan die zelf schrijven, maar vind dat Wikipedia het het beste uitlegt. Vandaar dit citaat van Wikipedia:


Samenstelling 


"De kleurstift zelf bestaat uit een mengsel van een was (meestal paraffine of het hardere carnauba), een bindmiddel (cellulose of Arabische gom), een vulstof (kalk,talk of kaolien) en een pigment. Door extrusie wordt hiervan een stift gemaakt, die na droging in het hout gelegd wordt. Soms wordt de stift pas na extrusie door was geïmpregneerd. Om de stift voldoende hard te maken is de pigmentdichtheid niet groot, wat leidt tot vrij fletse kleuren. Bij de duurste merken is deze eigenschap sinds het midden van de jaren tachtig echter sterk verbeterd.

Er zijn ook aquarelpotloden, waarbij aan de stift een emulgator en glycol zijn toegevoegd zodat hij oplosbaar wordt in water. Het eerste aquarelpotlood werd in 1931 op de markt gebracht door Caran d'Ache.

Lichtdichtheid


"De houdbaarheid van kleurpotloodtekeningen wordt beperkt door het gebruik van goedkope pigmenten met een slechte lichtechtheid en door efflorescentie: het zich vormen van een waslaagje aan de buitenkant. "

Techniek

 "Het kleurpotlood kan gebruikt worden voor een lijntekening op papier. Door de grote hardheid en weinig verzadigde kleuren is het bedekken van een grote oppervlakte aan papier een uiterst tijdrovende opgave. Het inkleuren van kleurboeken had dan ook mede ten doel bij kinderen het geduld en concentratievermogen te trainen. De laatste tijd zijn er kunstenaarshandboeken verschenen die speciaal aan het kleurpotlood gewijd zijn; deze beklemtonen arcering en frottis als tijdbesparende technieken; ze zijn ook de enige methodes om een kleurovergang te maken.
Bij aquarelpotloden wast men een gezette potloodstreep uit met een vochtig penseel of tekent men op bevochtigd papier."



Bekende aquarelpotloodmerken en prijsvergelijking


Het vergelijken van de prijzen heb ik gedaan voor één winkel: Kleurenpotlood.nl. Maar let wel op dat je je huiswerk doet, want de prijzen kunnen hoger of lager zijn. Dat hangt ook af van het merk, het pakket etc. Ik heb ervoor gekozen om één goedkoper en één duurder merk hier te noemen, beschikbaar bij één winkel. Als je winkelprijzen wilt vergelijken, kun je daarvoor het beste googelen


Caran D'Ache

Merknaam
Verpakkingen
Algemene prijs, kan afwijken bij verschillende winkels

-Supracolor Soft
-Fancolor
-Prismalo
-Swisscolor
-Pablo
12 stuks
€ 12,70
€   7,79
€ 11,14
€ 7,73
€ 21,00
18 stuks
€ 18,47
€ 12,27
€ 16,49
-
-
30 stuks
-
€ 20,21
€ 26,86
€ 18,57
-
40 stuks
€ 44,60
-
-
€ 24,98
€ 44,60
80 stuks
-
-
€ 76,51
-
€ 109,78
  • Ook beschikbaar in een houten bewaardoos en een luxe koffer, maar niet bij deze winkel.
  • Potloden afzonderlijk verkrijgbaar
  • Professionele en studentkwaliteit

Zoals je ziet had ik hier niet gekeken, anders had ik een etui met 30 stuks voor €18,57 gehad, terwijl ik nu voor een etui met 18 stuks €15,95 heb betaald. Maar ik kan wel losse potloden kopen.

Bruynzeel

Merknaam
Verpakkingen
Algemene prijs, kan afwijken bij verschillende winkels

-Young
-Expression
-MXZ Sakura
-Houten bewaardoos
10 stuks
€ 4,73
-
-
-
12 stuks
-
€ 6,39
€ 7,18
-
24 stuks
-
€ 9,52
-
-
36 stuks
-
€ 19,99
€ 21,99
-
48 stuks
-
-
-
€ 35,94
  • Voor zover ik kan zien zijn potloden van dit merk niet los verkrijgbaar.
  • Studentkwaliteit


Faber-Castell

Merknaam
Verpakkingen
Algemene prijs, kan afwijken bij verschillende winkels

-Albrecht Dürer1
-Art Grip
-Koffers
12 stuks
€ 14,33
€ 10,61
-
24 stuks
€ 28,16
€ 22,61
-
36 stuk
€ 43,01
€ 30,95
-
48 stuks
-
-
1€ 75,93
60 stuks
€ 69,05
-
-
72 Stuks
-
-
1€ 122,30
  • Potloden afzonderlijk verkrijgbaar
  • Professionele en studentkwaliteit

Andere merken die goedkoper of duurder kunnen zijn: BIC, Maped.


Tests


Kwast op punt 
Voordeel van aquarelpotloden is dat ze geladen zijn met pigment. Dus door met je vochtige kwast zachtjes tegen de punt te wrijven, neem je kleur op. 
Kwast op punt van potlood met droog aquarelpapier

Bij deze test heb ik gekeken naar de levendigheid en het uitwassen van de kleur. Vind ik voor een goedkoop setje wel fantastisch. Ik wreef alleen drie keer over de punt. Dus heb je echt niet veel van het pigment nodig om iets te verven. Ook moet ik toevoegen dat ik dit gedeelte van de test op droog aquarelpapier heb gedaan.

Moeilijkheidsgraad: 1

Test is voor mij geslaagd. Ik zie al hoe ik deze techniek op kaarten kan gebruiken, maar ook voor aquarellen kan je zo makkelijk schaduw aanbrengen of bewegend water creëren. 


Kleuren en uitwassen


Je kunt aquarelpotloden nat of droog gebruiken en dit dan uitwassen.  Dat deed ik zo: 


Links: droog papier
Rechts: nat papier

Eerst heb ik getest op droog papier, hier heb ik lichtjes en wat harder gekrabbeld op droog papier. Met mijn vochtige kwast heb ik dit uitgewassen. Hiervan krijg je een zachtere afbeelding. Dit is ook ideaal te gebruiken voor een "kleur wash" om je kleur op te bouwen voor dimensie. 
Vervolgens heb ik aan de rechterkant met mijn kwast water aangebracht op het papier. Hier heb ik met mijn potlood in het water gekrabbeld. Kleuren zijn levendiger. Let er wel op dat de punten van deze potlood erg zacht zijn en makkelijk te breken, dus hoef je helemaal niet hard te drukken. 

Moeilijkheidsgraad: 2

Deze tests is voor mij geslaagd en ik heb al heel veel ideeën.

Mengen van kleur
Pigment is soms heel makkelijk en andere keren niet zo makkelijk te mengen. Dus heb ik deze test gedaan.
Links: Droog
Rechts: Nat

Met mijn potlood heb ik op droog papier twee blokjes gekleurd, één rood en één oranje. Met een vochtige kwast heb ik de kleur gemengd. Door alleen een veeg met de kwast is de kleur gemengd.
Voor de nat-techniek heb ik water met mijn kwast aangebracht op het papier. Met mijn potloden heb ik eerst met rood en toen met oranje gekrabbeld in het water. 

Moeilijkheidsgraad: 2 

Deze test is geslaagd.


Voorbeelden van bovengenoemde technieken


Geëmboste vlinders met kwast-op-punt-techniek

Fijne lijntjes uitgewassen met kwast geeft pastelplaatjes
Bloem geschilderd met droog-techniek
Zoals je ziet is het helemaal niet moeilijk om met dit medium te werken. 
Je kunt echt leuke achtergronden maken, schrijven, schilderen, en nog veel meer.


Ik heb heel erg genoten van deze review en alle tests, Ook het opzoeken van de informatie over de prijzen was een leuke taak. 

Ben je een beginner, dan zou ik echt gaan voor een goedkope set potloden, en als je goed geoefend bent kun je later investeren in een groter en duurder merk. Moet toevoegen dat ik nu al kan zien dat de set die ik heb gekocht heel lang mee zal gaan. 

Zoals altijd blijft het jouw keus. 

"Het leven is een lied, vol met kleur, vol met tempo, vol met emotie."

Disclaimer: Ik heb geen affiliatie met Boekhandel Sanders of Caran d'Ache. Dit product is door mijzelf ingekocht en ik krijg er geen vergoeding voor.

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===