dinsdag 25 augustus 2015

Review: Stabilo Pen 68 - Pennen op waterbasis

Er is de afgelopen maand of zo een grote hype over de Stabilo pennen op waterbasis. Niet alleen zijn deze veel goedkoper dan Spectrum Noir en Copic Markers (beide op alcoholbasis), maar je kunt hiermee ook veel technieken uitvoeren.

Stabilo pen 68 op waterbasis 20 stuks en neonpennen 6 stuks

Ik heb twee stel gekocht bij Kantoorboekhandel Sanders te Ridderkerk.

Prijs en informatie


Ik betaalde voor deze set van 20 pennen € 19,96 en voor de 6 neonpennen € 5,25.

Hier is een vergelijking van de prijzen.

Goedkoopste was bij Schooldirect.nl voor € 16,01 en de duurste was bij MaxOffice.nl voor € 35,93.

Deze vergelijking is gedaan op hetzelfde pakket als wat je hiernaast ziet. Dus doe je huiswerk, want het kan goedkoper.

Tevens zijn deze pennen verkrijgbaar in verschillende groottes en een variatie in verpakkingen (harde kunststof, zachte acetaat, metalen doos en oprol-etuis).

Ook de neonkleuren zijn verkrijgbaar in een variatie van verpakkingen en groottes.

Je kunt de pennen (normale en neon) ook los kopen. Dus als je zin hebt om dit pakket uit te breiden, kun je altijd losse pennen kopen voor onder de € 1,00 per stuk.


Julia Altermann, een hobbyist uit Duitsland, geeft heel veel uitleg over het mengen van kleuren, aquarellen met de pennen enz... 

OPGELET! Heel belangrijke informatie van Julia is dat de Stabilo pennen op waterbasis alleen werken op aquarelpapier. Maakt niet uit of het goedkoop of duur aquarelpapier is. Omdat de inkt op waterbasis gemaakt is, kan gewoon karton en papier schilferen. De inkt trekt in het papier zoals aquarelverf zou doen. Mijn tests doe ik dan ook alleen op aquarelpapier.


Tests


Met de neonkleuren  heb ik alles geprobeerd zoals met de andere pennen, en ik raad je aan deze alleen voor schrijven of iets dergelijks te gebruiken. Bij de onderstaande tests was ik helemaal niet onder de indruk wat betreft de neonkleuren. Als je ze niet hoef te kopen, zou ik ze laten liggen of gewoon aan je kinderen geven om te gebruiken op school als "highlighter".
Foto's van deze tests laat ik hier dan ook niet zien. Nu volgen de tests met de Pen 68 pennen.


Met Copic en Spectrum Noir heb je de mogelijkheid om met de pen op je stempel te kleuren en dan te stempelen. Dus was het natuurlijk geen wonder dat ik deze test als eerste zou doen.


Pen op stempel techniek

Om een goede vergelijking tussen inkt en pennen te maken heb ik als voorbeeld de vlinder eerst gestempeld met Memento inkt. Daarnaast heb ik met één kleur van de pennen de stempel gekleurd en gestempeld. In het derde voorbeeld heb ik de stempel met drie variaties van dezelfde kleur gedaan. Van licht naar donker en toen gestempeld.

Moeilijkheidsgraad: 1

Ik ben hier zeer van onder de indruk. Deze test is voor mij geslaagd.



Met aquarellen zijn er meerdere technieken:

Kwast op punt van stift

Kwast op punt van stift-techniek


Door je natte kwast tegen de punt van de pen te houden neemt je kwast kleur op, waar je dan als het ware mee kunt aquarellen. Met deze techniek heb ik het woord Hallo uitgeschreven. De kleuren blijven levendig. Onder het woord Hallo heb ik de kleur uitgesmeerd en zo gemengd.

Moeilijkheidsgraad: 3

Ook hiervan ben ik zeer onder de indruk. Deze test is voor mij geslaagd.




Inkt op acrylblok

Krabbelen op acrylblok met kwast 




Met deze techniek heb ik gekozen voor twee kleuren helemaal tegenover elkaar. Deze kleuren geven meestal een modderkleur als je dit met gewone aquarelverf doet. Hier heb ik gelukkig een heel mooi effect gekregen en het mengen van kleur bevalt me goed.

Moeilijkheidsgraad: 3

Test geslaagd.








Schaduwtechniek

Uitsmeren van kleur voor schaduweffect






Door met je pen te kleuren en dan gewoon een kwast of een "blending" stift te gebruiken kun je de kleur goed uitsmeren om schaduw aan te brengen.

Moeilijkheidsgraad: 3

Hiervan ben ik ook onder de indruk. Test geslaagd.









Ik vermoed dat men het meeste van verwacht bij de vermengen van kleuren. Eigenlijk kun je geen vergelijking maken met Spectrum Noir en Copic Markers, omdat deze met alcohol werken, wat veel zachter op je papier is dan een inkt op waterbasis. Dus voor deze tests is enige beheersing van het mengen van kleuren van belang. Het vergt dat extra stapje dat niet nodig is bij stiften op alcoholbasis.

Bovenste drie bladen gewoon met pen
Onderste twee bladen met water en pen
van paars naar roze















Als je de video van Julia Altmann bekijkt, wijst ze je op het volgende (zie de video hieronder):
  • Kleur in rijtjes met een cirkelbeweging. De rij net voordat je met de volgende kleur begint moet je dan uitwaaieren. De pen laat dan een kleine plas inkt achter, en je moet er snel bij zijn om de volgende kleur met dat plasje inkt te mengen. Ga niet over de eerste kleur heen, anders gaat je papier schilferen. 
  • Neemt je pen toch de andere kleur op in zijn punt: gewoon even op een afvalpapier een paar lijntjes trekken en het komt weer goed.
Moeilijkheidsgraad: 5

Ook hiervan ben ik onder de indruk, zelfs met de hoge moeilijkheidsgraad. Test geslaagd.





Echt een aankoop waard, maar doe wel eerst je huiswerk qua prijs. Ook zou ik je aanbevelen eerst bij iemand langs te gaan die reeds de Stabilo-pennen heeft, en te kijken of het iets voor je is.

Zoals altijd blijft het jouw keus.

"Altijd eerst testen, dan kopen..."

Disclaimer: Ik ben niet geaffilieerd met Julia Altmann of Stabilo. Ik heb voor deze review alles zelf aangekocht. Ik krijgt geen vergoeding voor deze review.

Auteur; Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===