dinsdag 11 augustus 2015

Review: Viva Waterpenseel (Wassertank Pinsel)

Al heel lang heb ik erover gedacht om waterpenselen te kopen. Iedere keer dat ik in een hobbywinkel was, vroeg ik ernaar en dan vond ik ze veel te duur. Je krijgt er gewoon één per verpakking voor € 5,00 of meer. 

Nu, zoals ik al eerder zei heb ik een favoriet kraampje dat ik iedere keer bezoek en graag ondersteun. Nanda van Strien loopt gewoon het aankooppad voor mij en zelfs nog een mijl verder. Ik geef haar gewoon een lijstje van wat ik wil, met een foto erbij. Ze bestelt dat voor mij en prompt is het er. 

Deze keer kreeg ik van haar de waterpenselen en gewoon 3 per verpakking voor maar € 3,25. Ze zien er als volgt uit...




Gebruiksaanwijzing







De gebruiksaanwijzing is helaas niet in het Nederlands, maar wel in het Duits, Engels, Frans en Spaans. Eigenlijk heb je geen gebruiksaanwijzing nodig, want je hoeft niet zoveel te doen.











Algemene informatie


Pennen in Small, Medium en Large





Zo zien de kwasten eruit
Hiernaast zie je twee foto's. Je draait de pen open, vul hem met water en draait hem weer dicht.

Om water uit de pen te halen druk je gewoon waar PUSH staat. Je hoeft het niet de hele tijd in te drukken, alleen als je nog water nodig hebt.

Ik heb met gewone goedkope aquarelverf in een doosje gewerkt. Dus het water er even laten uitkomen en het penseel gewoon in de verf gedrukt.

Let wel op dat je de verf niet terugzuigt in de tank van de pen. Dan heb je heel veel vuil water. Tenzij je een bepaalde kleur wilt die je veel gaat gebruiken.

Ik beveel dit echter niet aan, want de verf komt in de opening van het penseel te zitten waar de kwast doorheen gaat. Dat betekent dat je de kwast er iedere keer uit moet halen om schoon te maken. Niet handig en het kan je kwast beschadigen.







Tests


De tests heb ik allemaal per pen op één karton gedaan. Let wel op dat de tests gedaan zijn op linnenkarton. Het resultaat op aquarelpapier kan verschillen. De reden waarom ik de test doe op linnenkarton is omdat niet iedereen aquarelpapier in huis heeft.


Waterpenseel gemerkt "Small"

De twee rechthoekige blokjes zijn 1. Nat in nat en 2. Nat op droog. Op het hartje testte ik of je verf kunt weghalen met de kwast. Helaas, met de dunne kwast lukt dit wel, maar het ziet er dan niet zo goed uit.

Gedaan met de kwast gemerkt als "Small"


Wat werkt het beste met dit penseel?
  • Nat in nat
  • Nat op droog
  • Schrijven
  • Lijnen
  • Fijne details 
Gaat ook heel makkelijk over van een kleur naar de andere.





Waterpenseel gemerkt "Medium"

De twee verticale blokjes zijn 1. Nat in nat en 2. Nat op droog. Op het hartje testte ik of je verf kunt weghalen met de kwast. Is goed gelukt. Let wel op: druk niet op "Push" wanneer je verf weghaalt. De verf wordt teruggezogen in de opening van de pen en vervuilt het water.

Gedaan met de kwast gemerkt als "Medium"



Wat werkt het beste met dit penseel?
  • Nat in nat
  • Nat op droog
  • Schrijven
  • Lijnen
  • Verf weghalen





Waterpenseel gemerkt "Large"

De twee blokken op het eerste karton zijn 1. Nat in nat en 2. Nat op droog. Dikke lijnen gaat wel, maar met schrijven gaat dat weer wat moeilijker. Je kunt alleen grote vette letters maken. Omdat de haren van de kwasten niet allemaal dezelfde lengte hebben, kun je ook een heel leuke "feathered look" krijgen (zie naast het hartje).
Gedaan met de kwast gemerkt als "Large"




Wat werkt het beste met dit penseel?
  • Nat op nat
  • Nat op droog
  • Schrijven in vette letters
  • Lijnen
  • Verf weghalen
  • "Feathered look" creëren in lijnen








Mijn bevindingen


Voor de prijs vind ik dit echt een super aankoop. De kwasten hebben een goede veeractie, dus ze gaan altijd terug in de oorspronkelijke positie. Ze nemen de verf goed op, en het opruimen is minimaal. Water lekt er niet uit, je moet echt op "Push" drukken voordat het water naar buiten komt.

Dit product kan ik met groot plezier aanbevelen. Maar zoals altijd blijft het jouw keus.


Verdere informatie op internet


Helaas heb ik van dit product alleen één video gevonden in het Duits. Ik plaats hem wel hier.




Veel plezier met dit product.


"Wanneer de zon niet schijnt... vind je hem in je dromen"

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===