zaterdag 5 september 2015

Project: Kinderdagverblijf De Huyskamer - Modderkeuken

Van kinderdagverblijf De Huyskamer heb ik nog een project gekregen: een modderkeuken.

Modderkeuken geïnspireerd door Pinterest




Inspiratie van Pinterest


modderkeuken, heerlijk spelen met zand, water, bladeren enz
Pinterest inspiratie





Dit ziet er zo leuk uit. Ik moet nogmaals toevoegen dat de keuken gemaakt werd naar een idee van Pinterest.


Het verschil tussen het voorbeeld van Pinterest en de keuken die wij hebben gemaakt, is dat wij grotendeels pallethout en geïmpregneerd hout gebruikt hebben.

Ook hebben wij ervoor gekozen de keuken op wielen te zetten, zodat hij makkelijk verplaatst kan worden.












Op locatie



Dag 1

Ik had wel een goede tijd met deze klus, lekker hard doorgewerkt, maar ook vonden de kinderen het leuk om mee te kijken als ik een stuk hout zaagde of als ik ging boren.

Dat was eerst wel schrikken, want ik was pas begonnen met het zagen van een pallet en toen kwamen de kinderen met een vaart naar buiten: "Wat gebeurt er nou?" "Wat ben je aan het maken?"

Later op de dag kreeg ik weer vaak te horen: "Kunnen we er morgen al mee spelen?" Helaas moest ik een paar hartjes breken met het nieuws dat ik waarschijnlijk de dag daarna pas klaar zou zijn. "Maakt niet uit," zei een jongen, "dan kunnen we twee keer zo veel genieten van de keuken!"

Maar het bracht wel de nodige spanningen met zich mee. Ik moest wel opletten: zouden de jongens misschien elkaar een duwtje geven en tegen mij aan vallen of zo... Maar gelukkig kwam de lerares hen snel bij mij weghalen en toen heb ik goed doorgewerkt.

Dag 2

Vandaag had ik hulp om even wat kleine blokjes door te zagen.

Verder werd het wel leuk, omdat twee jongens het heel leuk vonden om mee te helpen. Ze vonden het erg interessant om te zien hoe ik alles deed. Ook hielpen ze om de andere kinderen achter de verkeerskegels te houden, zodat ze niet dicht bij het gevaarlijke gereedschap kwamen.

De ene jongen had het zo naar zijn zin dat hij op een gegeven moment aanwijzingen begon te geven waar ik kon boren. Ook vroeg hij uitleg over waarom ik dit en waarom ik dat deed. Hij verstond mij ook heel goed en vond het erg interessant om met een Zuid-Afrikaanse vrouw mee te mogen werken.

Dag 3

Er was niet veel te doen vandaag, alleen nog het afschuren, inrichten en opruimen.

Wat was het leuk toen we de bakjes met zand en water erin deden en de keuken voor het eerst beschikbaar stelden voor de kinderen. Binnen 30 seconden stond de hele keuken onder de modder. Was een erg leuk en succesvol eind van dit project.


Wat heb ik allemaal gebruikt?

  • Twee Europallets
  • Geïmpregneerd hout
  • Plankjes
  • Vierkante balk
  • Schroeven
  • Schroefmachine
  • Boor
  • Boortjes
  • Figuurzaag
  • Mesjes
  • Wielen
  • Waterpas
  • Haakjes
  • Pannetjes 
  • Lepels
  • 2 afwasteiltjes

Hoe heb ik het gedaan?


Pallets met het blad

Wij besloten de pallets zo te zagen, dat de plankjes horizontaal zouden lopen. Zo konden we het blad op de plankjes bevestigen. De pallets bepaalden dan ook de diepte van de keuken. We bedachten dat die 70 cm diep moest worden.








Gaten gezaagd met figuurzaag voor bakken

We hebben uitgerekend dat het blad 120 cm lang moest worden. Hier hebben wij gekozen voor geïmpregneerd hout van een overgebleven schutting, omdat dat wat steviger is. Dat was nodig omdat we de gaten voor de bakken moesten zagen. Je kunt ook kiezen voor een watervast houtblad in plaats van planken. Het hout hebben wij naast elkaar gelegd om in de doorsneden de plankjes vast te schroeven. Nu werd het blad een geheel.







Om de ombouw te verstevigen heb ik gebruik gemaakt van de z-verstevigingstechniek. Schroef daarvoor 3 planken horizontaal aan de zijkanten vast. Vervolgens schroef je een plank diagonaal vast aan de bovenste, middelste en onderste plank.
Ook heb ik een balk in het midden van de pallets bevestigd met metalen hoekjes van 90 graden om als dubbele versteviging te dienen.

Zie onderstaande plaatjes als voorbeeld.

Z-versteviging van voren gezien
Z-versteviging van achteren gezien
Balk in midden van de pallets



Voor het dak was het even puzzelen, want ik had maar een beperkt aantal planken beschikbaar. Ook hier heb ik de planken met afvalstukjes hout aan elkaar bevestigd. Van afgekeurd houten speelgoed heb ik 5 rechthoekige blokken uitgekozen en daarvan een soort nok gecreëerd, zodat het dakje schuin kon lopen.Vervolgens heb ik het dak aan de ombouw bevestigd.


Zwenkwielen achter
Zwenkwielen met remmen aan de voorzijde



Afwerking zijkanten








Ter afwerking heb ik aan de zijkanten het overgebleven hout gebruikt als verticale planken. Door de pallets zo af te werken geef je ze ook nog eens een rustieke look.












Voor de afwerking heb ik van een oude speelkeuken de kraan en de klok gebruikt, en wat haakjes ingeschroefd en er een extra rekje op gedaan. De inrichting gaat naar eigen smaak, zie de foto's hieronder voor wat wij toevoegden.

Inrichting van de keuken




















Linkerzijde van de keuken
Rechterzijde van de keuken



















Over het algemeen ben ik er enorm blij mee dat ik dit heb geprobeerd. Ook ben ik stiekem trots op mijn eerste modderkeuken. Ik weet dat ik dit kan, en ook welke problemen ik tegenkwam en waarvoor ik moet uitkijken bij de volgende.

Project geslaagd.

"Perfectie komt nooit bij het eerste probeersel, maar ervaring wel."

Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===