dinsdag 13 oktober 2015

Haal meer uit je embossing folders

Craft Concepts - Budding Vine





Naar aanleiding van twee eerdere berichten: Haal meer uit je stempels en Haal meer uit je snijmallen, heb ik nu ook dit bericht over embossing folders.

Ik zal hier proberen meerdere ideeën aan jullie uit te leggen.

Voor deze uitleg gebruik ik de embossingmal van Craft Concepts (Budding Vine). De bedoeling is niet dat je de mal moet gaan kopen, maar alleen dat je kunt zien wat je met een embossing folder kunt doen.

De reden waarom ik deze embossing folder gebruikte voor de uitleg is omdat deze niet veel open ruimtes heeft. Dus een redelijk druk motief.

Deze folder gaf me 8 ideeën.









Dit heb ik gebruikt voor deze uitleg....



  • Metallic foliekarton
  • Linnenkarton
  • Craft Concepts (Budding Vine) embossing folder
  • Memento Dye inkt
  • Olba stansmachine


Zo doe je dat.... 


Normaal patroon in vergelijking met bijgewerkt patroon

Wanneer je met een embossing folder werkt, krijg je een geëmbost en gedebost patroon. Eerder heb ik deze termen al uitgelegd, maar voor degenen die dat bericht niet hebben gelezen doe ik het nogmaals.

Geëmboste patronen leggen het motief bovenop het papier. Je kunt het dus voelen wanneer je met je vingers erover wrijft.

Gedeboste patronen leggen het motief binnen in het papier. Je kunt dit dus niet voelen.

1A en B - Normale patronen geëmbost en gedebost 
 2A en B - Patronen bijgewerkt met een schuurplaatje

In het voorbeeld hierboven heb ik metallic foliekarton geëmbost. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het motief te gebruiken zoals het is in voorbeeld 1 A en B. Op zich is dat niet verkeerd. Maar om een stap verder te gaan, kun je er met een schuurplaatje overheen gaan. Je schuurt als het ware het bovengedeelte weg. Dus bij 1B haal je alleen het geëmboste motief weg. Bij 2B haal je dan het hele oppervlak weg.


Inkt op embossing folder

Er zijn zoveel manieren om inkt aan te brengen op je embossing folder. Ook is er verdeeldheid over welk type inkt je moet gebruiken. Mijn aanbeveling is om dit zelf uit te zoeken: welke inkt geeft jou het beste resultaat. Zelf ben ik blij met Memento Dye inkt (mijn favoriete inkt).


A - Inkt op gedebost gedeelte van embossing folder
B - Inkt op geëmbost gedeelte van embossing folder
C - Inkt op geëmbost gedeelte van embossing folder met nat karton

Op bovenstaand voorbeeld kun je zien welke resultaten ik kreeg. Ik wil wel even uitleg geven over droog en nat karton.

A en B zijn beide gedaan door inkt op de folder te deppen en dan droog karton te embossen. Afhankelijk van je embossing folder en het type karton dat je gebruikt, kun je heel mooie resultaten krijgen. Vooral als je pigmentinkt gebruikt. In mijn geval heb ik gewoon Memento Dye inkt gebruikt en deze is op waterbasis.

Bij C heb ik het karton eerst met water bespoten voordat ik het in de embossing folder deed. Je krijgt dan een heel mooi aquareleffect. Let er wel op dat het niet aan te bevelen is om de watertechniek te proberen met het gedeboste gedeelte.



Vormen en kaders

Natuurlijk kun je ervoor kiezen een kader of een vorm te embossen of debossen.

A - Hartvorm geëmbost en geschuurd
B - Kadervorm gedebost en geschuurd

Op bovenstaand voorbeeld heb ik er bij A voor gekozen om een hartje uit dik karton te snijden en te gebruiken als vorm. Dit heb ik geëmbost en afgeschuurd. Om het even af te werken heb ik de omtrek van de vorm gedaan met een rilpen.

Bij B maakte ik een zijkader en besloot dit te debossen en het papier in zijn geheel te schuren.

Voor deze techniek kun je het positief of negatief van een vorm gebruiken.


Stempelen met embossing folders

Voor deze techniek verwijs ik je naar een eerder bericht: Kleurpotloden: Niet alleen voor kinderen, waarin ik uitleg hoe je een embossing folder kunt gebruiken als stempel.


Ken je nog meer ideeën, dan mogen die uiteraard gedeeld worden in de reacties.


"Een hobby heeft altijd meerdere mogelijkheden. Maak er gebruik van"

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. zelf gebruik ik graag de embossing folders met distress inkte en dan nat sprayen met water en afdrukken op aquarel papier..geeft zo'n mooi effect,en iedere keer is het ook weer anders....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja met inkt gaat dit om voorkeur. Sommige Hobbyisten gebruikt ook acrylverf. Je hebt wel gelijk dat distress inkten ook mooi effecten geven.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===