vrijdag 30 oktober 2015

Interview: Fenneke Groeneveld

Ik ben bevoorrecht dat ik Fenneke Groeneveld persoonlijk ken.

Ze studeerde muziek, en later volgde zij cursussen voor haar schilderspassie. Ook heeft ze al een paar exposities achter de rug en nu maakt ze ook deel uit van de Kunstroute in Ridderkerk.

Fenneke Groeneveld schildert het liefst met acrylverf en gebruikt vaak de techniek mixed media. 


Fenneke in actie

Niet alleen is ze er altijd om te helpen of om richtlijnen te geven over technieken om mijn eigen schilderijen beter te schilderen, maar zij is in mijn ogen (en ook in die van anderen) een aanwinst voor de kunstgemeenschap.

Haar werken kun je terugzien op haar website.

Disclaimer: Foto's in dit bericht zijn beschermd door auteursrecht en mogen niet gedeeld of nagemaakt worden zonder schriftelijke toestemming van Fenneke Groeneveld.




Interview



HA: Je heb muziek gestudeerd aan het Conservatorium. Dat ging toen eigenlijk ten koste van je andere passie: schilderen. Als je nu achteraf de keuze nogmaals moest maken, zou die dan anders zijn?

FG: Nee, die zou niet anders zijn, want met een orgelstudie kun je in de kerk ook veel doen. Later de studie koordirectie vond ik nog fijner. Daar ben je met mensen bezig en heb je direct contact. Je probeert op een zo prettig mogelijke manier, om de zangers te inspireren er iets moois van te maken. Het is een directe interactie tussen een koor en mijzelf. Dat heb ik heel erg fijn gevonden, ook al was dat niet altijd gemakkelijk.


Fenneke achter de piano



HA: Wat inspireert je het meest wanneer je schildert? 

FG: Delen met anderen, naar werken van andere kunstenaars kijken en erover praten. Naar musea gaan. Soms een mooie foto. Het kunnen heel veel dingen zijn. De zee.



HA: Wat is je mening over zelfgemaakte producten in vergelijking met gekochte producten?

FG:  Gekochte producten gebruik ik liever dan zelfgemaakte producten, want dat laatste is heel veel werk en er is ook vakmanschap voor nodig.




HA: Hoe kwam het dat je de gelegenheid hebt gekregen om je schilderijen te exposeren? 


FG: Eerst één keer in een bloemenwinkel. I
k ben naar een bloemenwinkel gegaan en heb gevraagd of er een schilderij met bloemen mocht hangen, wat ze konden verkopen. Dat was goed. Later in de bibliotheek.




HA: Heb je wijze woorden voor beginnende schilders? 

FG: Wees niet bang om fouten te maken en geniet van wat je doet. Van je fouten leer je. Je hoeft niet direct met een mooi schilderij thuis te komen.



HA: Je hebt 4 kinderen (nu allemaal volwassen) en een man met een drukke baan, welke invloed had dat op je creativiteit? 

FG: Ik ben pas begonnen met schilderen, toen de kinderen het nest hadden verlaten.


Mixed media werken van Fenneke Groeneveld.



HA: Heeft jouw geloof invloed op je kunst, een soort beperking of is dat juist je inspiratie?

FG: Soms heeft geloof er invloed op, bijvoorbeeld als je iets voor Goede Vrijdag wilt schilderen, of een ander Bijbels onderwerp. Soms begin ik met een schilderij, en zie er dan iets in wat met mijn geloof te maken heeft en ga er dan op door. Het kan op verschillende manieren ontstaan. Het is voor mij geen beperking. Het is niet vaak mijn inspiratie, maar mooie dingen die God gemaakt heeft zijn dat wel.


HA: Jarenlang heb je de kerk begeleid op het orgel en ook het kerkkoor geleid. Hoe heb je dat gecombineerd met schilderen? 

FG: Combineren met schilderen lukt niet goed. Dan lukt het niet. Het is het één of het ander. Dan zou ik veel meer tijd daarvoor moeten hebben.



HA: Denk je dat je ook deze richting op zou zijn gegaan als je ouders niet muzikaal en creatief waren geweest? 

FG: I
k denk, dat het zeker heeft meegewerkt. Moeder en ook een zuster van moeder gaf de liefde door voor creativiteit. Vader gaf liefde voor muziek door. Een zus van hem was beroepsmusicus, pianiste en zangeres.




HA: Welke kunstenaar (beeld en muzikaal) spreekt je het meest aan en waarom?

FG: In Beeld - Dinie Boogaart, Sam Drukker, Sierk Schröder, Lieuwe Kingma en nog veel hedendaagse andere Russische impressionisten. Willem Oepst. Ook van abstracte kunstenaars.
Musici - Bach boeit altijd. Er gebeurt zoveel in zijn muziek, dat dat nooit verveelt. Voor alle instrumenten heeft hij geschreven. Maar er zijn ook veel andere componisten waar ik veel van houd. Van de middeleeuwen tot hedendaagse muziek. Bijvoorbeeld Beethoven, waarin je ook al emotie tegenkomt (vooral in zijn pianoconcerten). Brahms requiem, Mendelssohn met zijn prachtige koorwerken, Fauré's requiem, Avro Pärt. Nog velen meer.



HA: Heb je het ook weleens dat je geen inspiratie hebt en zo ja, hoe kom je daar overheen?

FG: Ja, dat gebeurt wel. Dan ga ik wat foto's of schildersboeken bekijken en komt het wel. Of een portretfoto van de (klein)kinderen of van iemand anders die me boeit.



HA: Er is een algemene onuitgesproken regel dat je kunst niets waard is als je geen diploma hebt. Wat is jouw mening hierover?

FG: Als je een diploma hebt, heb je jezelf al bewezen en heb je enorm veel in je rugzak, maar een amateur die veel aanleg heeft, kan ook een heel eind komen, door hard te werken.



HA: Onlangs ben je van start gegaan met de Kunstroute van Ridderkerk. Wat spreekt je het meeste aan van dit proces? 

FG: Dat je nu zo ver bent, dat je mee kunt doen en daardoor ook andere kunstenaars leert kennen.




HA: Als je terugkijkt op je leven, wat is dan je grootste overwinning?

FG: De overwinning heb ik niet alleen gedaan, maar daar heeft God mij altijd bij geholpen. Bijvoorbeeld mijn studie koordirectie. In de periode heb ik een grote dip gehad. Er zijn nog een heleboel andere te noemen.



HA: Hoe hanteer je negatieve kritiek? 

FG: Het hangt er vanaf, wie het zegt en op wat voor manier. Opbouwende kritiek hoor ik graag, anders heb ik er wel moeite mee.

"Let op waar kritiek vandaan komt. Heeft de kritiek waarde, leer ervan. Heeft het geen waarde, laat het dan los."

Interviewer: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===