vrijdag 27 november 2015

Kerst 2015 Distressed achtergrond

De uitleg van vandaag gaat niet over de kaart, maar gewoon over de manier waarop ik mijn achtergrond heb gecreĆ«erd.


Kerstkaart met distressed achtergrond

Distressed achtergronden en randen zijn zo bekend. Iedereen gebruikt dit. Nu heb ik mijzelf overgehaald om hiermee ook een kerstkaart te maken.

Ik kreeg al eerder een vraag over wat distress nu eigenlijk is. Dit is niets anders dan het aanbrengen van beschadiging en veroudering aan je papier/karton.

Distressen kun je op vele manieren:

  • Je kunt de randen van het papier scheuren of schuren. Je kunt dat doen met een schaar, distress liniaal of een van de vele andere tools zoals mesjes enzovoorts.
  • Als je karton embost kun je het bovenliggende patroon met schuurpapier, nagelvijl of soortgelijke tools distressen.
  • Met distress inkt kun je erg veel distress aanbrengen op karton. Hierbij kun je de inkt alleen gebruiken of deze ook met water bewerken.
  • Met verf. Aquarelverf, gouache en acrylverf zijn leuk te gebruiken bij distress achtergronden. 
  • Embossingpoeder is ook leuk te gebruiken. 
  • Glitter 
Er is nog veel meer, maar dit zijn de meest voorkomende manieren. 

De manier waarop ik bovenstaand voorbeeld maakte is met dye inkt, Versamark inkt en embossingpoeder (niet hardop zeggen, maar het was eigenlijk een blunder met een goede uitkomst). Het zou ook aanvankelijk geen uitleg worden, maar omdat ik het zo goed vond dacht ik toch een uitleg te geven.





Wat heb ik gebruikt?


Voor deze uitleg heb ik geen VersaMark inkt gebruikt, maar ik geef wel aan wat ik anders heb gedaan.



  • Craftkarton 
  • Embossingpoeder (seafoam white van Papermania)
  • Pintura dye inkt (fuchsia, violet en blauw van Pergamano)
  • Dorso olie (van Pergamano)
  • Antistatisch doekje (babydoekje kan ook)
  • Heat tool






Zo heb ik het gedaan


Zelfgemaakt inktkussen van een antistatisch doekje en inkt


Ik vouwde het antistatische doekje op om er een inktkussen van te maken.

Op de dichte vouwrand smeerde ik eerst Dorsa olie en vervolgens de inkt.

Tip: Als je een vochtig babydoekje gebruikt is de olie niet nodig.




Inkt gesmeerd over het Craftkarton



Ik smeerde het zelfgemaakte inktkussen over het Craftkarton heen. Het is niet nodig om dit heel precies te doen, want dit wordt niet het eindresultaat.







Embossingpoeder als distress

Terwijl de inkt nog nat was, strooide ik de embossingpoeder eroverheen, schudde de restanten poeder eraf en gooide die terug in het potje.

Met mijn heat tool smolt ik de embossingpoeder. Dit wordt dan je eindresultaat.

Tips:

  • Voor mijn kaart heb ik de inkt eerst gedroogd en toen met Versamark inkt een ster overal op de kaart gestempeld. Dit zie je niet zo goed terug, maar het geeft meer plekken waar de embossingpoeder aan kan plakken. 
  • Blijft er veel te veel embossingpoeder plakken, dan kun je met een zachte kwast eroverheen gaan om op subtiele plekken wat poeder te verwijderen (let er wel op dat deze poeder NIET terug in je potje kan).

Nou, de rest van de kaart kun je indelen zoals jij dat wilt.

"Distressing geeft soms een gevoel van vrede"


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof





2 opmerkingen:

  1. leuk gedaan,ik distress meer met inkten,om het ouder te laten lijken, en een distress tool,dus de randjes kapot maken van het papier...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja eerst wou ik dat doen met deze kaart, maar dat zou dan net even te veel details worden.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===