donderdag 12 november 2015

Vlinders op behang

Kaart met behang en Memento kleurtechniek


Een tijd terug had ik ergens een video gezien van hoe je de achterzijde van je stempels kunt gebruiken om kleur onder je heat embossing aan te brengen. Helaas kan ik me niet meer herinneren waar ik de video heb gezien.

Dat heb ik toen geprobeerd en ik was wel blij met het resultaat.

Omdat ik het op dat moment alleen wilde proberen, heb ik er verder niets mee gemaakt en heb het gewoon in mijn doos gedaan voor dingen die ik later alsnog kan gebruiken.

Ik maakte er een paar weken terug een kaart mee en de bedoeling was toen niet om een uitleg te geven, dus maakte ik geen foto's. Maar de uitleg is makkelijk te volgen.

Lijkt wel of ik een vlinderobsessie heb, omdat er de afgelopen tijd veel vlinders gebruikt worden. Dat is gewoon wat ik als eerste in mijn handen heb wanneer ik iets wil uitleggen. (hahaha)





Dit heb ik gebruikt



  • Basiskaart (metallic bruin)
  • Karton (zwart en lichtbruin)
  • Behangmonster
  • Memento inkt
  • Stempel
  • Embossingpoeder (wit)
  • Heat tool
  • Glittertape (goud)
  • Dubbelzijdig foam tape
  • Creapatch lijm



Zo heb ik het gedaan


  1. Op de basiskaart heb ik aan de rechterzijde glittertape geplakt. 
  2. Uit het zwarte karton heb ik een kleiner vierkant gesneden met mijn papiersnijder. 
  3. Het behangmonster heb ik een paar mm kleiner gesneden dan het zwarte karton. Ik plakte vervolgens het behang op het zwarte karton.
  4. Het karton met behang plakte ik op de basiskaart, in het midden, maar meer naar links.
  5. Met de achterkant van de stempel maakte ik een afdruk op het lichtbruine karton. Ik gebruikte hiervoor Memento inkt in een variatie van kleuren, spoot er een beetje water op en maakte een afdruk. Ik wachtte tot de inkt droog was. Ik maakte meteen de stempel schoon en draaide deze weer om met de stempelzijde naar voren.
  6. Met VersaMark inkt drukte ik de stempel af bovenop de reeds gestempelde afdrukken. 
  7. Ik strooide de embossingpoeder eroverheen en smolt deze met de heat tool.
  8. Ik gebruikte dubbelzijdig plakband voor extra 3D-effect, maar omdat het behang een rare oppervlakte had, deed ik wat Creapatch lijm tussen het dubbelzijdig plakband en het behang. Zo bleef het plakband wel plakken. 
De kaart was klaar.



"Wanneer je niet direct inspiratie hebt om iets te gebruiken: gewoon opbergen in een doos. Later kun je er wel iets mee doen." 


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Vlinders zijn eiegenlijk altijd leuk om mee te werken...
    ik heb deze video ook gezien,ik weet ook niet meer bij wie helaas.......
    Wat jij doet doe ik ook,ik leg het dan even weg..met wat papier keuzes erbij,en dan kijk ik er een andere keer weer ernaar,meestal heb ik dan wel ideen.....zo liggen hier veel zakjes in een doos....te wachten dat ze een kaart worden.
    ook heb ik vaak toch dingen over als ik een kaart maak,ik wil altijd veel mogelijkheden hebben,en daarvoor stans en kleur ik meetsal meer dan ik moet hebben,die zitten allemaal in opbergzakjes voor kaarten in een doos,erg handig als ik snel een kaart moet hebben,en die niet heb in mijn doos met kaarten om te verzenden zit..(ik heb dus ook een doos met kaarten die klaar zijn...maar vind het leuker om speciaal kaarten voor iemand te maken,en daar houd ik kan weer dingen van over)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd dit voor een zekere tijd, en als ik dit dan steeds niet heb gebruikte dan stuur ik dit aan iemand wat dit wel kan gebruiken.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===