donderdag 17 december 2015

Embossingpoeder en Lijm Tests

Onlangs deelde ik een video van Sparkle en Sprinkle in ons Facebook Groep Creatieve Hobby Tips . Daar had Demo Donna een paar technieken in uitgelegd. Ik kreeg toen de vraag of je enige lijm kan gebruiken in de plaats van Dimentional Glue.

In de bijgaande video kun je de technieken nakijken:



In de video laat Demo Donna je zien hoe je gemakkelijk regendruppels en ook water kunt creëren op een kaart. Nou, ik zeg kaart, maar dit kan natuurlijk ook gebruikt worden in mixed media projecten. Alleen is dat een duurder alternatief.

Voor alle duidelijkheid, de 3D regendruppels zijn gemaakt met "dimentional glue" en glitter. Ze droogt deze druppels overnacht. Het voordeel van de lijm die ze gebruikte is dat die niet droogt door water te laten verdampen. Dus dit houdt volume waar andere lijmsoorten drogen door verdamping van de waterinhoud en dan veel platter opdroogt.
Tip: Je kunt ook een 3D kit gebruiken voor dezelfde effect. Alleen is deze wat dikker en moeilijker om een vloeiende druppel te maken maar dit is wel te doen. Met 3D lijmkit moet je dit toch over nacht laten staan om geheel droog te worden. Verderop in dit bericht bespreek ik dit in detail.

Verder maakt ze ook regendruppels met een lijmpen en glitter. Dit is ook makkelijk te doen, alleen met sommige lijmpennen heb je de mogelijkheid dat de glitter loslaat.

Maar..... daar komt dit nou... hahahaha Ik wil dit toch testen om te kijken wat er gebeurt als ik een variatie van lijmen met embossingpoeder en een heat tool bewerken. Wat is het voordeel daarvan dat ik het doe? Wel, dan hoef jij dit niet te doen en spaar je zo een centje of twee.




Wat heb ik gebruikt?


Lijmproducten gebruikt
Alle tests zijn gedaan met hetzelfde papier en embossingpoeder.

  • Papier
  • Embossingpoeder (goud tinsel)
  • UHU Colle Tout Alleslijm
  • CreaPatch Sparkle
  • Pritt Lijmstick
  • Pritt White Glue Knutsellijm
  • 3D Kit
  • Scoretape / foamtape / dimentionals / Red Tape
  • Heat tool




Tests

Voor ik met al de tests begin is dit wijs te zeggen dat, omdat de lijm vochtig is, je in rekening moet houden dat het papier kan vervormen. Dat heb je wellicht zelf al meegemaakt op school. Wanneer je twee papieren moet plakken met vloeibaar lijm heb je altijd een paar kreukels. Maar dit is makkelijk op te lossen want waarschijnlijk gaat deze techniek eerder op karton dan op papier gedaan worden.



UHU Colle Tout Alleslijm


UHU Alleslijm is een transparante lijm (nat zowel als droog) op waterbasis. De lijm is hoogglans (nat zowel als droog). Normaal gebruik je deze om iets te plakken waar je de lijm niet meer gaat zien.

Op de verpakking staat vermeld dat je deze lijm kunt gebruiken voor porselein, hout, metaal, glas, keramiek, plexiglas, vilt, leer, kurk, textiel, karton, papier en styropor.
LET WEL OP!! De verpakking vermeld ook dat de lijm ontvlambaar is. Dus wanneer je dit gaat verhitten, let er wel op dat je niet al te lang met de heat tool erover heen gaat.
De lijm is ook goed vochtig en heeft een geurtje. Dus sommige mensen zullen ervoor kiezen niet ermee te werken juist door de geur.

De fles komt met drie zettingen om de lijm te verspreiden. Een gewone tuit voor precisie en een alternatieve platte tuit voor een smal of brede strook lijm. Persoonlijk verkies ik om met de platte tuit te werken omdat dit de lijm dunner en gladder over je papier verspreidt.

Dit is dan ook de manier hoe ik de lijm aanbracht op het papier voor de test. Hoe dikker je lijm, hoe groter de kans op blaasjes, wanneer je er met de heat tool overheen gaat.

Heat Embossing met UHU lijm en embossingpoeder
Van alle 4 de vloeibare lijmen vind ik het resultaat van deze het best. Maar dit neemt niks weg van de charme bij de andere tests. Ieder heeft zo zijn eigen karakteristiek. Bij deze lijm zijn er minder blaasjes en het resultaat voelt super cool. Bijna zoals het gouden papiertje om een duurdere chocolade.

In het bijgaande plaatje ziet je het resultaat.



CreaPatch Sparkle


Deze lijm lijkt veel op Modpodge maar maakt deel uit van een reeks producten van Cre-Ation. Dit is een watergedragen lijm en vernis, normaal gebruikt je dit voor het plakken van servetten of papier net zoals Modpodge.

Op de verpakking staat vermeld dat je deze lijm kunt gebruiken voor papier, karton, glas, hout en keramiek,

De fles komt met een draaituit met ingebouwde ontstopper. Helaas heb je hier alleen één tuitmaat. Dus moet je óf met een kwast of sponsje de lijm aanbrengen óf je kunt zoals ik de gewoon structuur aanbrengen door de lijm met de dop de wrijven zo groot zoals je dat wilt. Je krijgt er echt een mooie structuur van, maar je krijgt toch blaasjes (zoals vermoed) maar deze worden goed hard wanneer gedroogd.

Heat Embossing met CreaPatch Sparkle en embossingpoeder
Deze lijm heeft een lichte reuk.

Tevens heb je een heel subtiel kleurverschil met de UHU lijm. Waarschijnlijk omdat de één wit en de ander doorzichtig is.

In het bijgaande plaatje zie je het resultaat.


Pritt White Glue knutsellijm

Deze lijm is op waterbasis. Op de verpakking staat vermeld dat je deze lijm kunt gebruiken voor papier, karton, leer, bast, vilt, kurk, textiel, styropor en hout. Je kunt echter Pritt niet gebruiken op plastick.

Mijns inziens is Pritt lijm een mengsel van de voorgaande lijmen in dit bericht. Dit is wel een witte lijm maar je kunt er een beetje meer mee dan met de CreaPodge. Dit heeft dezelfde vloeibaarheid als CreaPodge maar je krijgt wel een beetje van een geurtje dat meer neigt naar UHU lijm.

Net zoals UHU lijm heeft Pritt White Glue een precisie, smal en brede tuit. Dus zoals UHU kun je hier ook een dunnere en gladdere verspreiding van de lijm verkrijgen.

Heat embossing met Pritt White Glue knutsellijm en embossingpoeder
Het grootste verschil tussen UHU en Pritt is dat Pritt meer blaasjes vormt met hitte als je net even een verschil in dikte in de lijm hebt liggen.

In het bijgaande plaatje zie je het resultaat.



Pritt Lijmstick

Deze lijm kennen we allemaal omdat dit vaak op school en ook in huis gebruikt wordt.

Pritt Lijmstick
Pritt lijmstick is ook op waterbasis maar meer compact en niet vloeibaar. Dus je kunt dit vanuit de tube direct glad over het papier doen. Dit is op zich een voordeel omdat je een mooier resultaat krijgt. Ik geef toe dat dit ook hier en daar blaasjes krijgen maar dit draagt toe tot het design.

Helaas komt dit ook met een nadeel. Voor variatie in breedte moet je wel verschillende tubes kopen in variabele grootte. Je kunt wel de punt schuin houden maar dat is dan van invloed op de vorm van je punt.

Over het algemeen ben ik wel onder de indruk van het resultaat.


3D Lijm kit

3D lijm is een type lijm dat transparant opdroogt maar een ruimtelijk effect als resultaat heeft. Is dan ook goed om vlinders of 3D plaatjes met deze lijm te bevestigen op je kaart.
3D lijm kit met glitter

Dit neemt wel enige tijd om te drogen dus ik zal dit s'avonds doen dan kan dit s'nachts drogen. Met de heat tool lukt dit niet omdat dit dan slap wordt.

Zelf dacht ik om de 3D lijm kit te gebruiken voor de regendruppel techniek in de video. Op zich kan dit, maar mijn aanbeveling is om dit met een stevige hand te doen. Doe dit niet als je trillingen of zo hebt omdat de lijm wat moeilijker uit de tube komt dan de vloeibare lijmen.

Ook lukt dit niet met embossingpoeder, dus mijn aanbeveling bij deze is om dit met glitter te doen.

Zie het resultaat in het bijgaande plaatje.




Scoretape / foamtape / Red tape / dimentionals

Met allemaal van de tapes kan je iets moois maken door glitter te gebruiken. De glitter wordt als het ware in de lijm op gewreven en deze blijft dan ook goed plakken. Je kunt 3D en plat werken.

Resultaten
Mijn mening ten opzichte van heat embossing is verdeeld. De Scoretape, foamtape en Red Tape geven de beste resultaten. maar als je zoekt voor iets glads is deze optie niets voor je, en zal ik eerder gaan voor de conventionele manier van embossing inkt met embossingpoeder.

Ook is mijn mening verdeeld over de foamtape nadat ik het resultaat zag van de dimentionals. Ik denk dat iedere fabrikant een ander type lijm gebruikt. De foamtape zelf houdt de embossingpoeder goed en heat emboss ook goed. Alleen moet je erop letten dat de foamtape zelf niet smelt.  De dimentionals houdt de embossingpoeder helemaal niet vast. Dus ik zou dit niet aanbevelen voor embossing.



Ten slotte

Dit maakt eigenlijk niet uit met welke producten je iets doet. Dit maakt wel uit wat je voorkeur is voor het eindresultaat.


"Probeer soms iets alternatiefs, dan komt het tot z'n volle recht."


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Sytze van der Graaf

2 opmerkingen:

  1. leuk dat je het onderzocht hebt....
    en super leuke video..vond dat ze thick embossing poeder gebruikte met versamark leuk,ik ben niet zo van de heel veel glitter...maar heb nog wat dingen bekeken en er is veel te zien en te leren..
    had nog nooit van dit merk gehoord,leuke stempels ook..
    Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Holly,

    Sorry dit duurde wat lang voor ik antwoord. Heb even vrij genomen om tijd met mijn man door te brengen over de feestdagen. Ja ze geeft inderdaad leuke uitleg over alles.

    De manier hoe ze de glitter gebruikt komt dit niet los, daarom ben ik ook bij haar geabonneerd.

    Ook leuk dat ze digistamps heeft, kan je dit gewoon uitprint en kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===