vrijdag 11 december 2015

Kerst 2015 Opvallend in eenvoud

Ik maak soms ook kaarten voor anderen om te versturen. In dit geval heb ik voor mijn schoonmoeder 10 kaarten gemaakt.

Laten we de reden voor kerst niet vergeten
Voor mij is het heel belangrijk om te weten wat iemands persoonlijkheid is. De kaarten stem ik daarop af. Is iemand humoristisch, dan kun je grappige cartoonachtige kaarten met rare woorden gebruiken. Voor iemand die serieuzer is, gaat dat natuurlijk niet lukken. Je wilt dat die persoon de kaarten kan versturen zonder zich ongemakkelijk te voelen.

Nou, mijn schoonmoeder is wel humoristisch. Afgelopen jaar heb ik stokmannetjes op haar kaarten gebruikt. Maar ze is ook heel gelovig. Dus heb ik dit jaar besloten om een heel eenvoudige kaart te maken die zich concentreert op de gedachte van kerst.

Ik heb de ster gekozen. Die werd namelijk gevolgd door drie wijze mannen. Mijn schoonmoeder is ook wijs (ja, en soms ook eigenwijs, hahaha... maar toch lief). Vandaar dat mijn keus op de ster is gevallen.



Wat heb ik gebruikt?



  • Karton B5 (donkerblauw, maar zwart kan ook)
  • Olba lijmpen Toppie
  • Olba fijne glitter (wit-groen en goud)



Zo heb ik het gedaan


Ik vouwde het karton dubbel om een basiskaart te creëren.

Met de lijmpen maakte ik eerst de ster en strooide de wit-groene glitter erover. De overtollige glitter schudde ik er af. Je kunt ervoor kiezen om deze in een bakje te doen, omdat je met meerdere kaarten wel veel hebt om op te sparen, maar voor één kaart kun je de overtollige glitter gewoon in de prullenbak doen. Ik herhaalde deze stap voor alle 10 kaarten.

Ik heb de kaarten eerst goed laten drogen. Je kunt ook meteen met de rest van de kaart verdergaan, maar ik wilde niet per ongeluk met mijn hand over de natte sterren gaan, of een andere kaart erop neerleggen. Het duurt niet zo lang voordat het droog is, maar ik ben de volgende dag verder gegaan.

Met de lijmpen schreef ik de tekst erop, strooide de goudkleurige glitter erover en schudde de overtollige glitter eraf. Weer liet ik de kaarten drogen en daarna waren ze gereed om samen met de enveloppen in een doosje verpakt te worden voor mijn schoonmoeder.


"Je hoeft geen dure spullen te gebruiken om iets eenvoudigs sprekend te maken"

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Mooi...
    dat is ook de gedachte bij mij altijd..om te proberen de kaart te maken die de persoon die hem ontvangt mooi vind..of als ik een kado tas maak met kaartem om weg te geven.dat het hun stijl is....hun smaak is..
    maar dat is ook logisch denk ik..doe je ook met alle andere kado's .....in wezen is een kaart een piep klein kadootje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Alleen waar je een stel kaarten maken voor iemand die dit gewoon weer gaat versturen, moet je er ook op letten dat dit idd bij de persoonlijkheid van zo iemand passen.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===