maandag 7 december 2015

Kerst 2015 Passe-partout met kant

Deze kaarten zijn overal te koop. Passe-partout kaarten. Dit is een kaart met een ovaal (soms andere vormen) eruit gestanst.

Passe-partout kaart met kant

Zelf heb ik ovale snijmallen, maar ik kreeg een aardige hoeveelheid van deze kaarten van een vriendin, en dan moeten deze natuurlijk gebruikt worden. Dit is natuurlijk ook een alternatief voor wanneer je geen snijmal hebt om zo'n kaart te creëren.

Je kunt heel veel met dit soort kaarten doen, bijvoorbeeld vensterkaarten, shadow box-kaarten en schudkaarten maken.




Wat heb ik gebruikt?



  • Passe-partout basiskaart (groen, 2 keer)
  • Karton (marmer en groen met kleurverloop)
  • Kant (zwart)
  • VersaMark inkt
  • Embossingpoeder (clear en goud tinsel)
  • Stempel (Fijne feestdagen, Prettige feestdagen en een sterretje)
  • Groene glitterlijm
  • Dubbelzijdig foam tape
  • Scoretape
  • Heat tool



Zo heb ik het gedaan



Allereerst heb ik de voorzijde van één passe-partoutkaart afgesneden. Dit wordt mijn bovenlaag.

Met VersaMark inkt stempelde ik met de tekststempels in diagonale lijnen. Afzonderlijk met de ene en met de andere. Ik strooide er clear embossingpoeder overheen en smolt deze met de heat tool.

Vervolgens stempelde ik met VersaMark inkt een paar sterretjes, strooide er goud tinsel embossingpoeder overheen en smolt deze ook met de heat tool.

Met de glitterlijm ging ik rond de ovaal en maakte stipjes ter grootte van kleine parels. Deze moeten goed drogen voordat je met de volgende stap begint (of je kunt dit als laatste doen).


Kant en dubbelzijdig foam tape 
Om een redelijke hoogte te creëren voor wat 3D-effect, vouwde ik de dubbelzijdige foam tape dubbel en plakte deze op elkaar. (Neem een stuk van bijvoorbeeld 10 cm, vouw dit in de lengte dubbel om 5 cm te krijgen - is niet de echte lengte, maar alleen een voorbeeld.)

Zo is de tape ook makkelijker met een schaar te knippen.

Ik plakte de dubbelzijdige foam tape op de achterkant van de bewerkte bovenlaag, zoals te zien is op de foto hiernaast.

Ik bevestigde ook het kant hierop. Ik plakte nu scoretape bovenop het kant, zodat ik alles goed kon plakken op de basiskaart.



Binnenkant van de kaart

Ik nam het karton met kleurverloop (op maat gesneden zodat alle karton een randje van 2,5 mm kleiner is dan het andere en de basiskaart) en plakte dit op het marmerkarton.

Met VersaMark inkt stempelde ik met een tekststempel, strooide er goud tinsel embossingpoeder overheen en smolt deze met mijn heat tool. Vervolgens plakte ik het karton in de binnenkant van de basiskaart.







Kaart is klaar.

Je kunt nog veel dingen doen om deze kaart meer te laten opvallen, maar ik vind de kaart zo juist goed. Er is al heel veel 3D-effect omdat ik de dubbelzijde foam tape dubbel vouwde.


"Maak gebruik van dingen die normaal gesproken niet op kaarten gebruikt worden. Dat geeft verrassende resultaten"

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===