dinsdag 5 januari 2016

Gedicht: (Eng) Letting go

Het is nog altijd moeilijk, de wetenschap dat mijn moeder en vader er niet bij zijn tijdens kerst. Er waren zo veel tradities die gepaard gingen met die tijd van het jaar.

Van kleins af aan begon het al vanaf november. Altijd eerst alle decoraties maken. Van papier of plastic. Er was niet veel geld om ze te kopen. Dus versieringen waren altijd goedkope varianten of doe-het-zelf projecten.

Soms hadden we met de kerstdagen een familiereünie. Alle tantes kwamen dan vanaf half december bij elkaar. Iedereen had een hand in het deeg. Koekjes, worstrollen, koeksisters, taarten. Gewoonlijk grote blikken vol.

Nadat mijn oma overleed, viel de familie een beetje uit elkaar. Tantes kwamen niet meer zo vaak bij elkaar. Maar mijn moeder en ik hielden nog steeds de traditie vol. Dus nadat mijn moeder overleed was dat voor mij heel erg moeilijk. Ik kon voor een groot deel niet loslaten.

Tijdens de afgelopen kerstperiode kwam ik tot de slotsom dat loslaten niet hetzelfde is als vergeten. Dus daar gaan mijn gedicht over.


Letting go
Foto rijend genomen met mijn mobiel


Longing to hear your voice,
to feel your presence,
yet it is not meant to be.
You were taken from us too soon.
In my dreams you were still here,
guiding me every step of the way.

I was scared,
I was confused,
I was angry.
I grieved.
I am healed.
I am letting go.

Letting go sounds harsh,
yet it feels free.
Letting go is not forgetting,
letting go is moving on.
Your approval of my future,
is what I cherish now.

You will always be missed.
You will always be loved.
Your wisdom will always be with me.
Your sacrifices will always be cherished.
Your guidance will always light my path.
Your love will always fill my heart.

I am letting go,
not to forget you,
but to remember the good times.
No more drowning tears
by the mere mention of your name.
For you will always be with me.

I am letting go... but you will not be forgotten.


"Loslaten is het begin van een nieuw leven"

Dichter: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

6 opmerkingen:

  1. Ek reageer hierdie keer in Afrikaans. Pragtige, ontroerende gedig wat getuig van lewenservaring en verwerking van diepe pyn. Dankie dat jy dit deel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als mijn ervaringen iemand aanspreekt is mijn doel geslaagd. Ik ben er blij om. Dank je voor de compliment.

      Verwijderen
  2. Mooi Gedicht Sandie,je moeder reist niet alleen met je mee,ze is ook een deel van jou,of beter gezegd jij bent een deel van haar....
    Zo voel ik het met mijn vader....ik zie mezelf dingen doen en weet dan dit is een stukje van mijn vader,ook door uiterlijke dingen....
    Alle herinneringen maken dat hij toch iedere dag bij me is....zolang je aan iemand denkt leeft hij in je leven met je mee denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ja klopt wat je zegt. Maar tijdens de rouw tijdperk ben men gewend vast te houden aan de hartzeer, en dat is wat ik wil loslaten. ;) Ook veel sterkte voor jou. Had je ook een leuke kerst?

      Verwijderen
  3. ik houd meer van normale dagen..al die speciale dagen geven ook verdriet....ik denk dan net als jij aan hoe het vroeger was....aan wie er allemaal in je leven zijn geweest en die je hebt moeten verliezen...
    ik ben dan ook triester in de maand December...ga meer over alles nadenken en lopen tobben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hebben we mensen die om ons geven. Daar kunnen we dankbaar om zijn ;)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===