woensdag 27 januari 2016

Kleuren op vellum

Afgelopen week hebben we veel berichten gekregen van vrienden en familieleden waarmee het qua gezondheid niet zo goed gaat.

Beterschapskaart voor een vriend

Daarom heb ik een aantal kaarten gemaakt en het leek me goed om er een uitleg over te geven.
Deze kaart vond ik erg leuk om te doen en ik besloot er twee van te maken.

Tijdens een hobbydag met een vriendin zijn we even de hobbywinkels in mijn woonplaats afgegaan en hebben we mooie producten gezien. Twee hiervan zijn de stempels die ik op deze kaart gebruikt heb. Dus meteen ook aan de slag met deze nieuwe stempelsets.



Wat heb ik gebruikt?


Let op! Ik geef de producten door die ik heb gebruikt, maar je kunt deze kaart makkelijk je eigen stijl geven door andere stempels, maten en zo meer te gebruiken. 


  • Karton (zwart) 28 x 15 cm voor basiskaart
  • Karton (zwart) 14 x 15 cm voor oplegkader
  • Vellum 14 x 15 cm voor tussenlaag
  • Marianne Design Doodle Alphabet stempels
  • Kaiser Craft Script stempel
  • Nellie Snellen Piggi's PI 010 stempel
  • StazOn inkt Jet Black
  • PaperMania clear embossingpoeder 
  • Pergamano Dorso oliepastels
  • Pergamano Perga Colors stiften
  • Score-plaat
  • Heat tool
  • Scoretape
  • Exacto mesje 
  • Potlood
  • Liniaal
  • Vlinder van hout


Zo heb ik het gedaan


Eerst heb ik mijn kader gemaakt. Ik gebruikte een exacto mesje, maar het kan ook met een stansmachine.

1. Schets je lijnen  2. Uitgesneden kader
Met potlood en liniaal schetste ik mijn kader van 1 cm rondom en sneed dit vervolgens uit met behulp van de liniaal en het exacto mesje.

Embossing op kader
Met de Script stempel van Kaiser Craft en VersaMark inkt stempelde ik diagonaal over het kader.

Ik strooide er clear embossingpoeder overheen en smolt dit met een heat tool.

Dit heb ik even aan de kant gelegd zodat ik verder kon met de vellum.



Met een potlood nam ik het kader over op de vellum, zodat ik met mijn design binnen het kader zou blijven.

1. Plan je design  2. Embos
Ik legde de letters van de Marianne Design Doodle Alphabet set neer om mijn design te plannen. Toen ik tevreden was, heb ik de letters opgetild door mijn acrylblok erop te drukken. Zodoende bleef het ontwerp precies zoals ik het wilde. Hiervoor zou een Misti stamping tool heel erg handig zijn.

Ik deed eerst VersaMark inkt op mijn stempel en vervolgens de StazOn Jet Black inkt en stempelde de letters op de vellum. Aangezien ik toch bezig was met stempelen, heb ik meteen het varken en de beer van Nellie Snellen gestempeld.

Ik bracht eerst de VersaMark inkt op de stempel aan en daarna de StazOn inkt. Het voordeel hiervan is dat als je stempelt, de VersaMark inkt als het ware bovenop komt te liggen. Omdat het een kleverige inkt is, blijft hij langer nat dan andere inkten en dit geeft je genoeg tijd om er embossingpoeder overheen te strooien.

Ik liet mijn heat tool ongeveer 30 seconden opwarmen en toen pas begon ik de embossingpoeder te smelten. Tip! Houd je heat tool een beetje schuin, zodat de hitte het volgende gedeelte al voorverwarmt. Zo smelt de embossingpoeder sneller en is er minder kans dat de vellum krom trekt.

De embossingpoeder koelt snel af, maar omdat ik op de achterkant van de vellum ging kleuren, heb ik alles een minuut of twee laten liggen.

Daarna draaide ik de vellum om zodat ik op de achterkant kon kleuren.

Voor de kleuren van de letters en het plaatje heb ik Pergamano Perga Colors stiften gebruikt. Je kunt hier ook met stiften op alcohol- of waterbasis werken.

Gekleurde achterzijde van vellum
Wat ik leuk vond is dat ik schaduw kon creëren. Dat deed ik op dezelfde manier als met Copics stiften. Eerst de lichtste kleur, dan accentueren met een donkere kleur, dan met de lichtere kleur er weer overheen.  Dat deed ik alleen bij het plaatje. De letters heb ik met één kleur per letter ingekleurd, omdat er al zoveel details in de letters zijn.

Voor de achtergrond van het plaatje heb ik ervoor gekozen om te werken met Pergamano Dorso oliepastels.

Links: Kleur gekrast  Rechts: Kleur uitgesmeerd 
Met de oliepastels heb ik eerst de kleuren die ik wilde gebruiken aangebracht op de vellum. Vervolgens heb ik met mijn vinger de kleuren uitgesmeerd. Je kunt ook watten of een tissue gebruiken om de kleur uit te smeren.

Nadat ik tevreden was met het resultaat, was het tijd om de kaart te monteren.

Ik nam het zwarte karton van 15 x 28 cm en rilde dit met mijn score-plaat om mijn basiskaart te vormen.

Scoretape op achterzijde van kader en vellum
Ik plakte scoretape op de achterzijde van de vellum en van het zwarte kader. Deze plakte ik vervolgens op elkaar en samen op de basiskaart.

Ik zag dat ik een klein krasje had gemaakt op de vellum en heb dat verbloemd door er een houten vlinder op te plakken.

Kaart is klaar.




 "Blunders kunnen op een creatieve manier snel opgelost worden"

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===