donderdag 4 februari 2016

Wat is het verschil: Inkt

Heb jij je ook weleens afgevraagd wat het verschil is tussen alle merken inkt?

Ik geef je een korte uitleg. Ik noem één merknaam bij iedere afdeling, maar er zijn vele andere merken. Misschien heb je een betere ervaring met een ander merk. Het doel van dit bericht is alleen om de verschillen weer te geven tussen de inktsoorten.

Dye inkt zoals mijn favoriete inkt Memento is inkt op waterbasis.

Links: Memento Dye inkt  Rechts: Memento Dew Drops inkt
  • Ideaal om te gebruiken samen met stiften op alcoholbasis. De reden? Water en alcohol mengt niet, dus zal de stempelinkt zich niet vermengen met die van de stift.
  • Het droogt snel.
  • Memento is kleurvast en verkleurt niet. Ik kan geen oordeel vellen over ander dye inkten, omdat ik er geen ervaring mee heb.
  • NIET te gebruiken bij gelmediums omdat deze de inkt laten uitvloeien.
  • Trekt in het papier.


 Solvent inkt zoals StazOn is inkt op alcoholbasis.

Links: StazOn inkt   Rechts: StazOn Midi
  • Ideaal om te gebruiken met stiften op waterbasis of aquareltechnieken. De reden is dezelfde als bij dye inkt: water en alcohol mengt niet.
  • Deze inkt kan gebruikt worden bij alle gelmediums, omdat de meeste van deze mediums op waterbasis zijn.
  • Kan gebruikt worden op andere ondergronden dan papier en karton, zoals plastic, vellum, acetaat, mica (transparante plastic sheets) en metaal.
  • Deze inkt blijft langer nat, dus je kunt ermee heat embossen.

Pigmentinkt zoals Archival is inkt op pigmentbasis.

Ranger Archival inkt
  • Ideaal te gebruiken om te stempelen op Distress inkt (dye inkt), omdat pigmentinkt de Distress inkt niet laat reageren zoals bij andere inkten.
  • Blijft heel lang nat en is dan ook ideaal te gebruiken voor heat embossen.
  • NIET te gebruiken met stiften op alcoholbasis, omdat de inkt kan uitvloeien.
  • Kan gebruikt worden bij gelmediums.
  • Ligt bovenop het papier.

Chalk inkt zoals VersaMagic is een mengsel van dye- en pigmentinkt.

Links: VersaMagic Chalk inkt    Rechts: VersaMagic Chalk Dew drops
  • Bij deze inkt geldt al het voorafgaande over dye inkt en pigmentinkt.
  • Geeft een krijtachtige afdruk.

Watermerkinkt zoals VersaMark is inkt op petroleumbasis.

VersaMark inkt
  • Ideaal te gebruiken voor heat embossen.
  • Kan gebruikt worden voor Perfect Pearls of krijtachtige poeders.
  • Leuk om te gebruiken om een donkerdere schakering van je papier te krijgen, je doet dit door een afdruk te maken met alleen de watermerkinkt op je papier.

"Net zoals de ene stempel de andere niet is, is ook de ene inkt de andere niet."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

4 opmerkingen:

  1. heel duidelijk uitgelegd...wou dat ik dit in het begin toen ik begon met stempelen had kunnen lezen....er is zoveel dat als je begint je door de bomen het bos niet meer ziet...
    Fijn weekend,
    Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tijd terug kreeg ik een lijst onder ogen, met al de merknamen en wat de persoon ervan vonden, maar de lijst is een beetje onoverzichtelijk en niet echt makkelijk te volgen. Dus dacht ik.... een eenvoudige uitleg is altijd beter.

      Ook aan jullie een fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Is de versamagic ook geschikt voor foam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit nog nooit zelf geprobeerd maar mijn gevoel zegt nee. Foam is een soort van kunststof en VersaMagic is een chalk pigment inkt en zal daarom veel moeite hebben om te drogen. Ik zal eerder gaan voor een solvent inkt zoals Stazon. Deze type inkten geeft ook aan dat dit bedoelt is voor kunststof, glas en plastic. Maar dat gezegd, als de foam niet al te veel gehanteerd wordt dan kan dit wel, maar dan goed letten op vochtigheid enz.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===