dinsdag 15 maart 2016

Tissuepapier-achtergrond voor moederdag

Moederdag staat al bijna voor de deur. Nu is de bedoeling eigenlijk dat je je moeder iedere dag laat zien hoeveel je van haar houdt, maar veel mensen vinden het leuk om dat één keer in het jaar groot aan te pakken.

Techniek: tissuepapier-achtergrond 

Helaas kan ik dat voor mijn moeder niet meer doen omdat ze er niet meer is, maar ik heb een heel lieve schoonmoeder die me als haar eigen kind ziet. Best leuk om dan voor haar iets heel moois te maken. Zij houdt wel van eenvoudige dingen en wil nooit veel gedoe.

Daarom bedacht ik ook een kaart met makkelijke technieken.


Wat heb ik gebruikt?


  • Aquarelpapier bedrukt met goudfolie
  • Tissuepapier in een variatie van kleuren
  • Snijmal 
  • Snijmachine
  • Scoretape
  • Glossy Accents
  • Water
  • Heat tool
  • Schilderstape



Zo heb ik het gedaan


Ik koos voor het aquarelpapier dat ik onlangs bij de Action kocht. Dit is namelijk al vooraf geëmbost of met goudfolie bewerkt. Ik plakte het papier met schilderstape op een glasplaat.




Ook stanste ik met een snijmal hartjes uit tissuepapier in verschillende kleuren. Ik rangschikte de hartjes op het papier. Met een spuitfles spoot ik water over de hartjes.




Terwijl het papier nog nat was, bewoog ik de glasplaat zo dat het water helemaal over het papier heen liep. Zo verspreidde ik de kleur ook naar de plaatsen waar geen tissuepapier zat.

Toen ik tevreden was met het verloop van de kleuren, droogte ik het papier met mijn heat tool. Zodra het tissuepapier begint te drogen waait het vanzelf van het papier af.

Tip: Hoe langer je het tissuepapier laat liggen, hoe donkerder de achtergebleven kleur.
Ik wilde graag de oplegkaart laten passen bij de goudfolie op het aquarelpapier en koos daarom voor goudkleurig spiegelpapier.




Het spiegelpapier sneed ik op maat zodat het ongeveer 5 mm kleiner werd dan de basiskaart, en vervolgens sneed ik de aquarelachtergrond 5 mm kleiner dan het spiegelpapier. Ook sneed ik de aquarelachtergrond in vier blokken. Ik plakte de blokken op het spiegelpapier met wat ruimte ertussen. Let er wel op dat je patroon nog goed doorloopt.




Je kunt nu kiezen hoe je het verder wilt afwerken. Ik koos ervoor om de herkenbare hartvorm in het midden met Glossy Accents te bewerken. Verder ga ik de kaart nog naar mijn smaak afmaken.


"Lach iedere dag een keer met je moeder mee, want zij heeft je opgevoed en met je mee gehuild."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuke techniek. Dat ga ik ook eens proberen.
    Groetjes,
    Nettie
    www.nettie53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur me een link wanneer je dit heb gedaan, zal graag de resultaat wil zien. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  2. Prachtig,zal je schoonmoeder erg blij mee zijn,zijn ook helemaal mijn kleuren trouwens...vind het super mooi!!!
    ga ik zeker ook proberen,heb het papier van de action ook gekocht vorige week..
    Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de geluk dat de tissuepapier al deze kleuren in de verpakking had. Pas echt mooi bij elkaar. Heb ik ook bij de Action gekocht. ;)

      Verwijderen
  3. Hoi hoi Sandie,
    wat een leuke techniek!
    Ook je blog vind ik superleuk!
    ik heb gereageerd op je bericht over je digistempels,
    ik heb je tekststempel gebruikt op een canvasbordje,
    als je zin hebt kom gerust even kijken op mijn blog
    http://creatiesvandaatje.blogspot.nl/
    ik ben gelijk je volger geworden,
    liefs en nog een fijne dag van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha, ik ga zeker kijken naar je blog. ;) Je bent van harte welkom om de digitale stempels te gebruiken. Daar doe ik dit voor.

      Verwijderen
  4. Hallo Sandie.

    Via het blog van Martha kom ik op jou blog.....
    Ik ben meteen volger geworden, want ik zie hier veel leuks!
    Ik hou zeker van verschillende technieken en kijk ook altijd naar goedkope oplossingen (het leven is al duur genoeg, toch?!)
    Dus ik ga je met veel plezier volgen.
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom Daphne, Ik vind het leuk om beiden de dure als ook goedkope varianten uit te leggen. Zoals je dit al zegt de leven is al duur genoeg. Is er iets dat je in de toekomst wellicht wilt zien voor review of test dan hoor ik dit wel.

      Verwijderen
  5. Deze techniek, voor het maken van deze kaart, is in ieder geval al TE GEK!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt makkelijk, maar dit is een oude techniek. Komt wel vaker terug, meestal gebruiken men dit voor kindermomenten of mixed media projecten. Dacht dat dit mooi zou uitpakken voor een kaart. ;)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===