maandag 28 maart 2016

Van verpakkingsmateriaal tot versiering voor kaarten

Hergebruik van spullen maakt me blij. Vooral als ik een cadeau krijg dat verpakt is in "waardevol" verpakkingsmateriaal.

Hierbij kun je denken aan tissuepapier, versnipperd papier, bobbelplastic. Ja, dat kun je allemaal hergebruiken.

Meestal is tissuepapier wit en dat kun je gebruiken bij mono-afdrukken. Hetzelfde geldt voor bobbelplastic.

Met versnipperd papier heb ik onlangs een paar toppers voor kaarten gemaakt. Vandaag geef ik je uitleg hoe ik een hiervan heb gemaakt. Dit is supermakkelijk en ook erg leuk op kaarten.

Van verpakkingsmateriaal tot glasachtige versiering

Ik begon door lijm op zwart karton aan te brengen. In het voorbeeld heb ik een hartje met de lijm getekend, maar het hoeft niet perse een vorm te zijn. Als je het hele karton met lijm bedekt, heb je een groter stuk waar je vormen of stansen uit kunt halen.

Breng lijm aan op karton
Het verpakkingsmateriaal heb ik wat kleiner geknipt, omdat dat op zo'n klein stukje karton wat makkelijker werkt. Werk je echter met een groter stuk karton, dan is het wellicht beter om het verpakkingsmateriaal heel te laten.

Verpakkingsmateriaal kleiner geknipt

Ik drukte het verpakkingsmateriaal op de lijm aan. Ik nam de helft van de bakpapier waar ik op werkte, vouwde dit over het karton heen en drukte het verpakkingsmateriaal stevig aan op de lijm. Daarna moest het drogen. Ik heb het proces wat versneld door met mijn heat tool over de lijm heen te gaan tot die droog was. Je kunt er ook voor kiezen om het een nacht te laten liggen.

Verpakkingsmateriaal gelijmd op karton

Als het droog is, kun je er heel veel mee doen. Ik heb gewoon met een schaar een hartje uitgeknipt.

Op het plaatje ziet je wat ik ermee heb gedaan.



  1. Knip of stans je vorm uit.
  2. Bewerk de vorm met een kleurmedium naar keuze
  3. Smeer in met VersaMark inkt. Let er wel op dat je het goed aandrukt, zodat de inkt overal zit.
  4. Strooi er embossingpoeder (clear) overheen, schud overtollig poeder af en terug in potje. Smelt met een heat tool. 
  5. Doe de vorm/ stans op je kaart.

Ik zie hier veel mogelijkheden...

  • Denk aan structuur voor op een canvas, 
  • Strikjes voor op kaarten. 
  • Tijdens voorjaar of paasfeest (dat pas voorbij is) kun je er nestjes van maken. 
  • Je kunt het zelf hergebruiken als verpakkingsmateriaal in cadeaus. 
"Het afval van een ander is rijkdom voor mijn hobby"


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. leuk idee,ik bewaar ook altijd zoveel dingen omdat ik er allemaal ideeen mee heb....,maar soms word het gewoon teveel.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe gewoonlijk gebruiken wat te gebruiken is, en de rest doe ik weg. Dit wat ik dan maakte doe ik opbergen tot ik dit nodig heb.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===