vrijdag 6 mei 2016

Inspirerende Momenten: Braderie en Ambachtenmarkt te Soest

Wat is er nu leuker dan een dagje met familie. Vooral als je spontaan samen iets afspreekt en het dan ook een topdagje wordt.

Op Hemelvaarts- en Bevrijdingsdag besloten we de braderie en ambachtenmarkt in Soest te bezoeken. Wat was het druk! Deze markt wordt al 39 jaar georganiseerd. Er waren dit jaar meer dan 250 kraampjes en volop plaatsen voor kinderen om zichzelf te vermaken. Clowns, treintjes, springkastelen en een minikermis (daarbij moet je denken aan draaiende vliegtuigjes en autootjes).

Er waren ook véél eetkraampjes en natuurlijk moesten we de Drentse patat met spek en kruidensaus proberen. Was echt lekker, maar best veel. Dat kan ik iedereen aanbevelen.

Zoals altijd zoek ik mensen op waarbij ik inspiratie kan opdoen. Nou, op een ambachtenmarkt moet me dat kunnen lukken, toch? Breien en haken, rieten manden en kunstwerken maken, ik zag van alles en nog wat.

Wim te Bokkel in actie
Twee mensen staken voor mij met kop en schouders boven de rest uit.

Zoals iedereen nu al weet, heb ik een passie voor houtwerk en als ik iemand tegenkom die nog echt een oude techniek gebruikt, dan ben ik erg in mijn nopjes.  

Ik heb groot respect voor iedereen die draaiwerk doet, vooral als het nog op de echte oude manier gedaan wordt. Ik kan er uren naar kijken en er ook heel veel van leren. Zelfs met mijn passie voor houtwerk begin ik niet eens aan zo’n oud ambacht, omdat het heel veel talent en geduld vergt om hout te draaien.
Tijdens mijn gesprek met Wim te Bokkel was het eerste dat hij mij vroeg: "Komt u uit Zuid-Afrika?" Ja, niet moeilijk te achterhalen met mijn accent natuurlijk. Toch zien veel mensen me aan voor Vlaams, Duits of Brabants. Ik vond het al zo vertrouwd dat hij direct wist dat mijn accent Afrikaans is.

Ik vroeg Wim of hij een website had, maar hij zei dat het zijn hobby is en dat hij er geen website over heeft. Hij geeft wel demonstraties op markten en zo nu en dan doet hij een opdracht voor iemand.

Ik heb nog even een kort filmpje opgenomen van Wim in actie.



Wil je contact opnemen met Wim voor meubelonderdelen en siervoorwerpen, dan kan dat altijd. Via email: wtebokkel@kpnmail.nl of telefonisch 0543-474292


Verderop op de markt zag ik textielschilderijen van Corry van Deyzen. Deze vond ik zo gaaf, juist omdat het een alternatieve manier is om schilderijen te maken. Daar sta ik natuurlijk altijd achter. Alternatieven en unieke manieren om creatief te zijn.

Grotere textielschilderijen door Corry van Deyzen

Gelukkig had we een "tolk" die hielp, omdat ik op dat moment al zo moe was van het drentelen over de markt, dat mijn Nederlands niet meer zo goed te begrijpen was. Maar we kwamen er uiteindelijk wel uit met wat ik wilde weten, hahaha....

Corry maakt haar schilderijen met textielstof. Het meeste van haar textiel haalt ze tijdens reizen uit streken als zuidelijk Afrika, Midden-Amerika en het Verre Oosten. Deze textiel gebruikt ze om een zelf ontworpen collage te maken. Zelf vindt ze het het prettigst om bomen te maken. In haar eigen woorden:  

"Ik heb een diepe passie voor bomen omdat iedere boom een eigen karakter heeft.".

Kleinere collage-textielschilderijen door Corry van Deyzen

Corry is ook actief op allerlei markten. Ze maakt ook schilderijen op bestelling. Voor meer informatie kun je terecht op haar website.

Ik was wel heel goed bezig, want ik heb niks gekocht. NIKS!! Bijna niet te geloven dat ik naar een markt ga en niks koop. Maar eigenlijk gingen we niet echt met het doel om te kopen, maar alleen voor de gezelligheid met familie en ook voor inspiratie.

Na afloop van onze tijd op de markt hebben we besloten ook nog even minigolf te gaan spelen. Was een leuke afsluiting van de dag.

"Naar de markt gaan is niet altijd om te kopen. Inspiratie kost niets en blijft je altijd bij."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

4 opmerkingen:

  1. Hoi hoi sandie,
    Leuke impressie van eenvmooi dagje uit en ja inspiratie ligt op straat!!!!
    Liefs van martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het best leuk om ambacht markten te bezoeken. De creativiteit is volop.

      Verwijderen
  2. Fijn dat je zo'n leuke dag uit hebt gehad......en mooie dingen hebt gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk zie ik iederdag mooie dingen op blogs en zo maar zo in het echtje.... dat is best gaaf.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===