dinsdag 14 juni 2016

Interview: Julie Fei-Fan Balzer (Nederlandse Weergave)

Julie Fei-Fan Balzers YouTube-kanaal is waarschijnlijk een van de allereerste kanalen waarvan ik abonnee werd. Voornamelijk omdat ik geïnteresseerd was in mixed media-schilderen.

Julie bij de CHA MEGA Show 2015
De meeste mensen in de VS zullen haar herkennen als gastvrouw of gast van veel hobbyprogramma’s op PBS en HSN. Maar voor de mensen buiten de VS is het een ander verhaal. Wij kennen haar vooral van haar informatieve YouTube-kanaal. Ik ontdekte al snel dat Julie meer is dan alleen mixed media. 

Naast haar mixed media-projecten is Julie ook auteur, blogger, lerares en ze heeft 6 instructie-DVD’s gemaakt.
 
Carve Stamp Play Uitlegboek
CD: Stamp-making adventures, All about faces and Collage fast & furious!


Ze inspireert mensen ook met haar openheid over haar gewichtsproblemen.

Ze stamt af van een lange rij prominente antropologen en/ of auteurs: Francis Lang Kwang Hsü (grootvader), Eileen Hsü Balzer (moeder) en Richard Balzer (vader).


Interview



HA: Je bent een autodidactische kunstenaar. Hoe oud was je toen je begon met scrapbooken of kunst in het algemeen?
JFFB: Al zolang als ik me kan herinneren geniet ik ervan om dingen te maken. Mijn moeder zette me vaak aan de keukentafel met een kunstproject. Ik bracht uren door met dingen maken, terwijl zij kookte en huishoudelijke klusjes deed. Ik begon met scrapbooken rond 2003 en sinds 2013 verdien ik mijn brood met het vervaardigen van kunst.

HA: Hoe lang studeerde je aan Brown University en wat was je studierichting?

JFFB: Ik heb vier jaar doorgebracht op Brown en heb een graad in Theater behaald.

HA: Kunst in het algemeen is een vorm van discipline in Azië. Aangenomen wordt dat je door het beheersen van beeldende kunst je hersenen en handen kunt beheersen en daardoor kunt laten werken als één geheel, maar ook apart. Denk je dat dit jouw talent aandrijft, aangezien je van Chinese afkomst bent?

JFFB: Ik denk dat ik wordt gedreven door nieuwsgierigheid. Het meeste dat ik creëer ontstaat door de vraag: “Wat als…?”

HA: Jouw moeder, Eileen Hsü-Balzer, is ook auteur. Ze schrijft over verschillen tussen het oude en het moderne China. Was zij de inspiratie om jouw eigen kunstboeken uit te brengen?

JFFB: Ik stam af van een lange rij schrijvers. Mijn grootvader Francis L.K. Hsü en mijn vader Richard Balzer hebben beiden veel boeken geschreven. Ik weet niet zeker of hun prestaties mij gemotiveerd hebben om het boek te schrijven. Het kwam eerder voort uit mijn wens om mijn liefde voor het snijden van stempels met een zo groot mogelijk publiek te delen!

HA: Niet veel mensen kennen jouw familiegeschiedenis. Je grootvader Francis Lang Kwang Hsü was de eerste van je familie die emigreerde naar de VS. Hij heeft naam gemaakt door middel van hard werken en toewijding aan de dingen waar hij in geloofde. Waar ben je het meest trots op uit zijn leven?

Francis Lang Kwang Hsü

JFFB: Hij was de eerste niet-blanke zelfstandige professor aan de Northwestern University. Hoewel ik denk dat dit een behoorlijk mooie professionele prestatie was, is zijn meest indrukwekkende prestatie het lange en liefdevolle huwelijk dat hij met grootmoeder deelde tot de dag dat hij overleed. Hij was ook een geweldige vader voor mijn moeder. Ze waren heel close en hij was er altijd voor haar.

 

HA: Waar vind je inspiratie voor kunstprojecten?
JFFB: Nieuwsgierigheid is mijn grootste bron van inspiratie. Ook geniet ik van het bezoeken van musea en galerieën.


Persoonlijke scrapbook lay-out
 HA: Op je blog heb je een bericht geplaatst over een scrapbook lay-out die je maakte nadat je had besloten te gaan scheiden. Je hebt verwezen naar een veer en hoe je de behoefte voelde om de veer te gebruiken in je lay-out. Het is volkomen logisch voor mij, maar heb je enig advies voor hobbyisten die ook door een tijd van emotioneel leed gaan?
JFFB: Ik denk dat het onmogelijk is om advies te geven, omdat iedere situatie en iedere persoon anders zijn. Ik weet dat het maken van kunst voor mij een geweldige uitlaatklep was voor het verwerken van de emoties die ik niet kon omzetten in woorden.



Gewichtsdagboek van Julie
HA: Je bent heel open over de weg die je gaat met je gewichtsverlies. Ik vind het inspirerend als een bekend persoon zoals jij haar levensweg gebruikt om andere mensen te inspireren om hun doelen in het leven te bereiken. Wat dreef je om deze weg te gaan en waar vind je de moed om het vol te houden?
JFFB: Ik kan Weight Watchers bij iedereen aanbevelen. Het werkt echt. Het hielp me echt om mijn gewoonten te veranderen. Ik ben een erg zuinig iemand en omdat Weight Watchers helemaal over het werken binnen een "budget" van punten gaat, was het makkelijk om op koers te blijven.

HA: Je bent ontwerper van beroep. Ontwerp je ook voor andere merken dan Balzer Design?

JFFB: Ik ontwerp stempels voor Impression Obsession en ook Art Foamies en stencils voor The Crafter’s Workshop.

HA: Om ergens te komen in het leven moet je hard werken. Als een beginnende kunstenaar je om advies vraagt om zo ver te komen als jij nu bent, wat zou je hem dan adviseren om te doen?

JFFB: Wees authentiek. Volg je passie. Wees vriendelijk. Neem lessen. Maak elke dag kunst, wat er ook gebeurt. Wees gul. Geloof in karma.

HA: Wat zijn je gedachten over zelfgemaakte producten tegenover producten uit de winkel?

JFFB: Ik denk dat beide geweldig zijn. Het is vergelijkbaar met voedsel. Je kunt je eigen kippenbouillon maken of je kunt het kopen in de supermarkt. Je kunt je eigen verf maken of je kunt het kopen in de winkel. Het is allebei goed. Het is gewoon anders.

HA: Je houdt van reizen. Wat is je favoriete plaats en wat is de ultieme plaats die nog op je bucket list staat?

JFFB: Mijn doel is om één week op ieder continent door te brengen. Het enige continent waar ik nog niet ben geweest is Antarctica. Ik moet er gewoon heen! Ik wil ook graag naar Japan en Spanje. Plaatsen waar ik graag nog eens naar terug wil gaan zijn Parijs, Nederland en Hawaii.

HA: Het leven draait om persoonlijke groei. Heeft alles wat je meegemaakt hebt, invloed gehad op je kijk op het leven?

JFFB: Ik denk dat tegenspoed me vriendelijk heeft gemaakt. Je hebt geen idee wat een ander doormaakt, dus het kan geen kwaad om wat vriendelijker te zijn dan je je voelt.

HA: Wat is een positieve en een negatieve karaktereigenschap van jou?

JFFB: Ik ben een workaholic - dat is zowel positief als negatief.


Wees authentiek. Volg je passie. Wees vriendelijk. Neem lessen. Maak elke dag kunst, wat er ook gebeurt. Wees gul. Geloof in karma.
- Julie Fei-Fan Balzer

Interviewer: Sandie van der Graaf
Vertaler: Elske Kerkhof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===