woensdag 8 juni 2016

Review: Lamy Aquaplus en Creaplus 2-in-1

Deze week ging ik weer naar Sanders Boekhandel en zag daar een hele reeks Lamy producten. Lamy is een bekend merk van Duitse oorsprong.

Lamy Aquaplus en Creaplus 2-in-1
Wat ik leuk vind van Lamy producten is dat de fabrikant zelf de prijs bepaalt en die dan ook op de verpakking bij de barcode toevoegt. De leverancier mag hier geen verhoging in aanbrengen. Dus de prijs op de verpakking is wat je bij iedere winkel betaalt.

Aangezien beide producten op aquarelbasis werken, ga ik ze in één bericht reviewen.



Lamy Aquaplus.

Lamy Aquaplus 24 kleur



De Aquaplus die ik kocht is een doosje met 12 pure, briljante kleurtinten aquarelverf voor € 5,90. Er is ook een grotere verfdoos beschikbaar met 24 kleurtinten in een schuifetui voor € 12,90.






Je kunt ook de napjes met kleurtinten afzonderlijk kopen voor € 0,70, of per set van 10 napjes voor € 7,00. Dus je hoeft geen volle set te kopen als er één napje leeg is.

Lamy Aquaplus en navullingen

Heel herkenbaar op de verfdoos is de kleurencirkel volgens Johannes Itten.


Johannes Itten was een Zwitserse kunstschilder, ontwerper en docent. Hij is vooral bekend geworden vanwege zijn theoretisch werk in verband met het Bauhaus en zijn kleurenleer.


De kleurencirkel komt natuurlijk handig van pas, omdat je dan altijd een verwijzing bij de hand hebt als je met de verf gaat werken.


Ik wil even stilstaan bij het verfdoosje en de napjes. De doos zelf is wat zwaarder dan de normale verfdoosjes. Ook is deze stevig gemonteerd. Het deksel kan op slot met een knip. Je moet deze knip ook induwen om het doosje te openen.

Verfdoos en napjes
Het deksel van de verfdoos heeft 13 vakjes om kleurtinten te vermengen.


De napjes zijn gemakkelijk verwijderbaar. Door op de bobbeltjes in het hoekje te drukken komt het napje los en kun je het volgende weer toevoegen.


In het vakje aan de voorzijde van de verfdoos staat het nummer en de naam vermeld van alle kleuren in de verfdoos. Dat vind ik zo goed bedacht, omdat de meeste verfdoosjes zelden de namen vermelden. De set van 12 bevat de volgende kleurtinten:


  • 007 Geel
  • 059 Cyan Blauw
  • 013 Oranje
  • 055 Blauw Groen
  • 017 Vermiljoen Donker
  • 070 Geel Groen
  • 028 Magenta Rood
  • 087 Oker Geel
  • 039 Violet
  • 090 Gebrande Siena
  • 050 Ultramarine Blauw
  • 099 Zwart
  • Tube Dekwit

Natuurlijk heb ik de belangrijkste drie tests gedaan op wit aquarelpapier, maar omdat de verpakking melding maakt van dekwit en ook dat de kleuren dekkend zijn, ga ik hiervoor dan ook een snelle test doen op zwart karton. Als deze lukt is de kans groot dat je alle technieken kunt doen met de Aquaplus.


Onderlaag (Wash) is een kleur die egaal op het papier is aangebracht. Dat wordt normaal gesproken gedaan om de toonzetting van het kunstwerk aan te geven. Als je bijvoorbeeld een lichtrode onderlaag aanbrengt, is de toon van het kunstwerk warm van aard.

Onderlaag
Voor de foto's heb ik de kleur minder verdund, dan is het duidelijker of de kleur streperig overkomt. Ik wilde alle kleuren testen, daarom heb ik de onderlaag aangebracht in regenboogkleuren.


Deze test is gelukt.

Nat op droog is een techniek waarbij je kleur opneemt en die dan overbrengt op een droog papier. Hier kun je ook de kleur egaal overbrengen of vormen aanbrengen op het papier. Dit is normaal gesproken verf die minder verdund is met water. In dit geval neem je kleur op vanuit het napje met een natte penseel.


Nat op droog
Hier heb ik ook alle kleurtinten gebruikt om te zien of ze wellicht zouden vermengen. Eerst deed ik de twee grote bloemen om te kijken naar vermenging van de kleur en dit ging goed. Daarna heb ik het grootste deel van de achtergrond gedaan met dezelfde techniek, alleen zonder te vermengen. De kleuren zijn echt dekkend en komen niet streperig over.


Deze test is geslaagd.


Nat in nat is een techniek waarbij je verdunde verf met een kwast aandept op een vooraf nat gemaakt papier. De verf gaat dan met het water reageren. Soms komt er een verrassend kleurverloop met mooie details.

Nat in Nat
Voor deze test heb ik het papier met een kwast goed nat gemaakt. Vervolgens heb ik mijn penseel nat gemaakt, kleur opgenomen en met de penseel tegen mijn vinger aan getikt. Voor deze techniek moet je genoeg water opnemen in je penseel. Overal waar de druppels vallen, gaat de kleur zich vertakken.


Deze test is geslaagd.

Omdat de verpakking zegt dat de kleur ook dekkend is, testte ik even op zwart karton.


Op zwart karton


Ik ben zeer verrast. De verf doet wat de verpakking zegt. De kleur is goed dekkend op zwart.


Test is geslaagd.


Hier volgt een  vergelijking met Royal Thalens.

Vergelijking tussen Lamy en Royal Thalens

Nou, ik ben er van overtuigd dat Lamy het veel beter doet dan Royal Thalens.



Creaplus 2-in-1


Voor de jongste ontdekkers is er Lamy Creaplus. Deze waskrijtjes zijn geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar, maar niet beperkt tot alleen kinderen. Omdat de krijtjes met water reageren, zijn ze ook te gebruiken voor volwassen creativiteit.   

Creaplus in twee verschillende verpakkingen

Deze set bevat 8 waskrijtjes in een metalen doos voor € 6,90. Ook hiervan zijn twee verschillende verpakkingen: de normale krijtjes of blokken.


Kenmerken Lamy Creaplus
  • Bijzonder breukvast;
  • Zeer briljante kleur en zachte streep;
  • Met schaaf voor sgraffito;
  • Met bijenwas;
  • Mengbaar met water.

Iedere set bevat een schaaf voor sgraffito.


Bij het vervaardigen van sgraffiti (enkelvoud: sgraffito) wordt in verse mortel een lijntekening gekrast en ingekleurd volgens de fresco-techniek. De vlakkelijntekening overheerst samen met een gelijkmatig kleurgebruik.In de tijd van de jugendstil werden hoofdzakelijk portretten, gracieuze vrouwen, gestileerd fruit of bloemen als motief gebruikt. Ook later nog was dit een gangbare techniek voor wanddecoratie, vooral aan buitenmuren.
- Wikipedia

Sgraffito met een schaaf 

Ik heb hier heel licht met de krijtjes over aquarelpapier gekrast en na iedere kleur wat krassen aangebracht met de schaaf. Ik ging voor een zacht kleureffect en dat pakte goed uit.


Test geslaagd.


Voor de watertest heb ik verschillende technieken op een papier gedaan.

A: Natte krijt over papier
B: Gekleurd en met water bewerkt
C: Kleur met penseel opgenomen vanaf glasplaat

A: Door het krijt nat te maken met water krijg je een streperig effect. Dat vond ik niet zo leuk.


B: Met het krijt eerst over het papier krassen en dan met water bewerken gaf ook geen leuk effect. Het blijft streperig.


C: Door de punt van het krijt nat te maken en de kleur op een glasplaat aan te brengen kun je de kleur opnemen met een penseel. Als je de verf zo op het papier aanbrengt ziet het er goed uit.


Ik heb een vergelijking gedaan met Creall Silky 3-in-1, maar eigenlijk is dat een oneerlijke vergelijking omdat Silky meer kleurtinten heeft en ook romig van textuur is. Ook is de samenstelling van de twee producten anders. Hier is wel een foto voor een vergelijking.

Vergelijking tussen Lamy Creaplus 2-in-1 en Creall Silky 3-in-1

Zoals je kunt zien is de helderheid van de tinten gelijk,


Bij de natte punt op papier komt de Lamy wat streperiger over. Daar heeft Silky de overhand omdat die romig is van textuur.


Bij de vermenging van kleur vind ik dat primaire en secundaire kleurtinten beter met elkaar blenden dan kleuren die ernaast of tegenovergesteld liggen op de kleurencirkel.



Mijn bevindingen


Lamy Aquaplus is mijn nieuwe favoriet! De kleuren zijn helder, dekkend en je kunt ook op zwart verven. Alle tests die gedaan zijn, zijn geslaagd en er is eigenlijk geen minpunt bij dit product. Ik kan dit met alle zekerheid aanbevelen.


Lamy Creaplus 2-in-1 geeft me wat gemengde gevoelens. Voor de sgraffito-techniek is het best te doen. Ook ben ik tevreden over het kleur opnemen met penseel en dan verven. Het resultaat bij de andere technieken laat me koud. Dus heb ik een 50/50 gevoel over de krijtjes zelf en daarom is het aan de lezer zelf om te bepalen of je dit product wilt proberen. Maar ik ga er nog even mee spelen en kijken wat ik er nog uit haal...


Zoals altijd blijft de keus aan de lezer.



"Ik heb nu een hobbykamer vol met boze hobbyproducten, omdat ik nu weer een nieuwe favoriet heb."



Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi product!!prachtige heldere kleuren ook....
    ik heb la veel aquarel spullen,anders zou ik het zeker kopen....
    Bedankt voor de review Sandie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is die ook. Is volgens mij meer kenmerkend aan Quash (dekkend) dan Aquarelverf (doorzichtig).

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===