zaterdag 2 juli 2016

Review: Caran d'Ache Fibralo Fibre-tipped pens (Bonus Time-laps video)

Toen ik afgelopen week aankopen deed bij Sanders Boekhandel, heb ik meerdere setjes pennen gekocht.


De pennen die ik vandaag review zijn de Caran d'Ache Fibralo (Zwitsers merk). Omdat ik alle pennen op dezelfde manier heb getest en ook op dezelfde dag, zal dit bericht er grotendeels uitzien zoals het vorige. In een volgend bericht komt er een vergelijking van de pennen inclusief de Stabilo pen 68.

Caran d'Ache Fibralo Fibre-tip pens

Caran d'Ache Fibralo Fibre-tip pens zijn pennen op waterbasis. Dus ze reageren met water. Caran d'Ache geeft echter aan dat je deze pennen ook kunt gebruiken voor verschillende aquareltechnieken. Daarom ga ik verderop in dit bericht de technieken uittesten die op het instructieblad zijn weergegeven.


De pennen zijn verkrijgbaar in 30 kleuren. Zelf heb ik het etui met 15 kleuren genomen voor € 19,95. Dat kan goedkoper of duurder zijn, afhankelijk van waar je ze koopt. Tijdens de review waren de pennen niet los te koop. Een lezer heb me wel op hoogte gebracht dat de pennen intussen los beschikbaar zijn bij Harolds in Rotterdam. Wellicht bij je in de buurt is er ergens een kunstwinkel dat dit ook los verkoop.


Ik begin bij de verpakking. Zoals eigen is aan Caran d'Ache, zitten de Fibralo pennen in een handig blikken etui dat opent van links naar rechts. Dat is alom bekend bij hun verpakkingen. De binnenkant is van hetzelfde zachte plastic dat ook gebruikt wordt bij de potloden.


Op het eerste gezicht lijken de Caran d’Ache Fibralo pennen naar mijn mening niet van de kwaliteit te zijn die ik gewend ben van de potloden. Als je de naam niet ziet, zul je denken dat het een van de goedkopere merken is die op de markt zijn. De pennen zijn gedeeltelijk zeshoekig, maar het gedeelte waar de dop op gaat is rond.

Caran d'Ache Fibralo
  • De pen ligt goed in de hand.
  • De dopjes doen me denken aan goedkope pennen, maar ze sluiten wel goed. Ik denk wel dat de sluiting op langere termijn niet meer zo goed zal zijn. Alleen de tijd zal het tegendeel kunnen bewijzen. 
  • De dopjes zijn wit, terwijl de pen zelf in zijn geheel één kleur is. Dus moet je de pennen andersom opbergen als je een ander opbergsysteem gebruikt, zodat je de kleuren nog kunt zien.
  • Ook hier staat geen kleurnaam op de pennen, wel een kleurnummer.
  • Voorbeeld: 185-070; 185 is het artikelnummer, 070 is het kleurnummer.
 
Het is moeilijk om online een kleurkaart te vinden als download zodat je een eigen “swatch card” kunt samenstellen. Daarom heb ik er zelf een gemaakt voor jullie als download. Er zijn ook meerdere “swatch cards” beschikbaar op mijn blog.


Ik heb de kleuren allemaal getest. Eerst door een lijn rechtstreeks op het papier aan te brengen en deze dan met een waterpenseel te bewerken. Daarna heb ik de kleur aangebracht op een glasplaat en met een waterpenseel op het papier geverfd.


Kleuren getest

In het algemeen zijn het allemaal heldere kleuren, hetzij rechtstreeks op het papier of verwerkt met water.


Als je met de pen direct op het papier tekent en dit dan vervaagt met een penseel, verzachten de lijnen snel door de bewerking met water.


Zijn de kleuren dekkend of doorzichtig en maakt het uit welke kleur boven of onder komt te liggen?



Kleuren doorzichtig en makkelijk mengbaar

Bij Caran d'Ache Fibralo zijn de kleuren allemaal doorzichtig.


Kun je de tinten opbouwen om diepere kleuren te creëren? Ja, dat kan.

Opbouwen van kleurtinten
Ik wilde kijken hoeveel lagen van dezelfde kleur ik over elkaar kon verven om een diepere tint te creëren. Ik kwam tot zes lagen.

Bij aquarelverf heb je de mogelijkheid om kleur weg te halen door er waterdruppels op te doen en dan weg te deppen. Is dit mogelijk met deze pennen?


Kleur weghalen met waterdruppels

Het is gelukt. Waar de waterdruppels lagen is de kleur bijna helemaal weg.

Stippeltechniek is: de kleur aanbrengen door met de punt van de pen stippen op je papier aan te brengen.


Stippel techniek

Je kunt het zo laten, of je kunt de stippen verder bewerken door er met een natte penseel overheen te gaan en de kleuren te vermengen.


De inkt reageerde echt goed met het water en de kleurtinten vermengden zich met elkaar. Nu is het zo dat je ook nog moet kijken naar lichtvastheid. Maar alleen de tijd kan leren hoe de zon van invloed is op de kleuren. Dit bespreek ik in een aanvullend bericht.


De spray-techniek wordt gedaan door blokken helemaal in te kleuren en dan met water te sprayen. De kleurtinten gaan zich dan met elkaar vermengen. Het beste is hier om het uit zichzelf te laten drogen. Met een heat tool kun je het water in het rond laten bewegen, zodat het hele ontwerp kan veranderen.

Links: Ingekleurd, Midden: Met water gespoten, Rechts: Gedroogd

Ik heb bewust niet al te netjes gekleurd, omdat ik het toch met water wilde sprayen.


Ik vond dat de Caran d'Ache Fibralo tijdens het kleuren goed over het papier gleed. De kleur reageerde direct met het water. Het droogt wel met een hard randje op. Wellicht heb ik te veel water gebruikt. Zal het later nogmaals uitproberen en kijken wat ik er dan van vind.


Bonus Video





Mijn Bevindingen


De Caran d'Ache Fibralo pennen zijn van goede kwaliteit, al zien ze er op het eerste gezicht niet zo uit.


Positieve punten zijn:
  • Heldere kleuren
  • Pennen zijn los te koop bij Harolds te Rotterdam
  • Er zijn veel technieken mee te doen
  • Je kunt veel lagen neerleggen om verschillende tinten te maken van één kleur, meer dan met andere pennen.
  • Gelet op wat je kunt met deze pennen, vind ik de prijs niet zo hoog.


Negatieve punten zijn:
  • Kleurkaart of namen van de kleurnummers zijn niet zo makkelijk vindbaar op internet.


Ik ben er helemaal weg van. Naar mijn mening een goed product, maar dat je zelf moet beslissen of je de kans wilt wagen.


“Soms moet je een afweging maken: een goed product dat niet aan te vullen is, wel of niet aanschaffen”


Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

8 opmerkingen:

  1. ik vind ze een mooier effect geven dan de Steadler...en dat randje wat opdroogt vind ik juist mooi bij aquerel mediums...
    cran d'Ache heeft veel verschillende keuzes in prijs en ook kwaliteit,ik vind het zelf een fijn merk...voor de poltoden..zowel aquerel als de op oliebasis..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aanstaande week komt de vergelijking tussen Staedtler, Caran d'Ache en Stabilo. Dan ziet je de plaatjes naast elkaar.

      Verwijderen
  2. Hoi hoi Sandie,
    leuk deze reviews, ik heb deze merken niet, heb andere, zoals Faber Castell die heb ik al jaren ook de Derwent inktense heb ik, maar dat neem t niet weg dat ik erg geniet van je uitleg en niet te vergeten je leuke filmpjes, wat heb je dat weer leuk bedacht in dit filmpje met die letters, "HOOP", bedankt daarvoor!!!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt vaak niet veel nodig om iets moois te maken. Gewoon wat alternatieven bedenken voor wat je in huis hebt. Dat letters is van Craft Sensations en echt niet duur, en er is een hoop mee te doen. Maar de HOOP was meer over mijn gevoel op dat moment, dat we weer hoop moet krijgen dat de wereld beter wordt.

      Verwijderen
  3. Ik vind ze ook erg fijn! Ik heb een set van 10, eigenlijk te weinig. Je kunt ze bij Harolds in Rotterdam ook los kopen á 1,50 (verzenden is wel duur)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te horen dat ze nu wel los te kopen zijn. Ook niet duur. Ik zal je reactie meenemen in mijn bericht.

      Ja ik vind ze fantastisch mee te werken en de bewerking met water is iederkeer een nieuwe revelatie.

      Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
  4. Vind de prijs ook meevallen. Mijn broertje woont daar dus hij brengt er voor me mee.. nu nog beslissen welke kleuren.. ze drukken overigens ook niet door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je wel geluk. Klopt dat dit niet doordrukt, dat is juist wat ik zo vervelend aan alcoholstiften vindt.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===