donderdag 8 september 2016

Mixed Media: Brusho en Lijm

Brusho reageert met water. De meeste lijmsoorten zijn op waterbasis. Dus het is wel te begrijpen dat ik deze producten samen wilde uitproberen voor mixed media projecten.

Brusho en Lijmsoorten

Let er wel op dat Brusho vlekken op je kleding en werkoppervlak kan maken. Ik zou je dus aanbevelen om een schort te dragen. Bescherm ook je werkoppervlak.

Ik begon door met verschillende soorten lijm ontwerpen te maken op aquarelpapier. Vervolgens strooide ik er Brusho  overheen. Ik gaf de lijm de nodige tijd om te drogen. Tijdens de droogtijd neemt de lijm de kleur van de Brusho op. De overtollige Brusho kun je bewerken met een spuitfles, aquabrush of penseel. Wil je het niet bewerken, dan kun je het met een droge penseel verwijderen.

Een paar close-up foto's van de voorbeelden die ik in de video maakte.

Alhoewel Glossy Accents gebruikt worden voor een glasachtige afwerking op kaarten, is het eigenlijk een heel sterke lijm.

Glossy Accents


Crackle Accents is eigenlijk geen lijm, maar ik wilde het vergelijken met het lijmassortiment dat ik gebruikte voor deze uitleg.

Crackle Accents

Goosebumps is eigenlijk een structuurmedium, maar ik gebruikte het om dezelfde reden als de Crackle Accents.

Goosebumps

Pritt is een van de meest gebruikte lijmsoorten voor op school. Juist omdat het op waterbasis is kun je dit op veel manieren gebruiken. Het is wel wit als het nat is, maar droogt doorzichtig op.

Pritt lijm
Bison Alleslijm (ook andere merken) is al doorzichtig. Ik vond dat het er hetzelfde uitziet als Glossy Accents als het droog is. Mogelijk een goedkoop alternatief? Voeg het toe in een flesje met een fijne punt als je het als alternatief wilt gebruiken.

Bison Alleslijm

Ik vind dat Creapatch echt veel waterinhoud heeft. Hoewel het goed op het papier blijft liggen, neemt het papier veel van het vocht op, wat dan uitwerking heeft op de Brusho die naast het ontwerp valt. Op zich is dit geen probleem, omdat je altijd iets hebt dat anders loopt bij mixed media projecten. Meestal valt het mooi uit.

CreaPatch
Hier is een afbeelding van hoe het eruitziet als je er water over sprayt.

Met water bewerkte voorbeelden


Ik heb het proces ook opgenomen en je kunt de video hier bekijken.



"Over het algemeen is de kleur dus een middel om directe invloed op de ziel mee uit te oefenen. De kleur is de toets. Het oog is de hamer. De ziel is de piano met haar vele snaren. De kunstenaar de hand die doelgericht door deze of gene toets de menselijke ziel doet vibreren."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Sandie,
    alweer zo'n leuke werkwijze!
    Heel slim bedacht heb je dit en leuk resultaat!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Dat is toch iets wat bij jouw ook bevalt? ga binnenkort een herfst project maken ermee.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===