maandag 26 september 2016

Pop-up: Zwevende Paneel

Disclaimer: De inhoud van dit bericht, evenals de volgende, is gebaseerd op de uitleg en kennis van Duncan Birmingham. Er is aan mij toestemming verleend om deze te gebruiken om een duidelijke Nederlandstalige uitleg te geven. Op verzoek van Duncan vermeld ik hier dat niets van de informatie die hier gegeven wordt, gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden. Het is puur informatief. Voor de Engelse versie kun je kijken op zijn blog of YouTube-kanaal.


Nou, ik ben weer zo ver. Nog een techniek voor een pop-up kaart. Deze techniek is ook al volop te vinden op internet. Er zijn ook veel manieren om dit te doen, bijvoorbeeld geplakt, gestanst of in zijn geheel uit een papier gemaakt. Ik koos voor het laatste. Later zal ik ook de geplakte versie maken.

Pop-up zwevende paneel
Nu is het zo dat je zoveel tijd en techniek besteedt aan de binnenkant van de kaart, dat het eigenlijk niet nodig is om de buitenkant te versieren. Als het je voorkeur is om ook de buitenkant te decoreren, doe het dan.


Een alternatief is bijvoorbeeld om de buitenkant leeg te laten en alleen een band te maken van tule of jute, die de kaart dicht houdt. Daniëlle heeft ook een leuk idee met haar explosiekaart om klittenband te gebruiken. Ook kun je een magneetje verwerken in de kaart. De mogelijkheden zijn eindeloos.


De pop-up zelf biedt je vier onderdelen om plaatjes of stempelafdrukken op te doen en ook een hele kaart om aan de binnenkant te versieren. Let er wel op dat je versieringen de beweging van het paneel niet in de weg mogen staan.

Hier zijn twee close-up foto's van mijn kaart.

voorzijde pop-up kaart

Ik koos ervoor de voorzijde zo eenvoudig mogelijk te laten. Ik gebruikte twee verschillende tekst-designerpapieren. Ik heb alleen hier en daar subtiel met de Effect Liner Gold Glitter accenten aangebracht.
Binnenzijde pop-up kaart

Een kerstkaart hoeft niet per se kerstafbeeldingen te hebben. Soms vindt iemand een grappige kaart veel leuker. Daarom gebruikte ik voor deze kaart stempelafdrukken van Craft Sensations uit de dierenreeks (binnenkort beschikbaar bij de Action).


Zelf denk ik dat de kaart goed is gelukt.


Hier volgt de video met de uitleg van mijn handelingen. Let erop dat ik me helemaal concentreer op de pop-up en niet op het versieren van de kaart.



"Als geest en hand niet samengaan, ontstaat er geen kunst."
Leonardo da Vinci
Italiaans schilder, ingenieur en musicus 1452-1519

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankjewel. De idee is al een tijdje bekend. Binnenkort meer andere pop-ups...

      Verwijderen
  2. Hoi hoi Sandie,
    wat is deze leuk zeg!
    gewoon een verrassing als je de kaart opent!!
    Mooi gemaakt!!!!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Martha, en dit is ook makkelijk te maken. binnenkort soortgelijke kaarten... ;)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===