maandag 12 juni 2017

Review Pelikan Dekverfdoos

Afgelopen week liep ik weer de budget winkels af op zoek naar producten voor een review. Bij de Action zag ik een dekverfzetje van Pelikan voor € 3,99.

Buitenkant van de etui

Interessante stukje over Pelikan:
"Pelikan is een Zwitserse onderneming die schrijfgerei en ander kantoormateriaal maakt. Het oorspronkelijke bedrijf werd opgericht in Hannover in 1832 voordat het failliet ging. Pelikan A.G. is nu de Zwitserse dochteronderneming, opgenomen in Pelikan International.
- Wikipedia

Het etui is van metaal en er zijn 12 napjes kleuren, alsook één 7,5 ml buisje met Chinese White vloeibare verf.

Binnenkant van de etui

De deksel dient gelijk als een palet.

Bij het openen van het etui ben ik al verrast. de kleurnamen staan netjes vermeld op de etui zelf. Deze is als volgt:
  • Geel
  • Oranje
  • Vermiljoenrood
  • Magenta rood
  • Violet
  • Ultramarijn blauw
  • Cyaan-blauw
  • Blauw-groen
  • Geel-groen
  • Oker geel
  • Gebr. Siena
  • Zwart

De verf napjes zijn, zoals bij Lamy, op kliksysteem bevestigd.

Napjes zijn los en werkt op kliksysteem

Dat geeft me het idee dat de napjes ook los te kopen moet zijn, maar voor deze etui kan ik geen informatie vinden over losse napjes. Ik ga nog even verder zoeken en dan horen jullie daar meer over.

Zoals ik eerder in dit bericht zei, ik ben eigenlijk zeer verrast met deze verf. In mijn tests laat ik je dit (nog) niet zien, maar dit komt bijna gelijk met Lamy. Voor nu concentreer ik me eerst op de product in hand. In een volgend bericht doe ik een vergelijking met Lamy.

Hier volgen close-up foto's van mijn tests met opmerkingen erbij.

Nat in nat test ging goed. De verf mengt goed, en is zeer dekkend.

Nat in Nat technieken

Zoals je hier boven ziet is het zwart ook echt zwart. Soms komt dit voor, bij andere aquarelverf,  dat de zwart opdroogt in donker grijs. Maar hier blijft die gewoon zwart.

Vermenging van de kleuren ging ook goed. Wat ik wel interessant vind van het oker geel en het gebrande sienna, is dat dit geen modderkleur maakt met vermengen. Deze was alleen een snelle test en ik zal in verdere creaties testen of dit idd zo is.

Nat op droog ging ook goed. Hier is dit ook zeer dekkend.

Nat op droog: Links met penseel, Rechts met aquabrush
Er is een groot verschil van met een aquabrush werkt ipv een gewoon penseel. De aquabrush geeft namelijk meer water en dat heeft invloed op de tint.

Wat me hier opviel is dat je echt niet veel verf moet op nemen met de penseel. Met beiden heeft ik de penseel een maal over de verf heen gesmeerd en toen op de papier aangebracht.

Kleur weghalen is wel te doen. Hier ben ik een beetje verdeeld qua de uitkomst.

Kleur weghalen
Sommige van de tinten lukt dit aardig om met spetters de kleur weer weg te halen. Bij andere moet je echt je best doen om dit weg te halen, zoals bij het zwart, oranje, gebrande sienna en oker geel. Dit is niet te zeggen dat dit niet mogelijk is, maar je moet de water wat langer laten liggen en doelbewuste grote druppels plaatsen om een effect te creëren. Bij het zwart gaat dit het moeilijkst. Daar moest ik echt de keukenpapier wrijven om de kleur weg te halen. Dat is schadelijk voor de aquarelpapier.

Verven op zwart papier ben ik ook erg blij over. De kleuren komt dan soort van Neon over.



Met het zwart papier is dit niet handig om nat in nat te werken. Wanneer de verf verdunt worden krijgt je verlies in pigment en is dan niet meer te zien als de verf droog is

Wellicht vind je dit leuk om de textuur te creëren zoals bij de oranje en geel. Dat doe je door de penseel te deppen op de papier in plaats van verven.

Een paar close-up foto's van een voorbeeld kaart waar ik de verft uittesten.

Voorkant van kaart

Binnenkant van kaart

Hier volgt een video van een creatie wat ik met deze verf heb gemaakt.



Mijn bevinding is dat ik hier echt blij van wordt. Ik ga zeker nog een vergelijking doen met Lamy. Ik moet wel zeggen dat deze product niet voor de expert bedoelt is. Geef je les, dan is dit een goedkope maar zeker een goede alternatief.

Qua prijs én wat ik zag met mijn tests kan ik deze aanbevelen voor iemand wat graag wilt proberen met aquarellen maar (nog) niet dure producten wilt kopen. Dit is een koopje met een punch!!

Omdat de napjes op een kliksysteem werken, weet ik bijna zeker dat je deze ergens los te koop krijgen.

Ook het etui is goed bedacht. Dit is van metaal, dus kan dit tegen de vloer vallen zonder gebreken (praat ik niet van de verf maar het etui zelf).

Ook ben ik verrast over hoe goed je met stiften over de verf kunt kleuren. Soms komt dit voor dat van de stiften de verf kunt verwijderen. Maar hier heb ik dit niet gemerkt.

Ga je deze proberen, stuur me dan een link naar je creatie. Ik zie dit graag terug.

Reacties zijn altijd welkom.

4 opmerkingen:

  1. Hoi hoi sandie,
    Opnieuw een leuk review en eentje die ook nog eens lief voor je portemonnee is, wat heb je een schitterende kaart gemaakt met deze waterverf, heel knap en mooi zoals de kleuren uitkomen!
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is eigenlijk de enige review die ik kan vinden. Bedankt! Een mooie doos voor een beginner, dus ik ga er eens me experimenteren!! :)

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===