donderdag 30 november 2017

Week van Techniek: Embossing met folders

Deze week hebben wij gekozen voor een hele leuke techniek: Embossing!!!

Wat kunnen we allemaal met embossing? Er is zo veel dat ik dag en nacht bezig zou kunnen zijn.😉 
Sommigen van ons zijn al heel bedreven in de techniek van embossen. Voor de mensen die het nog niet, of niet zo vaak, hebben gedaan kunnen hier op de blog inspiratie op doen.




Wat is een embossing folder? Een embossing folder is een dubbele plastic folder, met aan de binnenkant een motief plaat. Het motief geeft aan een zijde een ge-embost reliëf en aan de andere kant een ge-debost reliëf op je papier wanneer dit onder druk door je embossing machine word gedraaid.

Embossing folder zijn verkrijgbaar in verschillende maten:
  • rechthoeken b.v. 10.7 x 15 cm
  • vierkanten bv 15 x 15 cm
  • langwerpige  zijn  rand-embossing mallen deze zijn er in verschillende  maten van smalle tot bredere, is afhankelijk van het merk embossing folder.
  • kleine maten zijn er in diverse maten afhankelijk van het merk embossing folder.
  • Alle merken embossing folder verschillen ook in diktes
Embosing folders zijn te koop in hobby shops, Action, beurzen en online. Afhankelijk van het merk en ook waar je het koopt, zijn de prijzen per folder vanaf   € 0.88 tot en met € 15,-.  per stuk. Budget merken zijn Craft Sensation van de Action, maar je kunt ze ook vinden bij AliExpress of Wish. De bekendste duurdere merken zijn Cuttelbug, Sizzix, Tim Holtz, Sheena Douglass, Creative Expressions, Marianne Design, Joy!Crafts, Darice en Nellie Snellen en nog veel meerJe kunt de duurdere merken bij vrijwel ieder hobbyshop kopen of online bestellen.

Voor embossing met folders of embossing platen heb je een machine nodig. De kosten van een machine liggen tussen de € 65.- tot wel € 250,-.

Natuurlijk zijn er ook alternatieve manieren om te embossen. Er zijn metalen multigrids en plaatjes, meestal gebruikt voor Pergamano embossing (hand embossing), maar ik heb zelfs technieken gezien met een deeg roller... hihi. Je moet wel heel hard duwen. Met ciseleerpennen breng je de figuren meestal over op vellum. Afgelopen maandag deed Willie een uitleg hierover. Maar je kunt deze metalen plaatjes ook door de machine draaien en zo het  patroon op papier embossen. Hier voor heb je wel een embossings matje nodig. Dit komt meestal met je machine mee, of je kunt dit kopen bij een hobbywinkel of online.

Een ander alternatief voor het gebruik van embossings folders is om b.v. uit een magneet vel leuke figuren uit te stansen, en deze gebruiken met een embossing matje als embossing plaat. Je kunt eindeloos variëren, met karton- chipboard, of zoals ik magneet vel gebruiken. Zie onderstaand filmpje voor meer visuele uitleg.

Dry embossing with die cuts door Jennifer McGuire



Kaart beschrijving:
De voorbeeldkaart is een verjaardagskaart geworden voor een dame.
Voor de bloemen heb ik twee verschillende maten bloem snijmallen gebruikt. Deze heb ik uit een reststuk magneet vel van 0.1 mm dikte gestanst en dat gaat prima !. Daarna is de enveloppe geëmbost met een border embossing folder van Cuttlebug met de tekst "with love".
Aangezien de uitgestanste bloemen dunner zijn dan de embossing folder heb ik deze als eerste geëmbost. Dat doe ik zodat wat ik geëmbost heb, niet weer plat gedrukt word door de machine.

Voor ieder machine geld een andere opmaak van platen. Voor mijn machine is de sandwich zoals volgt:

  • De basis plaat
  • daarop een embossing matje
  • de kaart helft met de goede zijde op het embossing matje
  • daarop mijn uitgestanste bloemen figuren
  • mijn afdekplaat. door de pressboss gedraaid op stand 11  ( het zal voor je eigen machine even uit proberen zijn welke stand / of dikkere dunnere platen nodig zijn.

Vond het heel goed gelukt. Vervolgens de rand embossingfolder gebruikt maar dan gedebost. De Happy B-day folder heb ik als laatste geëmbost. Ik durfde het niet aan om alles te gelijk door de machine te draaien, ik denk niet dat dit goed gaat.
De 2 score lijntjes heb ik als allerlaatste gedaan met het scorebord. De kaart heb ik nog voorzien van dunne sticker lijntjes en sticker bloemetjes.

Wie van jullie gaat het avontuur aan om deze techniek uit te proberen!! Zie ik je kaart terug op Creatieve hobby tips.?




LIJST VAN PRODUCTEN
* Papier *
Made by Me, Kaart en enveloppe
* Snijmallen *
AliExpress, Bloem
* Embossing *
Cuttlebug, With love 5 pack borders 37-1171 || CuttlebugHappy B-Day 4 pack 37-1245
* Overig *
Wibra Goud Lijntjes || Via Chassè BV magneet vel || Martha Stewart Mini scoring board 10397198

2 opmerkingen:

  1. een mooi resultaat van de embossingstachniek Anita...bedankt voor de duidelijke uitleg ervan...

    groetjes en een fijne donderdag
    Rosina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Rosina, dank je wel en leuk! je weer te zien bij een van mijn kaartjes. Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===