dinsdag 28 november 2017

Week van Techniek: heat embossing

Stempels en heat embossing... voor mij horen ze bij elkaar.
Ik hou van uitproberen dus heb ik geheel tegen verwachting in een herenkaart gemaakt.



Bij heat embossing maak je, door middel van gesmolten poeder, van een stempelafdruk een 3d effect. Voor deze techniek heb je een aantal basis producten nodig.


  • Stempel,  buiten een stempel afdruk te gebruiken zijn er nog andere mogelijkheden, b.v. mixed media, of een stempel afdruk maken  met een embossing folder.
  • Embossing inkt. Dit is meestal een kleurloze inkt, soms licht blauw, en daar kleeft de embossing poeder aan vast. er zijn diverse merken: Tsukineko VersaMark, Kuretake Emboss It, Ranger Emboss inkt en nog vele meer... Maar je kunt ook pigment inkt gebruiken deze heeft wel een langer droogtijd dan andere inkten. Prijzen variëren tussen de  €5,- en €7,- per stuk. 
  • Embossing Poeder. Deze zijn er in vele kleuren en diktes. Je bent niet verplicht alle kleuren te kopen. Clear embossing poeder over gekleurde inkt geeft dezelfde effect als gekleurde embossing poeder. Voor tekst is het beter om "Super Fine" embossing inkt te gebruiken, maar voor grotere oppervlakte kun je de "Ultra High"gebruiken. Ook hier zijn vele merken van te vinden: Ranger, PaperMania, Kippers Hobby Mboss, Nuvo, Wendi Vecky, Reyher, Creative Expressions en nog veel meer. Prijzen variëren heel erg en zijn afhankelijk van de grote van het potje zo zijn er al potjes van €1,89 maar dit kan oplopen tot  €7,- per potje.
  • Een heat tool. Deze lijkt op een föhn maar blaast veel minder wind en wordt veel warmer. Er zijn verschillende merken: PaperMania, Vaessen Creative, Nellie Snellen, Ranger, en nog veel meer. Prijzen variëren tussen de  €20,- en €25,-
Naast de nodige basis producten zijn er ook producten om je creatieve momenten met embossing stressvrij te laten verlopen:
  • Antistatische poeder. Dit is óf een zakje of een fles met een penseel met daarin een soort van poeder. Dit poeder is babypoeder gemengd met nog andere poeders. Dit dep je op het papier en voorkomt dat je embossing poeder ergens anders dan op het inkt blijft kleven. Je dep dit op het papier vóór je de stempel afdruk gaat maken. Een embossing buddy kost €6,95 
  • Een dun penseel om de overtollige poeder weg te halen die niet bij de stempel afdruk hoort. Voor mixed media maak dit niet uit als er ergens embossing poeder ligt, maar voor kaarten wil je dit netjes laten uitzien.


In principe kun je heat embossing doen met elke stempel naar keus al hoewel hoe fijner de stempel hoe moeilijker de afdruk word,  qua inkt kun je elke kleur die je maar wilt gebruiken, want ook met deze techniek heb je weer veel keuze uit verschillende producten. Zo heb ik vandaag het vliegtuig met een andere poeder gemaakt dan het kompas.

Hoe ga je te werk:

Ga met de Embossing buddy over je papier zodat deze niet meer statische is.


Stempel met de Versamark de stempel op een correspondentiekaart en strooi de poeder er rijkelijk op.



Draai je kaartje om op een ander papiertje zodat je daar het overtollige poeder op kunt vangen en zo makkelijk terug in het potje kunt doen.

Zet  je heating tool aan en smelt het poeder doe dit niet te lang op één plaats anders verbrandt het papier.  Je ziet de embossing poeder glanzend worden dan is hij goed gesmolten. Je kunt er voor kiezen om het uit te knippen of zo te laten.


Ik heb voor deze kaart  een champagne kleurige basis kaart gepakt en daar een oplegvel en een uit gestanste cirkel opgelegd. Vervolgens heb ik een vliegtuig en een kompas gemaakt met de techniek die ik hier boven heb uitgelegd en deze uit geknipt.



Een reislabel mag natuurlijk niet ontbreken deze heb ik gestempeld en uitgeknipt. Om de kaart compleet te maken heb ik er een papierklemmetje van de action bij gedaan en het lint iets uitgerold aan de bovenkant. De metalen ornamentjes zijn een overblijfsel van een mislukt experiment deze vond ik hier wel leuk bij passen.

Heb jij al eens met heat embossing gewerkt? Is er je ooit iets grappig gebeurt? Vertel dit dan aan ons in de reacties.



=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===
* Papier/ Paper *
Hema Correspondentie kaartje
* Stempels/ Stamps *
Viva Decor, Adventure stempel, 4003.111.00 || Kaisercraft, Check-in Collection - Kai-cs823 (disc.)   
* Snijmallen/ Dies
Nellie Snellen, MFD055
* Inkt / Ink*
Ranger Distress, Brushed Corduroy TIM21421|| Memento Rich Cocoa ME-800 || Versamark VM-001
* Embossing *
Ranger Distress powder, vintage foto || Ranger Copper embossing powder
* Overig / Rest *
Heat tool,ECG HG-300D  || lint || blending tool, OLBA || Embossing buddy || papierklemmetje, Action  || Lijm, patex

4 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Karen,
    Ja, ik vind heat embossing ook altijd zo'n leuke techniek,
    bedankt voor de duidelijke uiteg erbij!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Martha, sorry dat ik zo laat reageer.
      Ik ben blij dat je de uitleg duidelijk vindt, ik ben ook altijd nog opzoek naar nieuwe technieken hiermee,

      Groetjes Karen

      Verwijderen
  2. Ik gebruik het ook vaak op mijn kaarten, dat embossen.
    Ik vind de reacties altijd zo leuk......mensen snappen niet hoe we dat op een kaart maken, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daphne,

      Ik gebruik de embossing poeder ook op metalen voorwerpen. Wel oppassen met je vingers.

      Groetjes karen

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===