zaterdag 8 december 2018

Kerst: Pop-up Waaier Kaart / Christmas: Pop up Fan Card

Wat leuk dat je weer een bericht van mij komt lezen. Ook namens het design team heel hartelijk dank voor alle leuke en positieve reacties.
Welcome and thank you for your visit to my blog. Our heartfelt thanks for all the support and positive comments.

De laatste tijd maakte ik maar vrij eenvoudige kaarten. Daarom ben ik opzoek gegaan naar ideeën om iets anders dan de normale kerstkaart te maken. Ik besloot op een pop-up waaier kaart.
For the past few weeks I mainly made simple cards. So I searched for ideas to share with you, other than the normal Christmas cards. I decided to make  Fan pop up card.


Deze kaart is makkelijk te maken en je heb er echt niet veel nodig om dit te maken. Kan door beginnende hobbyist gemaakt worden, maar iemand wat al meer ervaring heeft kan met enige toevoegingen dit een stapje verder nemen. Inclusief voorbereiding nam dit me ongeveer een uur om de kaart te maken.
This card is easy to make and you do not need much to make it. It can be done by a beginner card maker but it can be stepped up by the more advanced crafter. Including all prep work, it took me about an hour to make this card.

=== Close-up foto's / Close up photos ===


Het idee is niet van mijzelf maar ik heb wel enkele veranderingen aangebracht op de originele designs. Verder op in mijn bericht kan je ook de filmpjes van de twee voorbeelden terugkijken die mijn kaart inspireerde.
This idea is not my own. I got inspiration from elsewhere but I did put my own spin on it. Credits are given at the end of my blog post with video's and links to the channels.

Voor mijn concept heb ik gewerkt met lint.
For my concept I used fabric ribbon.


Om deze kaart tot een succes te maken heb je ongeveer acht tot negen strookjes papier van 1,5 cm nodig (A5 in lengte gesneden). Je kunt ook minder spaken gebruiken, maar dan moet het lint tussen de spaken langer zijn  anders gaat je kaart niet helemaal open.
To make this card a succes, you need about eight or nine paper strips of 1,5 cm each (A5 cut length wise). You could use less spokes but you will have to adjust the length of the ribbon otherwise your card won't open fully.

Ook is het beter om een lint te gebruiken wat boven en onder hetzelfde is. In mijn concept gebruikte ik lint wat alleen aan de bovenkant hartjes heeft en je ziet dit gelijk als je de kaart opent. Ook zal ik een lint gebruiken wat niet zo dik is zoals in mijn concept omdat die meer dikte aan je kaart toevoegt wat met verzending wellicht een probleem kan zijn.
Also I will advise to use ribbon with the same printing on both sides. For my concept I used fabric ribbon with heart printed on one side, and it is visible when you open the card. Another suggestion is to use ribbon that is not as thick as the one I used as it will add more bulk and weight to the card. This can be a problem with postage. 

De volgende kaart is te zien in mijn filmpje verderop in mijn bericht.
The next card was recorded and can be seen at the end of my blog post.


Hier heb ik het probleem opgelost van het lint. Door washi tape met de plakkant dubbel op elkaar te vouwen krijgt je een veel dunnere doe-het-zelf lint. 
I found a solution to the ribbon problem by using washi tape. If you fold it over onto the glue side you can create a much thinner d.i.y. ribbon.

Om alles goed bij elkaar te laten passen heb ik de washi lint ook aan de voorzijde van de kaart geplakt. De washi tape die ik hier gebruikt heb ik vorige jaar bij de Action gekocht maar die blijft niet plakken op papier. Om dit op te lossen kun je dit met scoretape op de kaart plakken.  
I used the same ribbon on the front of the card to unify the inside and outside. I bought some washi last year. Mostly from the Action store, but it didn't stick to paper. By using score tape it was mounted on the card with no problems.

De spaken geeft een mogelijkheid om ornament stansjes op te hangen met garen. 
This card gives you the opportunity to hang some die cut ornaments with some floss or yarn.

=== Filmpje / Video ===


=== Inspiratie / Inspiration ===

Van Paper Folds - Origami & Crafts ! heb ik dit filmpje gevonden. Helaas was deze optie te dik en heb er een variant voor gezocht.
I found the following video from  Paper Folds - Origami & Crafts ! but it was too bulky, so I searched for another example.



Als alternatief voor de dikte van het vorige voorbeeld heb ik het volgende filmpje gevonden van Own World. Ik vond dat de manier om de spaken van de waaier met elkaar te verbinden te veel priegel werk was en heb daarvoor dan mijn eigen alternatieven toegepast. 
I found an alternative by Own World but the way they linked the spokes is just to much  fiddle work. So I had the inspiration but I had to come op with a solution and it was a succes.


Fijn weekend!! / Enjoy your weekend!!!



=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel  vind je een  assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier/ Paper *
PaperMania - Basiskaart 13,5 x 13,5 cm
Marianne Design - Design papier 
Craft Papier - Luxe decoratie papier
WaterArt - Aquarelpapier
Spiegelpapier

* Stempels/ Stamps *
Marianne Design - Kerstwensen - CS0979

* Snijmallen/ Dies*
Darice Assorted Snowflakes - 2014.30
JoyCrafts - Circles
Precious Marieke - Wonderful Christmas ornament (Niet meer leverbaar)

* Inkt / Ink*
Wendy Vecchi - Make Art Blendable dye inkt - Red Geranium

 *Overig/Rest*
Tim Holts - Stamp Platform
Vaessen Creative - Hearts & Dots 15 mm Lint - 1108.217
Washi Tape
Score tape
Borduur garen
Pincet

6 opmerkingen:

  1. Hoi Sandie, als ik naar de plaatjes van alle drie de filmpjes kijk vind ik die van jou er aantrekkelijker uitzien. Ben heel benieuwd naar het ophangsysteem van de kerstballen die je erin verwerkt hebt. :)

    Ik ga ze wel alledrie even bekijken. ;)

    groetjes en een heel fijn weekend

    Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi Sandie,
    Leuk zeg dit kerstkaartje met ingenieus popupsysteem, mooi gemaakt en duidelijk uitgelegd!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi geworden!!!, gaaf zo als het in elkaar zit. Fijn weekend. Anita

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===