dinsdag 30 april 2019

Een huisje voor Harry en Bella

Hallo allemaal, hoe is het met jullie? Met mij gaat het goed en ik ben blij dat ik mijn nieuwe hobby met jullie mag delen! Wist je dat ik in vijf dagens tijd, een huisje én een tuin heb gebouwd? Kijk!


Dacht je dat ik een echt huis had gebouwd? Dat zou leuk zijn, maar niet in vijf dagen tijd, hihihi. Mijn nieuwe hobby is miniaturen maken. Het is een DIY kit die ik bij Ali Express heb gevonden. Er zijn heel veel verschillende kits, maar deze kit is van de Box Theatre serie "Countryside notes". Dit kleine project kost elke dag een paar uur voor 5 dagen en is makkelijk als jij het geduld hebt om inie-mini frutseltjes te freubelen!

De handleiding in de kit is heel duidelijk, dus ik zal niet schrijven over hoe ik dit gemaakt heb. In plaats daarvan lijkt dit blog bericht een beetje op een review van de miniaturen kit en hobby met tips onderweg. So, let's begin!

Arme doos... maar gelukkig was alles binnen in orde!
Ik kreeg dit in de post een beetje verkreukeld, maar dat was geen probleem voor de spullen die er in zaten. Ik had de Box Theatre serie gekozen want dit is mijn eerste keer miniaturen maken, dus ik wilde eerst proberen of dit een hobby voor mij was. Voor mijn eerste project, wilde ik iets goedkoops (onder €10) en geen groot project.

Alles zit erbij, behalve lijm.
De materialen in de miniatuurkit zijn van hout, papier, metaal, steen, stof, en plastic! Daarom is een goede lijm een van de meest belangrijkste toebehoren. In sommige kits zit er wel lijm bij, en dat is "siliglue", of siliconenlijm. Je kan ook eigen siliconenlijm gebruiken (hetzelfde als 3D-kit lijm), maar ik vond dat tacky glue goed genoeg was voor 85% van het project. Voor de overige 15%, gebruikte ik alleslijm. Tacky glue is better dan knutsellijm of schoollijm want het is dikker. Je kan voor het hele project tacky glue gebruiken, maar ik vond dat als je stenen of iets anders met metaal wilt lijmen, dat alleslijm sterker is en sneller kleeft. Dus wat ik in de alleslijm zet blijf daar totdat het droog is. Het enige probleem met alleslijm is dat het heel wat draadjes afgeeft.

De lijmen en pincetten dat ik heb gebruikt.

Tip! Lijm in een fine-tip applicator flesje helpt!

Ik wil nog wat zeggen over lijm en dat is over super sterke lijm zoals secondenlijm en industriele lijm (sieradenlijm). Van mijn ervaring met secondenlijm, niet gebruiken! Het is wel super sterk, maar het is te waterig (lage viscositeit) en droogt af en toe "wit" op. En als je een fout hebt gemaakt, dan heb je een probleem... net als ik. Binnen een uur dat ik mijn project begon, had ik mijn lichtknop vastgelijmd met de secondenlijm, en ik kon de knop niet meer gebruiken. Deze miniatuurset heeft kleine lampjes, maar die van mij niet want mijn lichtknop is kapot.

Industriele lijm zoals E6000, B7000, B6000, E8000, enz. is een goede optie voor het lijmen van iets met metaal. Ik heb ze gekregen nadat ik dit project had afgemaakt, dus heb ik het niet voor deze kit gebruikt. Maar uit mijn onderzoek, vertrouw ik erop dat het zelfs nog beter zal zijn dan alleslijm. Eerlijk gezegd, ik ben geen lijmexpert, maar ik vertel je gewoon over mijn ervaring met wat wel en wat niet werkte.

Tip! Laat de lijm eerst een beetje drogen voordat je iets vastplakt.

Kleine spullen!
Behalve lijm is een goede fine-tip pincet set belangrijk om te hebben zodat je met al het kleine meubilair kan werken. Een echt leuke pincet om te hebben is een reverse action tweezer-pincet, zoals de Craft Tweezers van EK Tools. Met dit soort pincet, hoef je niet te blijven knijpen met je vingers.

En eindelijk, je moet ook heel veel geduld hebben. Niet alleen omdat alles klein is, maar je moet wachten tot de lijm droog is voor de volgende stap. Je moet ook zo nu en dan even pauzeren om je ogen rust te geven! Daarom maakt dit dit soort hobby erg therapeutisch omdat het je leert om meer mindful, kalm en easy-going te zijn.

Uiteindelijk vond ik miniaturen maken geweldig om te doen en ben bezig met mijn tweede kit en heb nog twee grote huisjes besteld! Hieronder zie je meer foto's van mijn Box Theatre "Countryside notes". Oh, en in de titel staan de namen "Harry" en "Bella".  Dit zijn de namen van de twee kleine konijntjes!




Heb jij ooit miniaturen gemaakt? Of wil jij ook zoiets proberen?

Wil je meer van deze hobby op dit blog in de toekomst zien?

Bedankt voor het lezen en fijne week!


      

===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===
In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen. 
*Overig/Rest*
CuteRoom - Box Theatre: Countryside notes kit
Cre-Ation - Tacky Glue
Cre-Ation - Alleslijm
Pincet

8 opmerkingen:

  1. Het is prachtig en super schattig Emma.
    Ik kijk uit naar je andere miniatuur projecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het os prachtig geworden Emma...….
    Ik hou er van.……….
    Zit het in een soort koffertje????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Natasja! Hij zit in een soort blik ongeveer de maat van een mobiel...zoals een oude sigarettenblikje?

      Verwijderen
  3. Ik heb deze mini dingetjes vaker voorbij zien komen, vind ze heel mooi en kunstig, maar is echt niet aan mij besteed.

    Ik vind deze ook super schattig gemaakt Emma, kan niet wachten op je volgende. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooook ik had dit in het echt gezien. Ook met al de lichtjes die aan kunnen. Hopelijk zien we de een in de Dome ook voorbij komen. Is goed gelukt Emma en super schattig.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===