vrijdag 21 juni 2019

Niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut.


Voor deze week mocht ik monoprinting met een die cut, ik vond dat zo leuk om te doen. Maar daarover vertel ik jullie zo meteen. allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor al jullie lieve berichtjes op mijn vorige bericht. 💖

niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut. - vmcdesigns.nl

Deze techniek is niet echt moeilijk om te doen en ook een beginners is dit goed te doen.
De tijd die ik er aan kwijt was varieerde van eenhalf uur tot 3 uur. Ik zal hieronder uitleggen waarom.  

Ik zal hier proberen uit te leggen hoe ik deze techniek het uitgevoerd, althans een poging tot heb gedaan.  😁

Ik ben begonnen met het zoeken voor een geschikte snijmal, gelukkig had ik die wat ik wilde gebruiken al een keer uitgesneden dus dat scheelde weer wat werk. Alleen ik had hem al op een vel papier geplakt zitten. dus heb ik hem maar zo gebruikt.
De snijmal heb ik met 4 verschillende kleuren distress oxide inkt be-inkt.

niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut. - vmcdesigns.nl
De gebruikte materialen.

Daarna heb ik met paarse painters tape een soort van scharnier gemaakt door deze aan de bovenzijde op de achterkant te plakken en een schoon vel karton aan de andere kant. Ik heb toen het schone vel papier afgeschermd om de be-inkte kant met bronze shimmer spray nat te maken. De 2 blaadjes voorzichtig dichtgevouwen, en toen door mijn snijmachine gedraaid zodat er een gelijkmatige druk ontstaat op het papier.

niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut. - vmcdesigns.nl
De kaart met de snijmal zelf. 

Tip! Probeer als je de vellen op elkaar legt ze daarna niet meer te bewegen. Handig is misschien om ze meteen op de platen van je snijmachine te leggen. 
De eerste 2 kaarten, de originele met de snijmal erop heb ik ook gebruikt, heb ik rondom nog be-inkt met black soot inkt om ze wat donkerder te maken zodat ze ook geschikt zijn als felicitatie kaart voor mannen. De sentimenten heb ik gesneden van bruin-brons spiegelkarton.

niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut. - vmcdesigns.nl
close-ups van de eerste 2 kaarten.

Tip! om extra hoogte te geven aan mijn sentimenten plak ik altijd meerdere lagen op elkaar. Vaak gebruik ik hier karton van verpakkingen voor (cornflakes dozen en zo). 
Van het originele deel heb ik in totaal nog 4 keer een print kunnen trekken, wel heb ik hiervoor tussendoor iedere keer de shimmer spray gebuikt om de inkt weer een beetje te activeren.
Ik heb 3 van de 4 gebruikt om nog een paar kaarten te maken, deze keer wat frisser van kleur.
Hier onder zie je een collage van de andere kaarten.

niet 1, niet 2 maar 5. Monoprinting met een die cut. - vmcdesigns.nl
de andere kaarten. 


Mochten jullie de foto's allemaal nog beter willen zien dan kan dit via mijn speciaal hiervoor gemaakte google album waar ik alle foto's apart heb staan.

Oh voor ik het vergeet, natuurlijk komt die idee niet van mijn eigen brein, ik weet ook niet of diegene van onderstaande Youtube de bedenker ervan is, maar ik link toch even naar een video van Jennifer McQuire omdat zij altijd een hele mooie duidelijke uitleg geeft.



Natuurlijk zijn die van mij bij lange na niet zo mooi als die van haar, maar ik ben er toch heel tevreden mee. Wat vinden jullie? Kunnen ze ermee door?  😊


Op mijn eigen blog komt een beknopte versie van deze post maar dan in het engels geschreven.

Neem gerust een kijkje, ook naar mijn andere werk in 1 van mijn galerijen en mochten jullie nog vragen hebben, ik hoor het graag.

En mochten jullie meer willen weten over deze techniek, vraag dan gerust, ik geef graag antwoord op jullie vragen.

Hebben jullie nu zelf ook zo'n kaart gemaakt zou ik het leuk vinden om deze te kunnen bewonderen. 😊 Jullie kunnen ze laten zien op onze facebook groep HA Creative Tips & Trucs.
Hier kunnen jullie ook lid van worden voor nog meer tips, leuke creaties en gezelligheid. Jullie zijn van harte welkom.


Ik wens jullie een heel fijn weekend.





                       Carina Veling     




=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier/ Paper *
Clairefontaine -
grijs karton - wit karton

* Stempels/ Stamps *
AliExpress -
gefeliciteerd

* Snijmallen/ Dies*
AliExpress - Happy Birthday

AliExpress - Thanks
AliExpress - Background Frame

* Stencils/ Masks*
Disa -
interieur sjabloon zee



*Overig/Rest*
Action - Painters tape
Laser Printer - Heat transfer gold foil
Nellie Snellen - Blendertool
AiExpress - blender borstel (make-up borstel)
AliExpress - Siliconen spatel
Nuvo Glitter Drops - Gold Coast
Nuvo Glitter Drops - Honey Gold
Nuvo Glitter Drops - Yellow Bird 
Nuvo Glitter Drops -  Chocolate Fondue
Nuvo Dream Drops - Dragon Scales
Nuvo Dream Drops - Gold Luxe
Nuvo glimmer paste - Moonstone
Nuvo Pure Sheen Glitter - Diamond
Viva - 3D Lack
AliExpress - Bronze Mica Powder (diy shimmer spray)

11 opmerkingen:

  1. Wat een leuke techniek zeg! Het filmpje laat mooie voorbeelden zien maar die van jou mogen er zeker ook zijn Carina, super!
    Fijn weekend xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihihi, dank je wel Wilma, op de een of andere manier krijg ik het iedere keer voor elkaar dat ze bij mij anders worden dan ik in gedachten had.

    Jij ook ee fijn weekend.
    Liefs carina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi Carina
    Prachtige techniek met een heel moi resultaat, verrassend toch dat het net ietsjes anders wordt als jij had verwacht?!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha, voor mij is het niet verrassend hoor. Het gebeurd mij met het wirewrappen ook altijd. De creaties gaan bij mij meestal een eigen leven leiden. :D

      een fijn weekend.
      Liefs carina

      Verwijderen
  4. Geweldige uitleg Carina met een mooi resultaat. Ze zijn prachtig geworden.
    Fijn weekend.

    Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anita, bericht is idd een beetje lang geworden. ;)
      Ik hoop dat het ook allemaal een beetje te volgen is.

      Jij ook een fijn weekend
      Liefs Carina

      Verwijderen
  5. HoiHoi Carina,

    Prachtig kaarten heb je gemaakt! Leuke techniek zo te zien, ik snap alleen nog niet hoe het precies in zijn werk gaat. Meerdere keren gelezen en voel me nu net een dom blondje;);)
    of zou het door de warmte komen dat me hersentjes het niet begrijpen............

    Leafs Ina.

    PS; klopt het dat je hier geen volger kan worden??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ina, de volg button vind je heel onder aan de blog. Je kunt volgend via blogger (google) of met een email adres.

      Verwijderen
    2. hahaha

      Hoi Ina, dank je wel voor je lieve woorden, ik heb er extra een filmpje bijgedaan met uitleg in beeld, omdat ik weet dat ik soms dingen niet goed kan uitleggen. ;)

      Ik zie hierboven dat Sandie je al uitgelegd had waar je volger kan worden.

      Liefs Carina

      Verwijderen
    3. Gevonden Dames,

      Dank je wel, via de tablet zag ik het niet. Nu op de computer wel:)

      Leave groetnis Ina

      Verwijderen
    4. Helemaal top! zo zie je maar weer dat er verschil kan zitten in de apparaten die we gebruiken. ;)

      Liefs Carina

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===