dinsdag 3 december 2019

Uitleg: FTC - COPPA, websites en sociale media platforms

Het is jullie wellicht opgevallen dat ik de afgelopen paar weken geen blogbericht of YouTube video heb geplaatst. Daar zijn een aantal redenen voor, waaronder een aantal grote bestellingen (over de 500 kaarten), maar ook de FTC COPPA wetgeving. Laatstgenoemde is een serieuze wetgeving die veel invloed heeft op hoe we als creators/ designers omgaan met websites en sociale media platforms.

Afbeeldingsresultaat voor FTC COPPA
FTC COPPA

Ik heb even mijn huiswerk gedaan door de FTC COPPA wetgeving door te lezen, vragen te stellen, en heb nu een beetje inzicht van de inhoud. Zover lijkt dit veel op de AVG van Europa, met enige verschillen waaronder de ouderdom van kinderen. COPPA heeft een leeftijdsgrens van 13 jaar en jonger waar AVG een leeftijdgrens van 16 jaar en jonger handhaaft. 

Let er wel op dat ik geen jurist of advocaat ben dus wat ik in mijn blogbericht schrijf is wat ik zelf begrijp van de wetgeving. Mijn blogbericht kan dus niet gebruikt worden voor enige juridisch hulpmiddel maar is alleen ter informatie.

Wie is de FTC? 
De Federal Trade Commission is een onafhankelijk agentschap van de Amerikaanse overheid, opgericht in 1914 door de Federal Trade Commission Act. Hoewel het agentschap Amerikaans is, maken velen van ons gebruik van Amerikaanse sociale media platforms van bijvoorbeeld Google zoals Blogger (Blogspot) en YouTube. Deze platforms vallen onder Amerikaanse wetgeving, dus maakt het niet uit waar je woont, want het hoofdkantoor van Google valt onder Amerikaanse jurisdictie. Maar de wetgeving sluit alle sociale media in zoals Facebook, Instagram enzovoorts.

Wat is COPPA?
De Children's Online Privacy Protection Act, afkorting COPPA is een Amerikaanse wet die de privacy op internet garandeert van kinderen onder de dertien jaar. De wet wordt gehandhaafd door de Federal Trade Commission (FTC), de Amerikaanse organisatie voor bescherming van consumenten.
De wet bepaalt:
Voor die sites is toestemming van de ouders vereist voor het verzamelen of gebruiken van persoonlijke informatie van jonge websitegebruikers.
Wat moet worden opgenomen in een privacybeleid, inclusief de vereiste dat het beleid zelf wordt gepost overal waar gegevens worden verzameld.
Wanneer en hoe verifieerbare toestemming van een ouder of voogd te verkrijgen.
Welke verantwoordelijkheden de exploitant van een website wettelijk draagt ​​met betrekking tot de privacy en veiligheid van kinderen online, inclusief beperkingen op de soorten en methoden van marketing die gericht zijn op personen jonger dan 13 jaar. 


Geschiedenis van de FTC COPPA wetgeving
COPPA bestaat al vrij lang. De wet werd aangenomen door het Amerikaanse congres in 1998 en werd van kracht in april 2000. Er waren al een aantal toevoegingen/veranderingen waaronder in 2003 en 2013. Hier komt dit dan meer over wat wij als creators/ designers en websites moeten doen om minder gericht te zijn op kinderen. Toch was er nog geen aandacht voor de wetgeving zoals nu. Eerst was de verantwoordelijkheid van privacy bij de ouders geplaatst, toen bij de platforms en websites. Nu worden de creators/ designers belast met de verantwoordelijkheid voor hun inhoud. 

Waarom is iedereen bang voor COPPA?
Tot en met onlangs stonden de sociale media platforms in voor elke boete omdat het algorithm door hun toegepast werden. Alhoewel de wetgeving toepasselijk is voor alle sociale media platforms is YouTube het eerste platform die een boete kreeg van $170 000 000 omdat het algorithm cookies en gepersonaliseerde reclame deelt met kinderen onder 13 jaar. YouTube moest kiezen tussen de boete of om hun algorithm aan te passen. Ze kozen voor de boete en daardoor verplaatst ze de verantwoordelijkheid over naar de creators/ designers. Vanaf april 2020 worden de creators/ designers op alle sociale media platforms en websites zelf verantwoordelijk gehouden voor inhoud die aanlokkelijk zouden kunnen zijn voor kinderen. Je kunt hier een heftige boete opgelegd worden als je de wetgeving niet nakomt. Dus afhangend van je financiële situatie kan de boete oplopen tot over de $42 000 per overtreding.

We kregen allen de kans om onze YouTube kanaal alsook filmpjes aan te vinken voor "bestemt voor kinderen" of "Niet bestemt voor kinderen". Maar deze actie beschermt je ook niet omdat het uiteindelijke besluit bij de FTC ligt. YouTube en de FTC gaan alle kanalen na en kunnen zelf alle video's aan vinken als "bestemt voor kinderen" als ze niet overeenstemmen met jouw gekozen optie.

Als je video's de "voor kinderen bestemt" instelling heeft, gebeurt het volgende: 
  • Geen reclames, 
  • geen inkomsten, 
  • geen aanbeveling,
  • geen zoekfunctie,
  • geen eindschermen,
  • geen community tab,
  • geen reacties van volgers en 
  • geen aanvullende diensten. 
Meeste creators/ designers krijgen inkomsten van gepersonaliseerde advertenties door Adsence evenals  likes en volgers op YouTube. Meeste creatieve en kunst kanalen vallen tot zo ver onder COPPA omdat dit iets is wat kinderen aantrekkelijk zouden vinden. Dus hier valt veel onrust op creatieve kanalen. Zelf ga ik op dit moment mij niet druk maken omdat COPPA wel voorzieningen maakt voor onzekerheden. Ze gaf zelf aan dat er nog veel onzekerheden zijn die aangepast moeten worden. 

Er zijn nog een handvol mensen die bezig zijn te onderhandelen via petitie met de FTC. Dus voor nu weten we nog niet hoeveel impact dit echt op onze creatieve YouTube kanalen hebben. Zodra we meer weten zal ik uiteraard een update in een blogbericht doen hierover. 

Inmiddels is er wel een filmpje op YouTube van een Jurist en een welbekend Technisch kanaal waar één en ander uitgelegd wordt over de nieuwste verwikkelingen. Die plaats ik hier voor jullie gemak. 


Ik wens jullie een creatieve week toe. 

             Carina Veling

3 opmerkingen:

  1. Hoi Sandie, ik heb de berichtgeving ook nauwlettend in de gaten gehouden.
    Heb mij ook een beetje verdiept in de YouTubes die hierover gaan. Wat ik eruit begrepen heb is dat youtube ons nu voor het blok zet om kids of non kids te kiezen terwijl er bij COPPA ook de mogelijkheid bestaat voor een gemengde keuze.

    Wat facebook en google zelf betreft maak ik mij niet zo heel veel zorgen, deze hebben beide de leeftijdsgrens van 13 jaar om er een account te mogen hebben.
    Zijn ze jonger, dan is dat geheel de verantwoordelijkheid van de ouders.

    Voor het zekere of het onzekere heb ik mijn video's maar even op kids gezet. Op mijn eigen website heb ik de filmpjes maar rechtstreeks ge-upload in mijn blogposts.

    Voor nu kunnen wij alleen maar afwachten en kijken wat er gebeurt.
    Waarschijnlijk kon dit wel eens het einde van YouTube worden. :'(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mixed audience keus was aangevoerd maar bestaat nog niet. Dat is wat de mensen nu te realiseren.
      In de regelement van COPPA zei ze dat alleen in Amerika de leeftijdsgrens van 13 gehandhaafd worden maar dat als je in een andere land woont, geld leeftijdsgrens van de land waar je woont. Dus AVG geeft leeftijdsgrens van 16 jaar. Daarvoor verandert de situatie voor binnen Europa een beetje.

      Verwijderen
    2. De leeftijdsgrens voor google en facebook zijn wereldwijd 13 jaar. Probeer maar eens een account aan te maken als je jonger bent, maakt niet uit waar je dan woont.

      Wat ik begrepen had is dat die clausule van het gemengde publiek er wel in staat.

      Ik heb het even erbij gezocht. Maar kan er net zo goed nog naast zitten :)


      5. I operate a general audience online service and do not ask visitors to reveal their ages. However, I do permit users to create their own blog pages, and my service has a number of online forums.

      (a) What happens if a child registers on my service and posts personal information (e.g., on a comments page) but does not reveal his age anywhere?
      The COPPA Rule is not triggered in this scenario. The Rule applies to an operator of a general audience website if it has actual knowledge that a particular visitor is a child. If a child posts personal information on a general audience site or service but does not reveal his age, and if the operator has no other information that would lead it to know that the visitor is a child, then the operator would not be deemed to have acquired “actual knowledge” under the Rule and would not be subject to the Rule’s requirements.

      However, even where a child himself has not revealed his age on a site or service, an operator may acquire actual knowledge where it later learns of a child’s age – for example, through a report from a concerned parent who has discovered that her child is participating on the site. Where an operator knows that a particular visitor is a child, the operator must either meet COPPA’s notice and parental consent requirements or delete the child’s information.

      (b) What happens if a child posts in a forum and announces her age?
      If no one in your organization is aware of the post, then you may not have the requisite actual knowledge under the Rule. However, you may be considered to have actual knowledge where a child announces her age under certain circumstances, for example, if you monitor your posts, if a responsible member of your organization sees the post, or if someone alerts you to the post (e.g., a concerned parent who learns that his child is participating on your site).


      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===