zaterdag 30 mei 2020

Spectrum Noir Sparkle Glitter Brush Pens

Wat is er nou mooier dan glinsterend water? En meeste hobbyisten houden van een glittertje op projecten of kaarten. Dat is nu juist de reden waarom ik al zo lang met Wink of Stella Glitter Brush Pens werken. Nu heb ik al een tijdje dat ik mensen hoor roepen dat ze met de Sparkle Glitter Brush Pens van Spectrum Noir werken en dat die beter is. 

Ik had niet zoveel zin in om nóg een product te kopen wat hetzelfde zou doen als de Wink of Stella reeks. Nu heb ik gehoord dat je meer kunt doen met de Sparkle Glitter Brush Pens. Omdat ik hou van producten met meerwaarde heb ik besloten deze pennen te testen en heb dit toch aangeschaft. 


Velen van jullie zijn al bekend met deze pennen maar ik wou dit graag zelf testen en kijken wat ik er meer mee kan doen. Kan ik er meer mee doen dan met de Wink of Stella reeks? Van laatst genoemde heb ik al een aantal alternatieve technieken uitgevonden. Maar goed, dit bericht gaat niet om de Wink of Stella Glitter Brush Pen maar om de Sparkle Glitter Brush Pens.

Deze pennen zijn op waterbasis met fijn micro pigment glitter en sneldrogend. 

De pennen komen in verpakkingen van 3, 6 en 12 stuks. Voor mijn bericht heb ik drie van de 6 stuks verpakkingen gekocht. Er zijn 6 doosjes beschikbaar: Vintage Tones, Spring-Summer, Autumn-Winter, Nature Trail, Floral Garden en Coastel Cottage. Hiervan heb ik alleen de laatste drie ingekocht. 

Er zijn 32 kleuren en een crystal clear pen. De Sparkle Brush Pens zijn, voor zover ik kan zien, niet los te koop. 


Kleurenkaart zoals op de website van Spectrum Noir
Je kunt de kleurenkaart vinden op het internet en deze zijn ingedeeld op de 3 stuks verpakkingen. Dit helpt natuurlijk omdat deze kleuren al op elkaar zijn afgestemd.  Download de color charts door op de links te klikken: Color chart gekleurdColor chart leeg


Spectrum Noir Sparkle Brush Pen
De dop en pen zijn van zwart kunststof. De kleur van de afzonderlijke pennen komt alleen voor op de dop zelf en niet op de pen. 

De pen komt met een langere nylon penseel punt. Deze heeft een laagje lijm aan de punt om de haartjes op bij elkaar te houden. Dit haal je eenvoudig weg door de punt tegen het werkoppervlak te drukken tot de haartjes los zijn. Alternatief kan het met beetje vocht of je vingers loskomen. 

Voor je de pen kan activeren moet je eerst de gele stopper weghalen zodat de punt met reservoir een luchtdichte verbinding maakt met de pen. 

Op de pen is er een plek gemarkeerd "Push". Hier druk je de pen zodat er kleur in het reservoir loopt. Druk niet al te veel op de punt maar laat de inhoud rustig naar de punt lopen anders krijg je een heleboel inkt op je werkoppervlak. Ook kan er dan veel inkt doorlopen naar de penseel wat het moeilijk maakt om egaal te kleuren.


=== Tests ===

Al mijn tests zijn ook terug te zien in mijn filmpje verderop in mijn bericht.

Op mijn computer maakte ik voor mijzelf een kleurenkaart voor de drie sets die ik gekocht hebt. Hierop heb ik bij iedere kleur twee blokken gemaakt, één voor gewoon en één voor met water.

Kleurenkaart met en zonder water
Bovenstaande foto is alleen om de kleuren en het verloop te testen. Ik heb niet de glans van de glitter vastgelegd.

De kleuren zijn helder op wit papier maar op zwart papier zie je alleen de glitter en weinig tot geen kleur. Dit komt omdat de pigment doorzichtig is, dus kan je laagjes aanbrengen over andere kleuren heen. Bijna hetzelfde als aquarelverf.

Sommige pennen had ik niet goed geschud voor ik met de inkt op het papier tekende. Daardoor zie je wat streepjes bij sommige kleuren. Dat kan voorkomen worden door de pen echt goed te schudden zodat de micro glitter weer vermengt met de pigment en vloeistof.

In het begin van de test had ik beetje moeite om het verloop onder de knie te krijgen maar hoe meer ik dit deed hoe makkelijker dit ging. Hoe meer verloop je toepast hoe minder glitter aan het einde. Dat kan op zich een plus punt zijn, of een nadeel. Dit hangt af hoe je er zelf naar kijkt. Ikzelf vind dit een voordeel.

Sommige kleuren zijn beetje hardnekkig om de verloop te creëren, er blijft een hard lijntje achter. Dat is alleen als de kleur al tijd had om droog te worden. Als je dit gelijk doet, moet je gelijk aan het begin al water doen en dit dan doortrekken naar het einde voor de verloop en dan krijg je geen harde lijn en ook geen bloeiende water vlekjes.

Voor mijn volgende test wou ik testen of ik de kleuren met elkaar kon vermengen.

Vermengen van kleuren met en zonder water
Op bovenstaande plaatje heb ik eerst twee kleuren, na aan elkaar, vermengd met water. Dat ging goed, maar ook hier geld dat je de verloop van de kleuren vanaf het begin naar eind moet doen als je water gebruikt. Anders krijg je bloeiende water vlekjes. Wat ik vond dat het best werkt, is dat je de ene kleur moet aanbrengen, dan met water eroverheen en een stukje verlopen. Daarna breng je de andere kleur aan en doe je hetzelfde, maar dan moet je over de andere kleuren heen naar het begin. Dat is zodat je geen bloeiende water vlekjes krijgt zoals in mijn foto.

Met twee kleuren die niet na aan elkaar zijn, is dit best moeilijk een goede vermenging te krijgen zonder harde lijnen. Het blauw en het rood maakte wel paars, maar je krijgt die harde lijn niet weg.

Verder wou ik testen hoe de pennen zouden werken als ik eerst water op mijn papier aanbreng (wet in wet techniek). Of dit natuurlijk zou gaan bloeien.

Wet on Wet techniek met twee kleuren na aan elkaar
Deze techniek werkte wel. De kleuren "vermengen" goed met elkaar maar dat komt omdat de kleuren zo na aan elkaar zijn. Daarom heb ik dit nog een keer geprobeerd met twee kleuren die niet na aan elkaar zijn.

Wet on Wet met twee kleuren niet na aan elkaar
Het twee gedeelte van deze test was... mwah ... Dit is alsof de kleuren elkaar wegduwen en een verzachte kleur van elke kleur achterlaten. Op zich niks mis mee, want dit kan onverwachte resultaten opleveren.

Verder heb ik ook nog gezocht op het internet voor andere technieken met de pennen, waar alleen de laatste test van mij nog te vinden was. Namelijk spetters aan brengen op creaties. Hier zie je een foto van de spetters.

Spetters 
Je kunt de spetters van groot naar klein creëren. Voor de grote spetters moet je wat meer inkt in het reservoir hebben. Met weinig inkt in het reservoir krijgt je de fijne spetters.

Hier volgt mijn filmpje met al de bovenstaande tetst.

=== Filmpje ===



=== Mijn Bevindingen ===

Voordelen
  • 32 kleuren
  • Is goed te gebruiken met water voor een mooi verloop
  • Kan gebruikt wordt met meerdere technieken, dus een product met meerwaarde.
  • Droogt snel maar is weer te activeren met water, crystal clear pen of met een ander kleur.
  • Glitter geeft niet af wanneer het droog is.

Nadelen
  • Kan niet op zwart papier, tenzij je alleen glitter wil.
  • Niet los te koop.
  • Zwart, Goud, Zilver en Crystal Clear pennen zijn alleen in verpakking van 3 stuks te koop 
  • Pennen zijn niet navulbaar, dus moet je een nieuwe set kopen .
Omdat dit product een meerwaarde artikel is kan ik voor deze pennen een aanbeveling geven.

Werk je zelf ook met deze pennen en heb je al deze technieken gebruikt in creaties? Laat een berichtje achter en ik kom kijken op je blog.

Fijn weekend!!

             Carina Veling


===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===


In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier/ Paper * *
Kippers Hobby - WaterArt aquarelpapier

* Pennen/Stiften/Potloden/ Pens/Markers/Pencils * 
Spectrum Noir - Sparkle Brush pens

*Overig/Rest*
Vicky Boutin - Water brush

3 opmerkingen:

  1. Mooie uitleg weer Sandie, ik zelf heb deze pennen niet, ik heb die van Wink of Stella in verschillende kleuren en verschillende kleuren van een goedkopere variant.
    De meeste die ik ervan gebruik zijn de goud en de clear.

    gr Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duidelijke uitleg, Sandie!
    Ik heb alleen de clear versie en die bevalt me heel goed, ik vind het glimmertje mooier dan de wink of stella!
    Fijn pinksterweekend, liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een duidelijke uitleg.
    Ik ken deze pennen niet, maar ga eens zoekten op internet..... dank je wel voor dit lange bericht.

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===