zaterdag 4 juli 2020

Techniek: Achtergronden met servetten

Van Ambiente zijn er weer mooie servetten beschikbaar. Ideale tijd om weer een oude techniek van servetten transfer uit te leggen.

Hobby Alternatief

Deze techniek is niet moeilijk, en is zeer bruikbaar op alle types van ondergronden. Dit neemt ongeveer een half uurtje voor een kaartje, maar met andere ondergronden zoals glas, hout en canvas kan dit wat langer duren om te drogen.

=== Close-Up Foto's ===

Wat heb je nodig om deze techniek te doen?

Hobby Altrnatief
Benodigdheden

Een klein bakje om de transfer lijm in te doen. Ik gebruik de transfer lijm van Viva Decor
Een zachte platte kwast (optioneel een waterpenseel). 
Ik gebruik een snijmal van Tonic Studio's, maar een snijmal is optioneel. 
Voor deze uitleg maak ik een kaart, dus een basiskaart, een holografische opleg-kaart, en een werklaag voor de achtergrond. 

Voor een goede compositie van de achtergrond is het nodig om te kijken naar de lay out van het servet dat je gaat gebruiken. Is je werklaag kleiner dan het servet, maakt het niet uit hoe het plaatje komt te liggen. Maar heb je een groter stuk van het servet nodig om je werklaag vol te leggen, is het nodig om te kijken hoe de plaatjes in elkaar overlopen. 

Hobby Alternatief
Lay out van open servetten

Bij het zonnebloem servet zie je dat er geen overloop is en dat het beter is om deze op een kleinere opleg-kaart te doen.

Kleine verbindingen, zoals bij de klaprozen, maken het mogelijk om dit te gebruiken op grotere opleg-kaarten.

Ook het bloementuin servet is niet goed voor een te grote opleg-kaart.

Bij het zee servet was dit een verassing. Deze maakt een volledig plaatje.
Tip: De servetten zijn in 3 lagen. De makkelijkste manier om dit van elkaar te halen is om op de gedeeltes aan de binnenkant van het kader met je vingers te wrijven. Je voelt het gewoon als de lagen van elkaar los komen.

Op het volgende plaatje zie je de kaart welke ik ga uitleggen in mijn filmpje verderop in mijn bericht. 

Hobby Alternatief
Kaart met zee toneel

Hier volgen een aantal voorbeelden van kaarten en pagina lay outs die ik ook maakte. 

Voor de zonnebloemkaart heb ik de zonnebloem aan de onderkant laten overlopen zodat ik deze kon wegsnijden. 

Hobby Alternatief
Kaart met zonnebloem

Voor de zonnebloem kaart en de bloementuin kaart heb ik met een inktkussen kleur aangebracht om een kader te maken. 
Hobby Alternatief
Kaart met bloementuin
Bij de onderstaande pagina lay out heb ik met plakkaatverf de lucht erbij gemaakt en vogels ingetekend. Dit geeft net weer iets meer aan de eindproduct. 

Hobby Alternatief
Pagina lay out voor Round Robin boekje

Voor deze pagina lay out heb ik het servet diagonaal gestanst en gemat op holografisch card-stock. 
Hobby Alternatief
Pagina lay out voor Round Robin Boekje

=== Filmpje ===


Vind je de servetten ook mooi en werk je graag met servetten? Laat dan een berichtje achter. 

Fijn weekend!!

             Carina Veling


===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===
In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier/ Paper * *
Dovecraft - Basis kaart
Kippers Hobby - WaterArt Aquarelpapier
Ambiente - Servetten
Holografisch card stock

* Snijmallen/ Dies* 
Tonic Studios - Freehand Stitched Rectangle Layering die set - 2377e

*Overig/Rest*
Viva Decor - Servietten Technik Kleber & Lack - 112100013
Waterpenseel
Platte kwast
Scoretape

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het strand tafereel heel mooi, maar nu ik die bloementuin uitgewerkt zie is deze ook heel erg mooi.

    Dank je wel ook weer voor de uitleg.

    Fijn weekend
    Liefs Carina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is idd mooi. Maar ik vind toch de rode poppy servet ook iets hebben.

      Verwijderen
  2. leuk deze servettentechniek, Sandie!
    Heel mooi resultaat, bedankt voor het filmpje!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Martha, ja dit is helaas een techniek die niet zo vaak meer gebruikt worden op papier. Meestal op metaal, hout of glas.

      Verwijderen
  3. De klaprozen en de zonnebloem zijn mijn favorieten...super uitleg. Liefs Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De klaprozen (poppies) vind ik ook mooi. Vooral omdat dit subtiel in elkaar overloopt heb je meerdere manieren om dit te gebruiken.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===