vrijdag 25 september 2020

Wat je kan doen met de restjes foil.

Deze week wil ik jullie vertellen wat je kan doen met de restjes foil. Toen ik begon met het gebruiken van de foil vond ik het zonde om de restjes weg te gooien dus die heb ik altijd bewaard.

Wat je kan doen met de restjes foil - vmcdesigns.nl

Dit is zo eenvoudig om te doen dat zelfs kinderen hier veel plezier aan zullen hebben. Je hebt alleen wat geduld nodig om de lijm te laten drogen.  
Alvast bedankt voor jullie bezoekjes en lieve reacties. 

Sandie had in haar vorige bericht al verteld dat je met de "restjes" van het foil, die wat op een woord of een patroon gebruikt waren kon double foilen. Maar wat doe je nu met de echte restjes, je weet wel, allemaal die kleine stukjes en randjes die je overhoud? Nu, je kan ze gebruiken op je werkjes met alcohol inkt voor een organische look of op structuurpasta voor en grunge look. Ik gebruik ze vaak op de onderstaande manier. 

Wat je kan doen met de restjes foil - vmcdesigns.nl
close-up van de foil.

Voor deze kaart was ik begonnen met het maken van het sentiment, ik heb deze gemaakt met mijn Brother Scan-n-Cut. Het was de eerste keer dat ik een pen en een universele penhouder gebruikte in plaats van het mesje. En dan ook meteen mijn Quickie Glue Pen. Ik was aangenaam verrast hoe goed dit werkte. 
Tips!
  1. Je kan met deze glue pen ook met de hand schrijven als je een mooi handschrift hebt. Ik heb dit helaas niet, vandaar dat ik het zo gedaan had. 
  2. Mocht je het idee hebben dat er niet genoeg lijm (meer) uit de pen komt stel dan de schrijfsnelheid van je machine iets lager, daardoor "schrijft" hij langzamer en heeft de inkt meer tijd om uit de pen te komen.
  3. Om lijnen te maken kan je ook met dubbelzijdige plakband nemen in plaats van een glue pen, voordeel is dat je dan geen lineaal nodig hebt om rechte lijnen krijgen.
  4. Als je met een glue pen kleine accenten of highlights aanbrengt kan je zelfs de kleinste restjes van het foil nog op gebruiken.
  5. Bij het aanbrengen van de foil altijd de mooie kant naar boven leggen. 

Na het opzetten van de tekst heb ik de lijm goed laten drogen, deze blijft een beetje sticky, en heb ik daarna het foil erop gelegd en heb ik deze met een een doekje aangewreven. 

Om de kaart wat meer te versieren heb ik daarna random een stempel langs de rand gezet, maar eerst had ik met post-it tape de woorden afgeplakt om ervoor te zorgen dat de stempel niet over het sentiment heen zou gaan. 

Wat je kan doen met de restjes foil - vmcdesigns.nl
Mijn kaart

In de eerste instantie heb ik toen alleen op de bolletjes met een dikkere glue pen een druppeltje lijm aangebracht en had ik deze weer goed laten drogen. Toen ze droog waren, ook deze bleven sticky, heb ik op alle lijmbolletjes een stukje van het foil gedrukt en even aangewreven. Maar om de tekst en de bloemen beter van elkaar gescheiden te houden heb ik daarna met een liniaal en glue pen lijnen getrokken op de randen van de stempel, ook hier heb ik weer gewacht tot de lijm droog was en heb ik deze toen weer met foil bedekt. Zo lijkt het alsof de tekst op een banner is gezet en dat deze daarna op de kaart geplakt is.

Op de foto lijkt het alsof de lijnen en de tekst scheef staan, maar dit komt door de hoek waarop ik de foto genomen heb. 

Mochten jullie meer willen weten over mijn creatie of deze techniek, of mochten jullie nog vragen hebben, ik hoor het graag. Ik geef graag antwoord op jullie vragen.
Hebben jullie nu zelf ook soortgelijke creaties gemaakt zou ik het leuk vinden om deze te kunnen bewonderen. 😊 Jullie kunnen ze laten zien op onze facebook groep HA Creative Tips & Trucs.
Hier kunnen jullie ook lid van worden voor nog meer tips, leuke creaties en gezelligheid. Jullie zijn van harte welkom.
 
Voor meer inspiratie kunnen jullie ook een kijkje nemen op mijn eigen website naar mijn vorige werk.
De pagina is opgedeeld in 2 delen, 1 voor alle doosjes en de andere voor alle kaarten die ik gemaakt heb. 

Ik wens jullie een heel fijn weekend.


            Carina Veling  

=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier / Paper *
Hobby karton -
Blauw
Clairefontaine - 160g Wit

* Stempels / Stamps *
AliExpress -
bloem takje 

* Stencils / Masks *
Post-it tape

* Inkt / Ink *

* Pennen/Stiften/Potloden / Pens/Markers/Pencils *
Sakura -
Quicky glue pen
Kuretake Zig - 2-way glue pen

* Overig / Rest *
Foil


6 opmerkingen:

  1. Ha Carina, mooi kaartje heb je gemaakt!
    Ik bewaar ook graag de restjes foil ...
    Leuk zoals jij de bolletjes op het dp een accentje hebt gegeven, prachtige effect dat foil!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha, ik vond de bolletjes de meest logische plaats ervoor.
      Trouwens het is geen dp hoor, het is gewoon wit papier waar ik random op gestempeld heb.

      Liefs Carina

      Verwijderen
  2. Leuke tips Carina, en je kaart is zoals altijd weer goed uitgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee Carina. Zo gaat niks verloren. Mooie kaart!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ini, verloren gaat er altijd wel iets, maar op deze manier niet veel ;)

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===