vrijdag 2 oktober 2020

Kan je ook foil aanbrengen op servetten?

Ik kan hier een heel duidelijk antwoord op geven. Ja je kan foil aanbrengen op servetten! Het beste kan dit natuurlijk met een foil press machine zoals een Gemini Foil Press of met de Go Press & Foil maar die heb ik niet.

Kan je ook foil aanbrengen op servetten - vmcdesigns.nl

Dus heb ik het op andere manieren geprobeerd. Omdat er bij sommige methodes geen warmte bij gebruikt word kunnen kinderen dit ook goed doen en hoef je niet bang te zijn dat ze zich zullen verbranden.

Voor ik verder ga met mijn verhaal wil ik jullie eerst allemaal bedanken voor jullie bezoekjes en lieve berichten op mijn vorige blog berichten.  

Voor mijn eerst poging had ik wc papier genomen omdat ik geen witte servetten had, ik heb hier voor een stuk of 8 velletjes 1 voor 1 op elkaar gelegd en iedere laag nat gespoten. Toen ik tevreden was met de dikte van de laag heb ik deze in een embossing folder gelegd en deze door mijn machine gehaald. 
Tips! 
  1. Voor het beste resultaat laat je de vellen in de embossing folder drogen met iets zwaars erboven op.
  2. Als je de lijm pen gebruikt om foil op aan te brengen laat deze dan heel goed drogen.
  3. Als ik matten of tussen vellen maak en ik heb alleen maar de randen ervan zichtbaar, dan snijd ik altijd een rechthoek in het midden eruit, dit zie je niet als de kaart klaar is en ik kan dat dan weer gebruiken in een ander project. 
  4. Als je de lijm pen gebruikt op servetten ben dan voorzichtig, vooral als je maar 1 laagje hebt. Het papier is heel dun en kwetsbaar en blijft gemakkelijk aan je pen plakken.  
  5. De sentiment strips zijn gemaakt op A4 of A5 vellen, deze snijd ik altijd eerst op maat, en ik bewaar deze dan in een pot en ik breng pas het foil aan als ik ze nodig heb.  
  6. Als je gel mediums gebruikt om er foil op te zetten laat deze dan echt heel goed drogen, bij mij leek het dat ze op servetten een langere droogtijd hebben dan op papier. Best laat je het een nacht liggen.
Toen het geheel goed droog was heb ik met een Zig lijm pen op alle sterretjes en puntenlijm aangebracht en ook deze weer laten drogen. In de tussentijd had ik een mat gemaakt met een foil-a-Shine Toner Sheets waar ik gold dust foil had gezet. 
Toen het allemaal goed droog was heb ik met de restjes van het foil gebruikt om op alle lijm plekjes foil aan te brengen. Daarna had ik alles op maat gesneden en de lagen op elkaar geplakt, het wc papier had ik eerst op een aparte laag 120g wit papier geplakt voor extra stevigheid.

Kan je ook foil aanbrengen op servetten - vmcdesigns.nl
Mijn eerste poging.

Bij mij 2de poging had ik met de lijm pen lijm aangebracht op de sterretjes en daarna nog voorzichtig met een sponsje op de rugjes van de herten. Voor deze heb ik trouwens een stencil gebruikt met de nieuwe metallic acryl verf van bij de Action, ik had alleen koper meegenomen maar ik denk dat ik ook nog zilver en goud kleur erbij ga halen. De kaart zelf heb ik verder afgewerkt met een poinsettia een paar bloemen stengels en een sentiment strip waar ik ook weer goud foil op heb gezet. Voor de kaart zelf heb ik een craft basis kaart gebruikt.

Kan je ook foil aanbrengen op servetten - vmcdesigns.nl
Rode kaart met sterren.

Ook had ik meteen getest of ik ook met verschillende gel mediums kon werken op een servet. Het kan wel, maar ik persoonlijk vind het resultaat op papier mooier ermee. De eerste die ik jullie laat zien is gedaan met hot foil gel, ik vond deze op een servet iets teveel uitlopen.

Servetten test met Hot Foil Gel en foil
Hot Foil Gel.

De 2de heb ik gedaan met Tacky-when-dry gel en ik moet eerlijk zeggen dat deze op een servet redelijk eruit kwam. de lijnen van de foil sterren zijn niet uitgelopen en de sterren zelf liggen er iets dikker op. 

servetten test met tacky when dry gel en foil
Tacky-When-Dry Gel.

Tot slot had ik toch nog snel 1 kaart gemaakt met het stuk Foil-a-shine toner sheet wat ik bij de 1ste kaart uit gesneden had. Gewoon een eenvoudige kaart met het laatste vierkant van het servet, op een zwarte basis kaart, met daarboven op het stukje met gold dust foil en daar boven op een 3D die cut. Het sentiment voor deze voeg ik later een keer toe, ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat ik er op zal zetten.
 
Kan je ook foil aanbrengen op servetten - vmcdesigns.nl
Bonus kaart.  

Tot zo ver mijn test of je foil kan aanbrengen op servetten zonder een hot Foil Press machine. Het is een lang verhaal geworden en ik hoop dat ik niet te warrig geschreven heb en dat het een beetje duidelijk is.
Als jullie tot hier zijn gekomen wil ik jullie bedanken voor volhouden en het lezen van dit toch wel lange relaas.   ๐Ÿ˜

Mochten jullie meer willen weten over mijn creatie of mochten jullie nog vragen hebben, ik hoor het graag. Ik geef graag antwoord op jullie vragen.

Hebben jullie nu zelf ook soortgelijke creaties gemaakt zou ik het leuk vinden om deze te kunnen bewonderen. ๐Ÿ˜Š Jullie kunnen ze laten zien op onze facebook groep HA Creative Tips & Trucs.

Hier kunnen jullie ook lid van worden voor nog meer tips, leuke creaties en gezelligheid. Jullie zijn van harte welkom.

Voor meer inspiratie kunnen jullie ook een kijkje nemen op mijn eigen website naar mijn vorige werk.
De pagina is opgedeeld in 2 delen, 1 voor alle doosjes en de andere voor alle kaarten die ik gemaakt heb. 

Ik wens jullie een heel fijn weekend.


            Carina Veling  

=== LIJST VAN PRODUCTEN / PRODUCT LIST ===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier / Paper *
RT Beheer BV - Basis kaart wit
Clairefontaine - 120g wit
Clairefontaine - 210 zwart
Foil-a-shine - toner sheets (glossy)
DecoTime - 3D Die Cut block
Craft Papier
Servetten.

* Snijmallen / Dies *
AliExpress - Poinsettia

* Stencils / Masks *
Bakell - Forest & Deer Nature Landscape Scene Stencil

* Overig / Rest *
The Crafters Workshop - Hot Foil gel
The Crafters Workshop - Tacky-When-Dry Gel
Aleene's - Jewel It
AliExpress - Nail-art steentjes
Hot Foil - Gold Dust
Hot Foil - Rose Gold
Van Bleiswijck - Metallics Copper (603)
Nuvo Glitter Drops - Orange Soda
Kuretake Zig - 2 Way Glue Pen
WC Papier
Sentiment strips - Kerst

6 opmerkingen:

  1. prachtig Carina. Leuke tips en een heel goed alternatieve manier van servetten bewerken...Petje af

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hihihi dank je wel Sandie, het was voor de afwisseling weer eens leuk om op de onderzoek stoel te zitten. :)

      Verwijderen
  2. Wow, Carina, wat een leuke techniek. Je hebt er prachtige kaarten mee gemaakt en duidelijk alles uitgelegd! ๐Ÿ‘๐Ÿ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ini, Ik zat in het begin echt te twijfelen welke kaart ik nu zou gebruiken, maar omdat het foil op allemaal weer anders toegepast waren heb ik ze toch maar allemaal laten zien.

      ☺️

      Verwijderen
  3. Prachtig resultaat, Carina
    Ook leuk dat het op toiletpapier kan!
    Fijn dat je verschillende mediums hebt gebruikt daar kan ik wel wat mee! Bedankt
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Martha, ik heb het toiletpapier al eens eerder gebruikt, met embossing folders, om op te stempelen en voor decoupage. Het is wel heel teer maar als je voorzichtig ermee bent gaat het best goed.

      Ik ben heel benieuwd naar jou werkjes naar aanleiding van dit bericht. Ik zal je blog de komende tijd weer even in de gaten houden. ๐Ÿ˜

      Liefs Carina

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===