woensdag 12 mei 2021

Kindermaxi-dispenser

Een kinderverjaardag staat voor de deur en, zoals steeds vaker, wordt er geld gevraagd om voor iets groters te sparen. Ik vind het nooit leuk om geld met een kaartje in een envelop te steken. Dus weer eens Pinterest ingedoken voor ideeën. Kom ik toch deze leuke dispenser tegen.... en de mogelijkheden om er iets leuks van te maken zijn zo veelzijdig. Het ziet er eigenlijk moeilijker uit dan het is maar je moet wel precies werken.

Ik denk dat het toch een werkje is waar je zo'n 1.30 uur mee bezig bent maar dat kan de pret niet drukken.

Er waren 3 onderdelen die ik moest maken. De box voor de chocolade, de voet en het 'mechanisme'. Ik ben begonnen met de box waar je een stuk cardstock nodig hebt met de maten 16,5 x 23,0 cm. Dit stuk wordt aan de lange zijde gerild op 2,5-11,0-13,5-22,0 cm en aan de korte zijde aan beide kanten op 2,5 cm. Nu moest er van alles gerild en weg geknipt worden maar dat kun je het makkelijkste zien op de tekening.

Rode lijnen zijn rillijnen

Ik heb nu het designpapier opgeplakt omdat dit nu makkelijker gaat als dat de box al dicht geplakt is. Hiervoor heb ik een vrolijk stippelmotief genomen. Ik had  nodig: 2x  11,0 x 8,0 cm, 1x  2,0 x 8,0cm en 1x  2,0 x 11,0 cm.
TIP: Als je iets neemt met een patroon waar boven en onder is dan moet je dit in de gaten houden zodat je patroon niet op kop staat. 
Box met designpapier

Dan heb ik de box dicht geplakt. Valt mij nu pas op dat ik op de foto 1 designpapier te veel heb opgeplakt. Het onderste stukje hoeft niet omdat dit het stuk is waarmee de box op het voetstukje geplakt wordt.  

Dichtplakken van de box
TIP: Hoe preciezer je rilt en vouwt hoe makkelijker het is om de box mooi recht dicht te plakken.
Toen dit klaar was kon ik beginnen met het voetstukje. Ik had er een stukje cardstock van 14,5 x 10,0 cm voor nodig. Aan de lange kant wordt het gerild op 1,0 cm en op 13,5 cm. Aan de korte kant rillen op 3,5-4,5-8,0-9,0 cm. Dit wordt helemaal dicht geplakt zodat de box er bovenop kan staan.
TIP: Voor de stevigheid kun je het voetstukje met chipbord of ander dikker karton opvullen voor je het dicht plakt. Het moet dan ca 1 cm hoog zijn.
Het voetstukje

Ik kon nu de box in het midden van het voetstukje plakken zodat rondom dezelfde afstand is. Als laatste heb ik 2 strookjes cardstock nodig voor het 'mechanisme'. De afmetingen zijn 2,4 x 14,5 cm. Ik heb 1 strook in cardstock en 1 strook in designpapier genomen. Die heb ik op elkaar geplakt en aan een kant met een hoekpons de hoekjes afgerond en aan de andere kant 1 cm omhoog gevouwen. Nu heb ik de box gevuld met de reepjes en de laatste samen met het 'mechanisme' erin geduwd. Hiermee kun je nu de reep eruit trekken. Ik moest mij wel inhouden om de reepjes niet zelf op te eten.

Het 'Mechanisme

Omdat ik best een kleurrijk designpapier heb genomen heb ik alleen nog wat ballonnen-stansjes en een sentiment toegevoegd. Maar hier is je eigen fantasie geen grenzen gezet. Oh ja... ze hadden om geld gevraagd... ik heb aan de achterkant een envelop geplakt waar een geldbriefje in kan.

Achterkant met envelop

Nadat ik deze dispenser gemaakt had kwam ik nog een model tegen met een deksel wat het vullen een stuk makkelijker maakt. Dat leg ik in een van mijn volgende blogs uit. Dit was het voor deze week. Als ik je kon inspireren om ook deze dispenser te maken zou ik het leuk vinden om die te zien op onze facebook-groep Hobby Alternatief Tips&Trucs. Ben je nog geen lid?? Je bent altijd welkom om jouw creaties te laten zien of je te laten inspireren door alle andere mooie dingen die in deze gezellige groep geplaatst worden. Heb je nog vragen? Laat het mij weten in een reactie en ik geef je graag verder uitleg.


               
                              
===LIJST VAN PRODUCTEN/ PRODUCT LIST===

In de webwinkel vind je een assortiment van de meest gebruikte producten. Vind je niet wat je zoekt, neem gerust contact met ons op en wij proberen dit zo voordelig mogelijk voor je te bestellen.

* Papier / Paper *
't Boekensteuntje - bruin cardstock
First Edition Paper - Hey Baby FEPAD172

* Stempels / Stamps *
Studio Light -  Stempels STAMPRW30

* Snijmallen / Dies *
Ali Express - Ballonen

* Inkt / Ink *
Tsukineko - Versafine Clair Nocturne

* Pennen/Stiften/Potloden / Pens/Markers/Pencils *
Potlood HB

* Overig / Rest *
Vaessen - Ril/snijbord
Olba - Lijm
Dubbelzijdig plakband
Foampads
Hemp-cord
Lineaal

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke verrassing voor de jarige. Weer een prachtig doosje Gaby!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuker dan een briefje in een envelop....
      liefs Gaby

      Verwijderen
  2. Wat leuk gemaakt Gaby
    En inderdaad kom je toch niet met lege handen bij de jarige...
    Leuk dat je het zo stap voor stap duidelijk uitlegd, ik ga hetvonthouden!
    Bedankt!
    Fijne dag liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je leuke reactie... ik kijk erna uit om jouw creatie te zien
      liefs Gaby

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===