donderdag 16 juli 2015

DIY stempelhulp

Ik wil graag de MISTI kopen. Helaas is die een beetje prijzig om zomaar te kopen. Vooral als je er misschien niet mee kunt werken.

CD-doosje als stempelhulp

Op het internet vond ik een video over een CD-doosje als alternatief voor de MISTI. Dit lijkt me een relatief goedkope manier om te oefenen totdat ik het goed onder de knie heb.


Disclaimer: Dit idee is niet van mij. Ik heb het gevonden op het YouTube-kanaal van Hairtogo Llandudno. De originele video over deze stempelhulp vind je Hier

Een video van de originele MISTI:



Ik heb vele video's en blogs bekeken, maar sommige video's zijn een directe kopie van het origineel, tot en met scharnieren en grafiekpapier. Ik ben wel wat zuinig op mijn geld, maar ik vind de MISTI wel zo'n toffe uitvinding. Alleen de prijs staat me niet aan. Nu hebben veel mensen al gezegd dat ze een brief hebben gekregen van de MISTI waarin staat dat ze niet mogen verwijzen naar MISTI met de kopieën. Wel, ik gebruik deze alleen tot ik een MISTI kan bekostigen.

Genoeg daarover, nu naar het project van vandaag.

Wat heb je nodig 

Benodigdheden

  • Leeg CD-doosje
  • Hobbyfoam
  • Liniaal
  • Hobbymes
  • Karton
  • Inkt
  • Stempel

Hoe heb ik het gedaan

Op de foto hiernaast zie je de harde stukjes plastic die altijd het titelblad van de cd op zijn plaats houden. Dat geeft wat problemen met een afdruk op het papier. Je kunt deze niet weghalen zonder het deksel van het CD-doosje kapot te maken.

Op maat gesneden hobbyfoam

Tip: Plak een dun strookje hobbyfoam aan de boven- en onderkant van een vierkant stuk hobbyfoam.

Ik heb twee velletjes hobbyfoam gebruikt voor Clear stempels, en wanneer ik unmounted rubber stempels gebruik haal ik het onderste stuk hobbyfoam eruit.

Op het afbeelding dat volgt zie je hoe het eruit ziet als alles in elkaar is gezet. Nu heb je een hoek van 90 graden waar je het papier recht tegenaan kunt leggen.

Alles in elkaar gezet

Nu kun je beginnen met het ontwerp. Waar wil je de stempelafdruk hebben?

Bekijk waar je de stempelafdruk wilt

Doe het deksel dicht en zo kun je de stempel optillen.

Til de stempel op met het deksel

Smeer je stempel in met inkt. Zorg ervoor dat je papier ligt waar je dat wilt.

Doe inkt op je stempel

Doe het deksel omhoog. Het is even oefenen, want het deksel van een CD-doosje heeft een slotfunctie.


Stempel afgedrukt

Zo makkelijk is dat. Ik vond het wel prettig werken, vooral als je meerdere kaarten van hetzelfde ontwerp maakt. Ik zou wel graag de MISTI willen, omdat je daarmee grotere formaten kunt bewerken. Dus ik heb een afspraak met mijn portemonnee.


Internetvarianten








Zoals altijd geef ik de informatie, en de keus ligt bij jou. Wil je het origineel of wil je een goedkope kopie.

Ingezonden links

Maaike Huisman -  http://bit.ly/2du7kTm

"Art belongs to no one, then again, it belongs to everyone." 

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

17 opmerkingen:

  1. Hansje Geessien9 mei 2016 om 23:52

    Ik heb een hele kleine portemonnee maar wil toch graag blijven hobbien.
    Heel erg bedankt voor je tip met het cd doosje.
    Nu kan ik toch aan de slag.
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met het CD doosje werkt het perfect. Dank je wel voor het idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben ik blij, dat ik dit filmpje zag, voordat ik tot aanschaf van de misty was overgegaan.
    Ik ga het ook proberen met een cd doosje.
    Hartelijk dank voor de tip!
    Groet, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Er is zoveel ideeën op het internet voor goedkope oplossingen. Jammer dat de origineel zo duur is anders heb ik zelf een aangeschaft.

      Verwijderen
  4. Ik wilde je even wat foto`s laten zien van mijn zelfgemaakte stempelhulp. Dank zij jou kwam ik op de ideeën.
    Ik weet alleen niet hoe ik ze naar je toe kan sturen.

    Groet, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike, Ik ben benieuwd. Als je een link hebt naar je blog kan je dit hier plaatsen of je kunt it aan me versturen via email. sandievdgraaf@gmail.com

      Verwijderen
    2. Hier komt de link van mijn blog: http://blomkesblog.blogspot.nl/2016/09/dcl-259.html. Ik hoop, dat je het zo goed kunt zien.

      Verwijderen
  5. Wat een top idee.
    Bedankt voor het delen.

    Groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super idee, dank je wel voor het delen!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de goede uitleg! Ik heb aan de achterkant van het bovenste foam magnetisch tape geplakt en zo kun je met een magneetje het papier op de plaats houden :)

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===