vrijdag 10 juli 2015

Review: Creall Do & Dry klei


Gekocht bij Action voor €1,35.

Verkrijgbaar in een variatie van kleuren.

Ik heb gekozen voor de witte klei, zodat ik kan testen of hij vooraf te kleuren is.

Disclaimer: 
-Let erop dat werken met verf je kleding kan beschadigen. Draag een beschermende schort. 
-Bij de afwerking van dit product komt er fijn stof vrij. Draag een masker wanneer je er met een vijl overheen gaan.

Tests

Variatie van mediums in een nat en droog exemplaar

Mengen met kleur

Aquarelverf: Omdat aquarelverf net zoals de klei op waterbasis is, raad ik aan om niet teveel verf toe te voegen. Hier heb ik echt een druppel uit mijn buisje laten komen en dat mengt heel makkelijk en goed. Ik heb donkerrood gebruikt, en zoals je ziet wordt de kleur dan wat rozig. Ik durfde er niet meer verf bij te doen omdat het dan te slap / plakkerig wordt. Met het eindproduct droogt de kleur veel lichter op.

Pastel: Hier heb ik gekozen voor krijtpastel, omdat dat een poederpigment afgeeft. Met was-/oliepastel heb je de kans dat er een olielaag gevormd wordt. Hier heb ik helderrood gebruikt. Zelfs hier mengt het goed. Alleen de kleur wordt dan weer rozig. Bij voorkeur heb ik er niet al teveel poeder bij gedaan, omdat dit van invloed kan zijn op de structuur van de klei. Met het eindproduct droogt de kleur hetzelfde op als toen hij nog nat was. Maar omdat het gaat om een krijtpoeder: let erop dat er een fijn laagje poeder op het eindproduct ligt.

Acrylverf: Als je niet van kliederig werk houdt, moet je hier niet aan beginnen. De acryl gaat als het ware op je handen plakken. Maar het mengt wel als je het goed doormengt (of draag handschoenen). Ik gebruikte rood, maar het werd meer oranje. Op de foto zie je dat niet, maar het is echt oranje. Droogt ietwat lichter op dan wanneer het nat is. Als je goed kijkt naar de bovenpunt van de gedroogde klei zie je dat de acrylverf toch niet helemaal mengt.

Patronen

De klei heeft een heel zachte structuur. Patronen kun je heel gemakkelijk aanbrengen. Bij het aquarelmengsel heb ik een vork gebruikt. Bij het pastelmengsel heb ik mijn hobbymes gebruikt. Bij het acrylmengsel heb ik de achterkant van mijn hobbymes evenals het mesje gebruikt.


Voorbeeld van gedroogd voorwerp


Dit is nog geen kunstwerk. Voordat ik de vorm maakte, heb ik de klei gemengd met metallic acrylverf. Helaas lukte dat helemaal niet.

Gedroogde vorm
Met dit figuur ging er bijna een week voorbij voordat de vorm geheel droog was, maar met wat plattere figuren gaat het vrij snel. Die waren al de volgende dag droog.

Ik heb met mijn hobbymes en vijl even getest of je nog kunt snijden en vijlen of kunt afwerken. En het antwoord is JA. Dus je kunt het voorwerp alsnog bewerken voor vorm. Let er wel op dat dit fijn stof afgeeft.


LET OP!! Gebruik geen water, stoom of aquarelverf om je eindproduct af te werken. Elke vloeistof heeft invloed op je eindproduct. Je klei kan kraken, schilferen of zelfs weer nat worden.


Opbergen

Heb je niet al je klei gebruikt en ben je bang dat die opdroogt? Nu, wees niet bang hoor.

Berg de klei op in een ijsbak met vershoudfolie
Laat het in de oorspronkelijke verpakking zitten, doe vershoudfolie erom heen en plaats dit vervolgens in een ijsbak of een andere bak die goed afsluit.

Ik had dit als mijn laatste deel van de test bewaard om te kijken of de klei uitdroogt of niet.

Op deze manier stond het in mijn hobbykamer, en twee weken later is de klei nog steeds zoals hij was toen ik hem kocht.


Mijn opinie

Nu, ik ben er niet zo weg van, omdat dit niet iets is dat ik steeds opnieuw zal willen doen. Maar ik ben wel verrast over hoe soepel de klei is om mee te werken. Het mengen kan wat vieze handen opleveren, maar dat kun je ook voorkomen door handschoenen te dragen. Het is een leuke manier om tijd met je kinderen door te brengen.

Over het verven achteraf kan ik helaas (nog) niets zeggen, omdat ik dit (nog) niet heb gedaan. Wanneer ik de gedroogde kat helemaal heb afgewerkt, zal ik hem verven en een update geven.


Variaties

Op het internet vind je heel veel aanwijzingen om een DIY luchtdrogende klei te maken. Als je eerst wilt proberen voordat je het koopt, kun je gewoon googlen voor aanwijzingen.

Zoals altijd: het blijft jouw keus.

"Al ben je er niet goed in, probeer het toch."

Editor: Elske Kerkhof

5 opmerkingen:

  1. droogtijd is m.i. wel erg lang, goed om te weten ik ga kijken of het zich voorzichtig laat bakken dank voor de info

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Vooral als je een dikkere vorm maakt. De platte cirkels ging ongeveer één dag maar de "kat" ging erg lang voor die droog was.

      Ik weet niet of bakken lukte, omdat de klei geformuleerd is om zelf te drogen. Laat je me weten of dit wel lukt met bakken?

      Verwijderen
  2. Het duurt inderdaad lang voor dikkere vormen droog zijn. Maar als je een (goedkoop) "vulmiddel" gebruikt, is de kleilaag dunner en droogt het sneller. Je zou bijvoorbeeld eerst een prop van aluminiumfolie kunnen maken en daaromheen de kat boetseren. Op de website knutselklei.nl staan een aantal dieren beschreven,die op die manier zijn gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd hoe je schaapje geworden is na het verven, was dat te doen?
    En heb je het idee dat deze klei geschikt is om handafdrukken of pootafdrukken van huisdieren mee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===