dinsdag 22 maart 2016

Goudfolie uitgelegd

Goudfolie is geen nieuwe techniek. Dit is namelijk een techniek die stamt uit de Vikingtijd en de Romeinse tijd. Toen was het bekend als bladgoud. Meestal werd het gebruikt voor meubilair, schilderijlijsten, beelden, deurposten, raamkozijnen, ornamenten, daken, evenals de belettering en het versieren van boekbanden.

Door de jaren heen waren er mensen die zochten naar nieuwe manieren om dit product toe te passen voor algemeen gebruik, zodat iedereen ermee kan werken.


Links: Thermische goudfolie   Rechts: Bladgoudvlokken

Daar hebben kaartenmakers natuurlijk baat bij. Er zijn nu bladgoudvlokken (gilding flakes), thermische goudfolie (thermal gold foil) en afwrijf-goudfolie (transfer gold foil).

In 2015 bracht Thermaweb de thermische goudfolie weer in de schijnwerpers. We zijn nu een jaar verder en het blijkt dat deze trend nog lang niet voorbij is. Ieder jaar is het CHA evenement (Craft & Hobby Association) in Florida om alle nieuwe trends tentoon te stellen. Ook komen hier veel nieuwe producten en hulpmiddelen voor het eerst op de markt. Dus het duurt nog een tijdje voordat deze producten hier in Nederland beschikbaar zijn.

Omdat goudfolie zo in de smaak valt bij veel mensen, zijn er dit jaar natuurlijk veel hulpmiddelen zoals tonerpennen, -papier, -embellishments en ook lamineermachines uitgebracht.


Wat is het en hoe werkt het?


Bladgoudvlokken is een vlokvariant van de bladgoudtechniek die eeuwen terug door de Vikingen en Romeinen gebruikt werd.

De vlokken zijn verkrijgbaar in verpakkingen van variabele grootte en de prijs is ook zeer verschillend.

De vlokken zitten gewoonlijk in een starterskit, met daarin een schuursponsje, een lijmsponsje, lijm en de vlokken van jouw keus.

Bladgoudvlokken
De lijm wordt met een sponsje aangebracht op je stempel, die je dan op je papier afdrukt. Afhankelijk van het type lijm in de kit, moet je deze soms voorverwarmen met een heat tool om de vlokken te laten kleven, en soms kun je de lijm gewoon zo aanbrengen en dan blijven de vlokken al kleven.

Maar je bent niet gebonden aan stempels alleen, want je kunt de lijm ook met het sponsje aanbrengen op stencils.

Hier volgt een video ter uitleg over bladgoudvlokken (helaas in het Engels) gedemonstreerd door Sue Wilson van Creative Expressions.





Bovengenoemde technieken kunnen ook met afwrijf- en thermische goudfolie gebruikt worden. Maar je hebt hier ook andere mogelijkheden die niet bij bladgoudfolie van toepassing zijn.

Het meest algemene gebruik is met een printer of kopieermachine die met toner werkt. Hiervoor heb je warmte nodig. Dit kan door een lamineermachine, strijkbout of printer te gebruiken. Zelf ga ik niet veel aandacht geven aan de printertechniek, omdat deze niet goed is voor je printer.

Hier volgt een video van Jennifer McGuire over vijf technieken met goudfolie.





Dit jaar zijn er bij de CHA veel nieuwe producten op de markt gekomen die ervoor zorgen dat je helemaal geen printer meer nodig hebt. Over elk van deze producten volgen hier video's.

Tonerpen door Heidi Swapp in samenwerking met American Crafts




Reactieve mediums door Heidi Swapp in samenwerking met Minc





Ik ging natuurlijk ook even op internet zoeken naar  D.I.Y. tonerpennen of -verf en die bestaan inderdaad. Dus hier volgt een video met uitleg hoe je je eigen tonerinkt/ -verf kunt maken.




De keus blijft natuurlijk aan jou. Ben je een D.I.Y.'er of koop je je producten liever? Ook tussen de beschikbare producten is er een variatie aan mogelijkheden. Wat vind je het prettigst? Stempelen, zelf schrijven of mixed media?

Ik zeg: gewoon lekker testen en kijken wat voor jou het leukste is om te doen.


"Mogelijkheden zijn compost voor creativiteit."

Auteur: Sandie van der Graaf
Editor: Elske Kerkhof

6 opmerkingen:

  1. Hoi Sandie,ik wist helemaal niets vand e foil gekte,het is ook niet zo mijn ding,bedankt voor alle videos an tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dit iederdag terug in mijn abonnementen, dus dit kan aan mijn kringen leggen... hahahaha

      Verwijderen
  2. Ziet er echt vet uit dat goudfolie! Ik heb thuis alleen van die basic raamfolie decoraties. Het zou wel wat zijn er het artistieke hiervan gecombineerd zou worden met raamfolie, zodat mijn ramen nog mooier beplakt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die folie is echt leuk en is binnenkort bij mij te bestellen. ;) zal kijken of ik er iets van kan bedenken met de raamfolie als basis.

      Verwijderen
  3. LeuKerst informatieve pafinanciƫle. Welke lijm moet ik kopen als ik met goudfolie wil stempelen?

    Groeten Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia, zelf gebruik ik de Cosmic Shimmer flake & glitter glue van creative expressions. Deze vind ik het beste werken. Maar als alternatief kan je tacky glue gebruiken. Eigenlijk enige lijm dat tacky opdroogt.

      Verwijderen

=== Leuk dat je een reactie achterlaten! / Thank you for commenting! ===